Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Advertisements

Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Tariff 2012: Noen begrep Son Bjørg Ratvik
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Statsbudsjettet Regjeringen legger til grunn optimistiske forutsetninger for internasjonal økonomi.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Økonomiske utsikter for 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Markedsrapport November 2017
Kommuneproposisjonen 2013/ RNB 2012
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012

Etter finanskrisa – det tok seg opp, men tok aldri helt av – mot ny konjunkturnedgang for eurolandene? 2 Kilde: OECD, KS

Etter tre år med krise i euroland forsterkes krisa 11 regjeringer har falt For hele euroområdet (17 land) økte ledigheten med nær 1,5 millioner fra feb feb Totalt 17,1 millioner arbeidsledige i eurolandene 3

Roma,

Arbeidsledigheten i Norge er lav og lønnsveksten høy 5

Årets oppgjør – frontfagene leder an i lønnsveksten, men i det skjulte Bidrag til vekst i årslønnNHO Industri- arbeidere NHO Industri- funksjonærer Kommune- sektoren + Overheng1,31,80,8 + Tarifftillegg0,85-? = Resultat etter oppgjøret2,151,8? + Glidning siste 3 (5) år1,8 (2,2)2,6 (3,1)0,5 (0,6) = Sum3,95 (4,35)4,4 (4,9)? 6 Halvparten av lønnsveksten i industrien kommer vanligvis som lønnsglidning etter at oppgjøret er ferdig I kommunesektoren er det bare ubetydelig glidning, det meste kommer i selve oppgjøret Skulle kommunesektoren ha en lønnsvekst på 4 pst i år, tilsier det et tarifftillegg med årslønnsvirkning på 2,6 pst, dvs et lønnstillegg fom 1. mai på 3,9 pst

7

Hvordan kan utviklingen i eurolandene påvirke kommunesektorens framover? Svak eller sterk konjunkturnedgang i euroområdet? – finanspolitikken «stram» eller ekspansiv? Hva skjer med arbeidsinnvandringen fra EØS-området/Sør- Europa? – unge arbeidstakere eller hele familier? – gir økte demografiutgifter for kommunene Lave renter og svake aksjemarkeder – gjør gjeld billig, men pensjon dyrt 8

Regjeringen anslår moderat internasjonalt tilbakeslag, og god vekst i norsk økonomi 9

Lavere inntektsvekst for 2012 og 2013, men ikke i frie inntekter 10

Høyeste befolkningsvekst på 100 år – ”all time high” målt i antall personer Gir økt arbeidstilbud og dermed økt potensiell BNP-vekst Gir økt etterspørsel og behov for offentlige tjenester Hva blir konsekvensen av evt ny krise i Europa? Kilde: SSB 11

Størst økning i arbeidsinnvandringen, men også stor vekst i familiegjenforeninger Kilde: SSB 12

Årene med sterk inntektsvekst – begrenset handlingsrom for bedre tjenester via frie inntekter 13

Presset kommuneøkonomi: Trenger nto driftsresultat på 3 pst for å opprettholde formuessituasjonen over tid Netto driftsresultat har bare ligget på eller over 3 pst i fire av de siste tretten årene Venter at resultatet vil havne klart under 3 pst også i 2011 og Pensjonskostnadene er undervurdert, 23 mrd kr vil belaste driften i årene som kommer belaster likviditeten i dag 14

Revidert budsjett – endringer for 2012 Redusert lønnsvekst – pris- og lønnsveksten (deflatoren) nedjustert fra 3 ¼ pst til 3 pst lønnsveksten anslås nå til 3 ¾ pst mot 4 pst i Nasjonalbudsjettet reduserte energipriser Skatteanslaget oppjustert med 2,3 mrd som følge av god løpende skatteinngang – 1,9 mrd kr til kommunene – 400 mill til fylkeskommunene 15

Kutt i kontantstøtten gir behov for flere barnehageplasser enn tidligere lagt til grunn RNB: KS er fornøyd med at Regjeringen har hørt på oss, og kommet med nye anslag på hvor mye etterspørselen etter barnehageplasser øker som følge av bortfall av kontantstøtte 16

