Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

Utvikling og utfordringer i praksis Tenk globalt – handle lokalt.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Framtidens barnehage.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
« NSF sin ledersatsing » Fagseminar 23. oktober, NSF Oslo og Akershus: «LEDELSE OG KVALITET. Gjør sykepleier en forskjell» Solveig Kopperstad Bratseth.
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Rådgjevarseminaret 14.desember 2005 Gunnar Stave Utfordringar til UH-sektoren i dag.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
«Kvinnelig bemanning» NSF Agder, Kristiansand 31. oktober 2013 Halvard Vike Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Utdanningspolitisk dag 30.April 2009 Sola strandhotell.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Helse- og omsorgstjenester hva slags forskning trenger vi? Hjørdis M. Sandborg Helse- og omsorgsdepartementet Norges forskningsråd SAS Radisson Blue Gardermoen.
Norske helse- og omsorgstjenester er blant de beste i verden. Likevel finnes det utfordringer. Det blir stadig flere pasienter, mer kompliserte helse-
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
Fremtidens spesialsykepleiere
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Mulighetene for en videreutdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Ny ordning for Utviklingssentrene
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
Migrasjonshelse, rådslag 2
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Eksempel 1 tittel-lysbilde. Slett lysbilder du ikke ønsker å ha med.
Klikk for å legge til en tittel
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen Jarle Grumstad, Assisterende fagsjef NSF

Utforme NSFs politikk gjennom utvikling av plattformer = gir fokus og retning på spesifikke områder Vite hvor vi skal Gi skyv kraft Gi definisjonsmakt Mange vil ha en del av kaka Kreve politisk oppmerksomhet Skape grunnlag for god sykepleie i tråd med pasientenes behov Profesjonsutvikling Fasttelefonen kontra mobil telefonen – det dreier seg om telefoni

NSFs sju politiske plattformer I løpet av 2013 har NSF utarbeidet sju politiske plattformer – innenfor områdene Folkehelse, Sykepleierutdanning, eHelse, Forskning, Psykisk helse og rus, Ledelse – og <KLIKK> Innovasjon og tjenesteutvikling. Hensikten med alle disse plattformene, er at de skal tydeliggjøre og gi retning for sykepleiernes rolle innenfor de respektive områdene. De skal synliggjøre hvordan sykepleie og sykepleiere er avgjørende for at man skal lykkes på områdene, og hva som konkret må gjøres for å lykkes. Plattformene skal være et verktøy for å formidle NSFs politikk overfor politiske myndigheter, samarbeidsparter og media, og de skal bidra til at dere får en bedre forståelse av hva som er viktig for NSF innenfor det fag- og helsepolitiske området, og hvorfor det er viktig.

Sykepleierutdanning En suksesshistorie 3500 kandidater hvert år Stor ressurs for befolkning Gir en sentral, fleksibel kjernekompetanse for fremtidens helsetjeneste

Meld.St. 13 – Utdanning for velferd Bakteppe: Den teknologiske utviklingen, og behov for innovasjon i helse- og omsorgstjenester Forventninger om og behov for integrering av teknologi i helse- og omsorgstjenesten En stor utvikling innenfor teknologi – og håndtering av teknologi i dagliglivet. Gir mange muligheter – mht kvalitet, pasientsikkerhet, tilgjengelighet – og ressursbruk. Behov for økt teknologisk kompetanse hos helse- og omsorgspersonell; blir adressert i stortingsmeldingen.

NSFs satsingsområder i utdanningspolitikken Styrke kvalitet og relevans i sykepleierutdanningene på alle nivåer Styrke praksisstudiene Styrket satsing på kliniske masterutdanninger i sykepleie Styrke utdanningsledelse Behovet for nye sykepleiere øker sterkt. Sykepleierutdanningen gir en sentral og fleksibel kjernekompetanse for fremtidens helsetjenester. Innholdet i sykepleierutdanningen skal være relevant og utdanningen skal ha høy kvalitet på alle nivå, noe som er det viktigste grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten. Innholdet i sykepleierutdanningen må bygge på sykepleiekunnskap og følge utviklingen i faget og behovene i samfunnet. Nye medisinske behandlingsmuligheter, økt bruk av medisinsk-teknisk utstyr og teknologi, forskningsbasert kunnskap og kunnskapsbasert praksis, nye pasientforløp, metoder, prosedyrer og tiltak må gjenspeiles i utdanningene. 1. Sykepleierutdanningens kvalitet og relevans må samsvare med helse – og omsorgstjenestens behov for profesjonsfaglig kompetanse, og sikre studentenes sykepleiefaglige identitet. Samtidig må den stimulere utvikling av tverrfaglig samarbeidskompetanse, studentenes kunnskap om velferdssamfunnet, og den helhetlige forståelsen av rammene for tjenesteutøvelsen. Endringsarbeidet må realiseres i et forpliktende samarbeid mellom de sykepleiefaglige utdanningene og i tett samspill med yrkesfelt og studenter. 2. Sykepleierutdanningene står i en særstilling når det gjelder omfang av praksisstudier. Nærheten til yrkesfeltet gir unike muligheter til å styrke kvalitet og relevans i utdanningene. For å utnytte dette må innhold og organisering av praksisstudiene være relevant for den kommende yrkesutøvelsen, gi den nødvendige veiledning og oppfølging. En høyere andel kombinasjonsstillinger, altså stillinger som er delt mellom universitet/ høgskole og praksisfelt, kan bidra til en god gjennomføring av utdanning. 3. Manglende satsing på utdanning av spesialsykepleiere vil i fremtiden være en direkte trussel mot kapasitet, kvalitet og pasientsikkerhet. Det er behov for en videreutvikling av dagens videreutdanninger inn i mastergradsstrukturen der innhold og omfang av praksisstudier under veiledning sikrer klinisk kompetanse og funksjonsdyktighet. 4. Utdanningsledelse er et viktig virkemiddel i arbeidet med utdanningskvalitet. Myndighetene må i langt større grad identifisere og skolere ledertalenter og gi status og myndighet til ledelse innenfor sykepleiefaglig utdanning. Lederne må stimuleres til å styrke den pedagogiske og fagdidaktiske kompetansen hos de ansatte.

NSFs forventninger til utdanningen Høy kvalitet og revelans Gir kunnskap om krav til yrkesutøvelsen Preges av innovativ tenkning Egnede pedagogiske verktøy i praksisstudiene Les teksten på lysark først. NSF ønsker: Høy kvalitet og revelans i sykepleierutdanningene på alle nivå – og et er klart at eHelse er en del av dette. At utdanningene gir kunnskap om det nyte velferdssamfunnets krav til yrkesutøvelsen At utdanningen preges av innovativ tenkning. Integrasjon av eHelse er avhengig av innovasjon At studentenes læring i praksisstudiene beskrives og understøttes med egnede pedagogiske verktøy Dette er bare noen av de forventinger vi har i plattformen