Bygmester Solness.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
I.
Skjønnlitterær fortelling
utnytte ledg rom/medløpspasning
Når vi døde vågner «En dramatisk epilog».
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Litterære virkemidler

Grafisk design Visuell kommunikasjon
Månedsevaluering november 2011
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 28 Norgeskartet
De 10 bud 10 måter å elske på.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Forfatterstudium Jonas Lie.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Mens vi venter… Julekalender til bruk i barneskolen – en PowerPointpresentasjon utarbeidet.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bokpresentasjon Bergen
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev fra Blåklokka
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv April 2010.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Litterære virkemidler
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Et Dukkehjem.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 13 I begravelse.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Utskrift av presentasjonen:

Bygmester Solness

Stykket i Ibsens biografi og produksjon Det første av den siste «firer»-gruppa (symbolske dramaer) Det første stykket etter tilbakekomsten til Norge De fire siste stykkene har ofte vært sett på som Ibsens eget tilbakeblikk på sitt liv og forfatterskap Tilsynelatende sterke selvbiografiske innslag; bl.a. historien om Emilie Bardach

«symbolsk drama» Realismen viker Sceneorganiseringen betyr mindre Hildes inntreden er noe av det tegnet på at stykket fjerner seg fra det realistiske Sceneorganiseringen betyr mindre Dialogene får større plass og betydning Mystikken, dunkelheten og det gåtefulle får større betydning Stykket har omvendt spilleretning: fra venstre mot høyre (Sv. Christiansen: det umulige)

scenestruktur Ca. 1 1/2 dag (fra ettermiddag 1. dag til kveld 2. dag) Fra et innelukket rom uten vinduer via et åpent rom med vinduer og dører til en åpen veranda ute: fra stengsel til frihet? Ekspoisjonsproblem: problemet i samtalen mellom Ragnar, Knut Brovik og Solness i begynnelsen av første akt følges ikke opp. Det blir en helt annen komplikasjon (og dermed gir Ibsen stykket en ny dramaturgisk struktur)

Komposisjonsstruktur Fem underlige fortellinger erstatter den retrospektive teknikken: Kajas opplevelse av å være tilkalt av bygmesteren Hildes påstander om hva som skjedde i Lysanger 10 år tidligere Brannen som la grunnlaget for Solness’ karriere Solness’ observasjon av sprekken i skorsteinen Bygmesterens dialog med den allmektige under tårnbestigningen i Lysanger

Metaforrikt drama 1 Byggmester: dikter Byggmester: Gud Bygge barnesjeler (s. 31) Bygge hjem, bygge tårn, bygge kirker Hilde hadde bare et bur der oppe (s. 46) Har Brovik bygd broer? Tårn og krans: stigning og fall (sml. Peer Gynt) Tårn og krans: vekst og død Tårn og krans: fallos og kvinnekjønn

Metaforrikt drama 2 Hilde: homonym for et verb (‘å hilde’) som betyr «å få i sin makt, besnære, lokke, dåre». Brukes først og fremst i erotiske kontekster Troll: (bl. a. s. 31 og mange flere) Hilde vil være en rovfugl, ikke en skogsfugl Hilde snakker om sang i luften, harper i luften, kongerike Luftslott med grunnmur Alines ni dukker (de ni muser?)

Temaer 1 Ungdommen som banker på og truer (Ragnar, Hilde, Poltergeist?) Den nye tid som banker på og truer, krever sin plass (Ibsen hadde nettopp hørt Hamsuns foredragsserie) Har Ibsen her tatt Hamsuns krav om å beskrive det dunkle og ukjente i menneskesinnet på alvor? Estetismen: å brutalt utnytte et hvert livsforhold til estetiske formål; det estetiske vs. det moralske livssyn Selvforherligelse og selvfornektelse

Temaer 2 Ragnar, Knut Brovik og Kaja: loslitte, lut og sykelig: det usunne Solness: livskraftig og potent; knebelsbart; jakke med ståkrage; Det biografiske: er egoisten Solness en slekning av Brand og dermed et bilde på Ibsen selv Å ha makt, og å ta makt Makten som er erotisk betinget Forholdet Solness – Hilde: både et kjærlighetsforhold og en djevlepakt

Temaer 3 Å gi etter for erotisk dragning: er det frihet eller tvang? Gjøre det umulige Er bygmesterens henvendelse til Kaja tidlig i første akt kun et kynisk spill? (s. 4, les!) De omvendte maktforholdene mellom Knut Brovik og bygmesteren Solness’ kynisme: Han sier omtrent det samme til Kaja (s. 7) som han sier til Hilde i 3. akt (s. 44) Alines ulykke er blitt til Solness’ lykke Aldri lys inn i huset; Hilde kommer: «nu lysner det» (s. 25)

Tausheten Stykket starter med taushet Vanndrikkingsscenen s. 6 Solness’ uavsluttede setninger (s. 12 o.fl.a) Det usagte (s. 15) Hildes taushet etter fortellingen om kysset (s. 18) Avbrytelser og taushet (s. 23) Solness vil ikke snakke med Aline om de store spørsmålene; tomheten (s. 24 og 25) Aline går når Solness kommer (flere steder) Hildes taushet s. 37 «Spill ikke tiden med snakk» Hildes nye taushet s. 44

Språklig karakteristikk av personene Hilde og Solness: «så’n»; gjengir den naturlige muntlige uttalen av det skriftlige «sådan». Det er bare de to bruker denne uttalemåten. Binder dem sammen gjennom noe naturlig Hilde: «spænnende»: s. 33, s. 35, s. 40, s. 47, s. 53 – i mange av sammenhengende svært kynisk eller pervertert (bl. a. «det må være spænnende å bli fanget» s. 35) Aline: «det er min pligt…»

Trekk ved Hilde Kommer i matroskrage og sjømannshatt som hun tar av i første akt (en slags strippescene) Snakker om det skitne undertøyet sitt I 2. akt er kjolen nedfelt: er hun blitt mer kysk og moden? «Nu falder det» (s. 26) Barnslig, men samtidig bestemt Har destruktiv makt Hildes løgn til Aline om Solness’ hukommelse

Hilde og Halvar Solness De to drømmeaktige fortellingene: Først i fortids framtid (kondisjonalis eller konjunktiv) s. 33 Så i futurum s. 46 Hildes fortelling om kysset; Solness benekter; Hildes taushet Solness’ eventyrfortelling

Relasjon til andre stykker Stigning og fall: Peer Gynt Den egoistiske kunstneren: Brand Rommet i 2. akt: blomsterværelset i Gengangere Hilde: femme fatale som Hedda (og kanskje Rebekka West?) Det hvite sjalet (som i Rosmersholm) Aline og blomsterkannen: Gengangere og Rosmersholm