KS’ vurdering kommuneopplegget 2013 Mrd. kroner Vekst i samlede inntekter 5 ¾ - 6 Vekst i frie inntekter4 ¾ - 5 DemografikostnaderKnappe 3 ½ Kostnader gitt utviklingen i volum tidligere år Barnevern, ressurskrevende, spesialundervisning, BPA Drøye ½ Økte pensjonskostnader? 17

Sterk økning i barnevernsinnsatsen pr innbygger

Sterk vekst i spesialundervisning pr innbygger 6-15 år 19

Pensjon: Med lave renter blir innskuddspensjon dyrere, men kostnader er skjøvet ut i tid Kilde: Kostra, KS 20

Vekst i pensjonskostnadene Betydelig økt behov for premieinnbetalinger i 2012 – Finanstilsynet har satt ned beregningsrenten til 2,5 pst – den finansielle uroen i 2011 ga svakere resultat i pensjonsordningene, og dermed en reduksjon i overskuddet som tilbakeføres til kommuner og fylker – lønnsoppgjøret i 2011 var et billig pensjonsoppgjør, med mye overheng fra 2010 Økte pensjonskostnader i 2013 – veksten i pensjonspremiene i 2012 gir økt amortisering på reelt 300 mill kr i 2013 – i tillegg kommer eventuelle endringer i lønnsrealrenta ; 0,1 pst økning har tidligere vært anslått å gi 400 mill kr 21

Og hva med … Økt netto driftsresultat og redusert premieavvik, uten kutt i tjenestetilbudet til innbyggerne? Behov for styrket vedlikehold av kommunale/fylkeskommunale bygg og veger, for å oppnå et verdibevarende vedlikeholdsnivå – nye krav til nybygg Å kunne gi fylkeskommunene et bidrag til å styrke kollektivtilbudet 22

Samhandlingsreformen Samarbeidsavtalene er på plass Utskrivningsklare pasienter kommer tidligere ut i kommunene Medfinansieringen – estimert sykehusforbruk i kommunene var til og med mars om lag 76 mill kroner høyere enn akontobeløpene. – fremskrives denne utviklingen kan forskjellen mellom forbruk og akonto for kommunene anslås til om lag 180 mill kroner. – det vil si at dersom kommunene har brukt akontobeløpene i sine budsjetter, kan det ligge an til noe høyere utgifter enn budsjettert i de fleste av kommunene. – inkluderes den delen av rammetilskuddet som ikke er akontofordelt, anslås forbruket i kommunene å bli om lag 129 mill kroner høyere enn tildelt tilskudd Økonomien i reformen må etterberegnes 23

Innovasjon i kommunesektoren – fra stifinner til statstjener? Det lokale selvstyret 175 år: kommunene er historisk innovative Men har gått fra å være stifinner til å bli statstjener For å løse velferdsutfordringene må kommunesektoren være nyskapende Kommunene trenger frihet til nyskaping En innovasjonsprosess er lang, tung og risikofylt. Kommunene trenger et «støtteapparat» for innovasjon som kan bidra med økonomiske midler, kunnskapsutvikling og rådgivning. KS har etterlyst dette siden det kom som et forslag i NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg – men ser ennå ikke spor etter dette i regjeringens politikk. 24

Oppsummering: Vi må forvente stram økonomi i årene som kommer I utgangspunktet moderat inntektsvekst a la 2012 – ikke rom for nye satsinger, bedring i standard og dekningsgrad på tjenestene eller styrket vedlikehold, utover hva som kan oppnås gjennom effektivisering av driften – høyt fokus på effektivisering! Høy innvandring vil gi høyere inntektsvekst, men også økte utgifter – investeringene må lånefinansieres – høy gjeldsgrad gjøre kommunesektoren sårbar for økte renter – en krevende balansegang! Stram økonomi må møtes med økt lokal handlefrihet – for å kunne drive mest effektivt kan staten bidra ved å unngå detaljstyring av sektoren gjennom regler, forskrifter og øremerking 25