Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turgruppa v/DPS Stjørdal ”Fysisk og psykisk helse henger nøye sammen”
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Har du en bok som passer til meg, eller
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Cafédialog – elevmedvirkning
Månedsbrev fra Blåklokka
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Didaktiske analysekategorier
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 18/19 til 24 år. Distrikt – 21. mars 2010 Tyriheim ved Sundvollen Arrangør: KOLSÅS.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Lyngdal Cup 2011 Torsdag 4. august - søndag 7. august 5 kamper per lag, på 4 dager Torhill Gysland Falnes Turneringsleder 2011.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Cafédialog – elevmedvirkning
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
SPILLER- OG FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte på SFO
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Orienteringsmøte for TOOL bachelor 13/ Velkommen ved programrådsleder Jens Kaasbøll Presentasjon av emner i første semester Praktiske opplysninger.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Program for kvelden Velkommen  Oversikt over resten av skoleåret
Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole
Helsesøsterkongressen 2017
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Valgfag innsats for andre
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Base II Toppåsen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag 20.09
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Periodeplan for februar 2019
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til tverrgrupper  tverrgruppene har møte og gjør avtaler

Arbeidskrav: Planlegging, deltakelse og etterarbeid i Arenaer for utforskning - godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding Fra emneplan for pedagogikk emne 2: Det vil bli registrert i forhold til obligatorisk oppmøte Både deltagelse i tverrgrupper og basisgruppearbeid er obligatorisk Gi beskjed dersom noen re ”gratis passasjerer”

Fra emneplan for pedagogikk emne2 Mål: studenten skal arbeide med sin: Faglige kompetanse: Kjennskap til og forståelse for 0-3-åringers væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn. Kunnskaper om samfunnets og barnehagens tilrettelegging for småbarnas barndom. Didaktiske kompetanse: Kunnskaper og ferdigheter i å gi rom for småbarna som medskapere i barnehagen. Sosiale kompetanse: Evne til å se, tolke og forstå småbarnas signaler og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn. Yrkesetiske kompetanse: Respekt for småbarns integritet, kritisk refleksjon over egen definisjonsmakt i forhold til 0-3-åringer. Endrings- og utviklingskompetanse: Innsikt i og bevissthet om egen rolle i læringsprosessen, inkludert en analytisk og kritisk tilnærming til lærestoffet.

Basisgrupper/storbasisgrupper Basisgruppene er slått sammen til storbasisgrupper under prosjektet, og er utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og presentasjoner Barna kommer i to omganger. Storbasisgruppene deler seg i to på arenaene og tar ansvar for hver sin gruppe/pulje Basisgruppene skal gå opp til eksamen sammen, og erfaringene fra dette prosjektet skal trekkes aktivt inn under eksaminasjonen.

Fredag Gruppene arbeider med planlegging/møtevirksomhet Storbasisgrupper kl. Gruppene bestemmer tidspunkt selv Tverrgrupper kl

Skisse til Uke 13 Mandag: Plenumsmøte på morgenen, med presentasjoner fra gruppene og respons fra plenum Gruppene starter installasjonsarbeidet på arenaene Tirsdag: Ta imot barna og personalet og holde oversikt over hvor de skal gå (Tidligere har vi erfart at det er fint at barna kommer til to ulike arenaer i løpet av den tiden de er her på høgskolen, så programmet på tirsdag blir satt opp slik at det er mulig) Interagere med barna i mellomrommet mellom aktiv og passiv Dokumentere med bilder/video/skriftlig det som skjer Onsdag og torsdag bearbeide dokumentasjonene og planlegge fremstilling Fredag erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike pedagogiske muligheter i forhold til pedagogiske prosesser med utgangspunkt i barns interesser og initiativ.

Liste over påmeldte barn Klengstua Karrestad, 4-5 Bollerød, 12 Tyrihans, 10 Nabbetorp, 15 Gråtass, 12

Tverrgrupper har mellom annet ansvaret for Mottagelse/logistikk – utenfor kantina -å utarbeide detaljerte dagsplaner -å ha oversikt over hvem som kommer og ta imot (samle inn samtykkeerklæringer) -å følge til arenaene -å tenke ut hva som trengs og hvordan det skal tilrettelegges Vertskap på arenaene – utenfor biblioteket -å ta imot barn og personale på arenaene -å være i dialog/samspill og samtidig forholde seg til mellomrommet mellom aktivitet-passivitet -å tenke ut hva som trengs og hvordan det skal tilrettelegges Mat/lunsj – i kantina -å legge til rette for at barn og personale blir tilvist plass til å spise, skifte og evt. Sove -å tenke ut hva som trengs og hvordan det skal tilrettelegges Presentasjon – utenfor inngang til idrettshallen -å lage oversikt over hvordan presentasjonene skal organiseres -å lede dagen med å passe tider, ordstyrer m.m. -å tenke ut hva som trengs og hvordan det skal tilrettelegges Dokumentasjon – ved pianoet - dokumentere det som skjer på arenaene - sørge for at gruppene har utstyr som trengs - å tenke ut hva som trengs og hvordan det skal tilrettelegges

Lokaler til arenaer Oversikt over de ulike arenaene vi har til disposisjon (som må fordeles på de ulike studentgruppene): Dramasal 1 Dramasal 2 Infotorget VIP-rommet i kantinen G1-075 G1-074 E1-061 Idrettshallen: 2 saler (hvis noen grupper ønsker å bruke deler av idrettshallen, må dette avtales med Arne Skaug/Ole Sveen) Den gamle skolestua I tillegg går det an å skape arenaer utendørs

Valg av rom Gr 1 og 2: G1-075 Gr 3og 4: VIP rommet Gr 5 og 6: G1-074 Gr 7 og 8: Infotorget Gr 9 og 10: E1-061 Gr 11 og 12: gamle skolestua Gr 13 og 14: dramarommet 2 Gr 15 og 16: dramarommet 1