”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Fylkesmannens rolle i det boligsosiale arbeidet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet?
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Individuell plan.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Universitetet i Tromsø
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17
© Bergen kommune Samarbeid mellom Kriminalomsorgen og Bergen kommune Komite for helse og sosial 11. mars 2009.
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Nasjonal rusmestringskonferanse
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde” Kortversjon: Fylkesmannen har de samme forventninger til kommunen på dette området som før NAV-reformen. Nytt lovforslag: Skjerper forventningene til kommunens internkontroll når det gjelder økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram.

FYLKESMANNENS ROLLER OG OPPGAVER I FORHOLD TIL NAV-KONTOR Klageinstans etter sosialtjenesteloven 2007: Troms fylke hadde flest innkomne klagesaker per 1000 innbyggere 2008: Markert reduksjon i saker som gjelder økonomisk sosialhjelp. Fylkesmannen behandlet 105 slike saker i 2008 mot 167 i 2007. Positivt at kommunene brukes statens veiledende satser!

FYLKESMANNENS ROLLER OG OPPGAVER I FORHOLD TIL NAV-KONTOR Tilsyn etter sosialtjenesteloven 2008: Tilsyn med NAV Bardu og NAV Målselv (særlige tiltak over rusmisbrukere). Landsomfattende tilsyn vedrørende kommunale helse-, sosial- og barneverntjenester til barn omfattet også NAV-kontor i Balsfjord, Lenvik, Torsken, Salangen og Lavangen. Det blir nye tilsyn med NAV-kontor i Berg, Lavangen og Gratangen i oktober/november.

FYLKESMANNENS ROLLER OG OPPGAVER I FORHOLD TIL NAV-KONTOR Mekling ved tvister mellom Arbeids- og velferdsetaten og kommunene etter arbeids- og velferdsforvaltningsloven (egen forskrift). Fylkesmannen skal mekle når uenighet mellom partene hindrer at avtale blir inngått. Oppnås ikke enighet ved mekling, fastsettes de avtalevilkårene det tvistes om av en tvisteløsningsnemnd. Ikke vært aktuelt i Troms så langt.

FYLKESMANNENS ROLLER OG OPPGAVER I FORHOLD TIL NAV-KONTOR Formidlingstiltak og kompetanseutvikling Ikke en ny oppgave, men må tilpasses NAV-reformen Spesifiseres i årlige embetsoppdrag Et felles ansvar med NAV Troms, når NAV-kontor berøres

FYLKESMANNENS ROLLER OG OPPGAVER I FORHOLD TIL NAV-KONTOR Formidlingstiltak og kompetanseutvikling – forts. Noen stikkord: Bistå i kontakt mellom Arbeids- og velferdsdirektorat og kommunene Bistå med å underbygge partnerskapet mellom stat og kommune – dialog med kommunens ledelse svært sentral! Bidra til kompetanseutvikling, der faglige nettverk er relevante virkemidler Følge med på hvordan NAV-kontorene legger til rette for integrering og utvikling av de sosiale tjenestene

TILTAK I TROMS Felles kompetanseplan med NAV Troms Prosjekt for implementering av nytt kvalifiseringsprogram. Ledes av NAV Troms og fylkesmannen inngår i prosjektgruppe. Fylkesmannen finansierer og får bistand fra kommunale kompetanseveiledere (pr i dag avtaler med Harstad, Lenvik og Tromsø – takk også til Nordreisa og Balsfjord!) Kurstilbud og nettverk direkte for NAV-kontor, eller der NAV-kontor kan delta (boligsosialt, økonomisk rådgivning, opptrappingsplan rus)

KVALIFISERINGSPROGRAMMET (KVP) Sentralt virkemiddel i regjeringens innsats mot fattigdom Er en rettighet for dem som oppfyller vilkårene Skal forsterke innsatsen overfor personer som i dag får behov for sosialhjelp over lengre tid Styrke muligheten for deltagelse i arbeidslivet på sikt Individuelle program, med både kommunale og statlige tilbud http://kommune.nav.no

KVALIFISERINGSPROGRAMMET – FORVENTNINGER Sette av tilstrekkelige midler til at kommunene dekker sitt ansvar. Stønaden vil for de fleste komme i stedet for sosialhjelp. Hva er lokalsamfunnets muligheter når den enkelte skal få program? Hvordan engasjere arbeidsgivere, herunder kommunen, i økonomisk vanskelige tider? Hvordan engasjere frivillige organisasjoner mv? NAV-kontoret er avhengig av drahjelp fra omverdenen!

KVALIFISERINGSPROGRAMMET - FORVENTNINGER En prøvestein for NAV-reformen: en oppgave for hele NAV-kontoret (både stat og kommune) Plikt til å informere dem som kan ha krav på program og avhengig av erfaringer for å informere på en troverdig måte. Viktig å komme i gang! Ivareta den sosialfaglige kompetanse - sentral i forhold til vurderinger og oppfølging.

KOMMUNENS LEDELSE OG NAV-KONTORET Anser kommunens ledelse NAV-kontoret som en kommunal enhet på lik linje med andre? Fare for å miste nødvendig oversikt når kontoret er etablert? Kommer informasjon til ”kommunen” frem til NAV-kontoret, når det er nødvendig? Hvilke rutiner ivaretar dette? Krav om internkontroll i sosial- og helsetjenesten. Ifølge lovforslag vil dette kravet gjelde alt kommunalt ansvar på NAV-kontor fra sommeren 2009.

