no/it/article23 0311.ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Fritidslederen min roper hjelp!
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Praktisk (1): •Torsdag 27. oktober 2011 er innsamlingsdagen da elevene skal finne seg arbeid for å tjene penger til Siyakhula Educare Centre. •Det vil.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
STASJONSUNDERVISNING
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Om å skrive om litterære tekster
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Overgangsprosjektet NY GIV
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Studentenes syn på IKP-fagene
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Fronterinnleveringer på 1-7 og Hovedprinsipper Alle innleveringer 1. år skjer i innleveringsrommet – som følger kullet gjennom årene Hvorfor? For.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
1 ENGASJER DEG! Still til valg som studenttillitsvalgt.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Motivasjon og arbeidsvaner
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Hva er viktig for elevers læring?
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Velkommen til HUNDSUND
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

no/it/article ece

1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger mer struktur –får for mye?? frihet uten at de tar ansvar –gjelder antagelig spesielt de svake / mindre motiverte studentene Behovet for å bli sett. Viktig for motivasjon og hjelp. 2. og 3. år, med ofte mindre grupper, går greiere. Det klassiske dilemmaet: Full frihet Struktur (og tvang??) bare negativt eller synes stud. dette er bra?

Løsning ???

Eller denne (hard, men med en myk side)

Forslag – arbeidsdagen: ha fullstendig timeplan (helst også nettet), hvor er dekket mand-fredag, med komb. av forelesninger, øvelser og eget/gruppearbeide. Ikke nødvendigvis at stud. må jobbe akkurat med det som står på planen, men synliggjør at krever full tid av dem. forelesere / studasser bør gå rundt og snakke mer med stud. når de sitter og jobber hele dager dedikert til fag, på timeplanen, muligens med forelesning tidlig og innlevering sent på dagen. Igjen: foreleser gå rundt? mer obligatorisk oppmøte??? 20% karakter ut fra aktivitet?? trenger mer ressurser til 1. klasse.

Forslag – innleveringer og faglig/sosialt Mer konkrete oppgaver, slik at stud. forstår konkret hva de skal gjøre ? Mest mulig realistiske oppgaver Mer krav om tilstedeværelse (eller via innlev.) Vi må ha tid til å følge opp innleveringene! Bidra til OpenSource (eller annet kontinuerlig)?? Besøk fra bedrifter, besøk til bedrifter, vise sammenhengen med framtidig jobb Samling f.eks. 1 fredag / mnd. (kl. 14??) for hvert programområde, med litt sosialt / mat.

Forslag – samordning mellom fag / forelesere Mer felles metodikk for prosjekter (både prosess og produkt) Scrum, XP m.m. som felles arbeidsmetode for flere fag? Se på næringslivssertifisering – kan noe av det inngå i studiet? – bl.a. motivasjon. Felles strategi mht. PC-(mis)bruk i timene? