Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Deltaking, inkludering og velferd
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
LOV OM INTRODUKSJONS-ORDNING
Forslag til ny vurderingsforskrift
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Overgangsprosjektet NY GIV
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Forskriften har regler om
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Arbeidstidsavtalen.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Utskrift av presentasjonen:

Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals Introduksjonsloven Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals

(Inga Marthe Thorkildsen) Forord til Introduksjonsloven: (…) Hovedtanken med introduksjonsloven er å styrke grupper av nyankomne innvandreres muligheter for raskt å komme ut i jobb. Arbeid er nøkkelen til deltakelse i samfunnet. (…) (Inga Marthe Thorkildsen)

Forskrift til Introduksjonsloven: Lærernes arbeidstid: § 4.2(…) Hvis kommunenes tilbud om norskopplæring følger skoleåret, må kommunen i skoleferien tilby deltakerne andre aktiviteter, som for eksempel sommerjobb, spesielt tilrettelagt arbeid eller annen form for opplæring.

§4 Introduksjonsprogrammet Introduksjonsloven: §4 Introduksjonsprogrammet Introduksjonsprogram tilrettelegges for person som har behov for grunnleggende kvalifisering. Introduksjonsprogrammet tar sikte på å gi grunnleggende ferdigheter i norsk, gi grunnleggende innsikt i norsk samfunnsliv, Forberede for deltakelse i yrkeslivet. Programmet skal være helårlig og på full tid.

Forskrift til Introduksjonsloven: Det å etablere seg i egen bolig, anskaffe innbo, sende flyttemelding, opprette strøm- og telefonabonnement, få fastlege, søke barnehageplass osv. kan inngå i programmet. (forskrift)

r) Undervisning etter introduksjonsloven: Hovedtariffavtalen: r) Undervisning etter introduksjonsloven: Partene er enige om at det er en særlig utfordring å dekke opplæringsbehovet iht. introduksjonsloven, og at det ofte er behov for en annen forlegning av årsverket enn det som følger av sentral avtale om arbeidstid i SFS 2213. De sentrale parter vil ta særlig hensyn til dette ved eventuell sentral behandling av lokale uenigheter om lokale arbeidstidsavtaler.

Lærernes behov for kontaktlærertillegg: Introduksjonsloven: Lærernes behov for kontaktlærertillegg: §6: Det skal utarbeides en individuell plan for den som skal delta i introduksjonsprogram. (…) §19: Det skal utarbeides en individuell plan for den som skal delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.

Forskrift til Introduksjonsloven: §19 (…) Det er viktig at det blir gjennomført jevnlige samtaler med deltakeren om hvor vedkommende står i forhold til den individuelle planen. (…) I læreplanen er det beskrevet hvordan en gjennom inntakssamtale og eventuelle tester kan plassere deltakeren på det opplæringssporet som passer for den enkelte. (…)

Bestemmelser om tidsressurser b. Kontaktlærertjeneste for elevene SFS 2213: Bestemmelser om tidsressurser b. Kontaktlærertjeneste for elevene Lærere i grunnskolen og i videregående opplæring som utfører kontaktlærertjeneste for elevene, får redusert årsrammen for undervisning med minimum 28,5/38 årsrammetimer.

SFS 2213: f. Voksenopplæring Der det er opprettet lokale funksjoner for kontaktlærer, sosiallærer/rådgiver i voksenopplæringen, gis redusert undervisningstid etter reglene for det skoleslag det undervises i.

Godtgjøring for kontaktlærertjeneste er minimum kr. 10 000 pr. år. SFS 2213: Diverse bestemmelser Godtgjøring for kontaktlærertjeneste er minimum kr. 10 000 pr. år.

Forskrift til Introduksjonsloven: §19.3 Bestemmelsens tredje ledd fastsetter krav til kompetanse for den som skal undervise i norsk og samfunnskunnskap. Hovedregelen er at læreren må ha godkjent lærerutdanning.

Forskrift til Introduksjonsloven: Den som skal undervise etter Læreplan i norsk og samfunns-kunnskap, bør i tillegg ha norsk som andrespråk. Den som skal drive alfabetiseringsundervisning, bør også ha kompetanse i grunn-leggende lese- og skriveopplæring

Forskrift til Introduksjonsloven: Den som skal undervise i samfunnskunnskap, bør som hovedregel ha lærerutdanning.

Opplæringsloven: §10-1. Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i grunnskolen og den vidaregåande skolen, skal ha relevant faglig og pedagogisk kompetanse.