KOMMUNENS LEDELSE OG NAV-KONTORET Internkontroll i forhold til tilbudet til brukerne: Løser kommunen de oppgaver loven pålegger dem på en forsvarlig måte? Klarer kommunen å utvikle sine tjenester til det bedre? ”Hvordan holde orden i eget hus?” (IS-1183) – veileder fra Sosial- og helsedirektoratet

KOMMUNENS LEDELSE OG NAV-KONTORET Hvordan sikrer kommunens ledelse seg løpende kjennskap til at NAV-kontoret ivaretar lovens krav og forbedrer tilbudet til brukerne? Ivaretas krav til internkontroll i samarbeidet med Arbeids- og velferdsetaten? Inngår dette i avtaler, partnerskapsmøter mv? Hvordan?

KOMMUNENS LEDELSE OG NAV-KONTORET Nasjonale mål, hovedprioriteringer og tilskudd – involveres NAV-kontoret når det er aktuelt? 7-milssteget, jf bl.a. tiltak mot barnefattigdom Tiltak for bostedsløse Opptrappingsplan på rusfeltet

NAV-KONTORET OG KOMMUNEN FOR ØVRIG Arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14: avtale mellom stat og kommune skal blant annet inneholde bestemmelser om hvordan NAV-kontoret skal samhandle med kommunens øvrige tjenestetilbud. Vårt inntrykk fra tilsyn: dette er i liten grad formalisert og konkretisert. Er det på bakgrunn av en reell vurdering? Vår påstand at NAV-reformen skaper behov for mer faste rutiner - også i små kommuner - blant annet i forhold til barnevern og helsetjenesten (koordinerende enhet for rehabilitering)

NAV-KONTORET OG KOMMUNEN FOR ØVRIG ”Én dør inn” – men er det tid og rom for at forvaltningen kommer seg ut ? Viktig med oppfølging av enkeltpersoner, blant annet i tilknytning til kvalifiseringsprogram. Hvilken praktisk bistand gir kommunen? Hvordan bidrar man i forhold til boligsosialt arbeid? Hvordan ivaretas de sosiale tjenester overfor NAV-kontorets brukere?

NAV-KONTORET OG KOMPETANSEUTVIKLING Viktig at det enkelte NAV-kontor vurderer behov knyttet til kompetanseutvikling. Den enkelte NAV-leder er sentral for å ivareta dette. Fylkesmannen har tro på faglige nettverk og kontakt på tvers av kommunegrensene. Må ses i sammenheng med tjenesteområdeorganisering i NAV Troms. Hvilke vurderinger har rådmennene når det gjelder faglige fora som var knyttet til ”sosialtjenesten”? Viktig å utvikle kompetanse sammen for hele kontoret (både stat og kommune). Likevel: Ivaretas behovene som følger det kommunale ansvaret godt nok? Fylkesmannen vil bidra!

Høring om lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen Høringsfrist 11.03.2009 Kommunen internkontrollplikt også i forhold til økonomisk stønad (kap 5) og kvalifiseringsprogram (kap 5A). Fylkesmannen tilsyn (systemrevisjon) Bistand til å skaffe midlertidig bolig inn i NAV

INTERNKONTROLL OG KVP - EKSEMPLER Oppgaver og mål: Hva er målsetting med KVP? Hvem har ansvar for hva i fht. KVP? Aktuelle tiltak/dokumenter: Organisasjonskart Delegasjonsreglement Serviceerklæring Tilgang til regelverk: Kunnskap om sosialtjenesteloven, folketrygdloven, arbeidsmiljøloven mv. Tilgang til data og aktuelle nettsteder Løpende arkivering av veiledere, rundskriv, brev mv

INTERNKONTROLL OG KVP - EKSEMPLER Ansattes kompetanse: Tilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter knyttet til arbeidsevnevurdering, ARENA, mulige tiltak, rusavhengighet, psykiske problemer mv. Aktuelle tiltak/dokumenter: Opplæring og veiledning Kompetanseoversikter Kartlegging av kompetansebehov Opplæringsplaner Ansattes medvirkning: Hvilke erfaringer gjør de ansatte i forhold til KVP og hvordan utnyttes dette til å gjøre tilbudet bedre? Medarbeidersamtaler Faglige nettverk Avviksbehandling

INTERNKONTROLL OG KVP - EKSEMPLER Tjenestemottakernes (og pårørendes) erfaringer: Hva mener deltagerne i KVP om tilbudet? Aktuelle tiltak/dokumenter: Brukerundersøkelser Systematisering av klager Brukerforum Trygge tjenester og risikoanalyse: Hvor er det fare for svikt (individuelt og generelt) når det gjelder gjennomføring av KVP? Risiko- og sårbarhetsanalyse System for å registrere og håndtere feil Sjekklister

INTERNKONTROLL OG KVP - EKSEMPLER Tjenestemottakernes (og pårørendes) erfaringer: Hva mener deltagerne i KVP om tilbudet? Aktuelle tiltak/dokumenter: Brukerundersøkelser Systematisering av klager Brukerforum Trygge tjenester og risikoanalyse: Hvor er det fare for svikt (individuelt og generelt) når det gjelder gjennomføring av KVP? Risiko- og sårbarhetsanalyse System for å registrere og håndtere feil Sjekklister