Språket som system.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Språk og kommunikasjon
SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Lingvistikk på biblioteksfag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Barns språkutvikling Svært mye i denne presentasjonen er hentet direkte fra Høigård 1999/2006.
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Morfologisk utvikling
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Bevegelsesutvikling år F y s i s k f o s t r i n g
Barns læring, voksnes ansvar!
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
1 Jeg og samfunnet.
Naturlig språk og gjenfinning
det første ordforrådet
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Språkutvikling Kari-Anne B. Næss
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Talespråkets kjennetegn
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Norsk som andrespråk LUB
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Muntlig språkutvikling
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
NY VRI Nina og Ingvild.
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Barns utvikling: viktige begreper
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Andrespråkslæring i barnehagen
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Språket som system

Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv respons - behavioristisk språkteori) Nå snakker vi om at mennesket har en medfødt språkevne som gjør at barnet - på et ubevisst plan - aktivt arbeider med språket fra første stund. Barnet analyserer, systematiserer, organiserer og prøver ut ulike teorier og regler som det lager seg på de ulike nivåene

Utviklingsfaser i barns språkutvikling Advarsel: Det er alltid farlig å forsøke å feste språkutvikling til bestemte alderstrinn. Et barn kan ligge foran eller etter de oppgitte aldrene uten at det trenger være noe unormalt i det.  Likevel kan det være nyttig å foreta en grovinndeling av språksystemtilegnelsen slik at en vet litt om hvilken språkutvikling en kan forvente på ulike alderstrinn.

Utviklingsfaser Vi kan grovt dele inn i tre faser: Systeminnlæringsfasen (1-3 år) Systemstabiliseringsfasen (4-6 år) Tekstutviklingsfasen (6-9 år)

Systemlæringsfasen (1-3 år) Barnet tilegner seg det meste i fonologien   Enkelte lyder og lydkombinasjoner gjenstår Barnet tilegner seg det meste i morfologien En del unntak fra bøyningsreglene gjenstår   Barnet tilegner seg det mest grunnleggende i syntaksen Mange "vanskelige" syntaktiske konstruksjoner gjenstår Barnets ordforråd øker kraftig

Systemstabiliseringsfasen (4-6 år)  I denne perioden forbedres og stabiliserer barnet kunnskapen og ferdigheten innenfor fonologi, morfologi og syntaks.   Den semantiske utviklingen er avhengig av det språklige miljøet som er rundt barnet. Utviklingen på det semantiske området har stor betydning for læring generelt, ikke minst for den læringen skolen legger opp til.

Tekstutviklingsfasen (6-9 år) Først rundt 6-årsalderen begynner barnet for alvor å orientere seg mot språkets tekstnivå. Det er rimelig å forvente at 9-åringer behersker reglene for å binde setninger sammen til en tekst, og at de behersker fortellingssjangeren. Barn i denne alderen har likevel ikke utviklet en ferdig tekstkompetanse.

Lingvistisk kompetanse Når barn har tilegnet seg morsmålets grammatikk, altså sjølve språksystemet sier vi at de har en lingvistisk kompetanse. Som språkbrukere fortsetter vi likevel å utvikle oss - det er dekkende å snakke om en livslang læring.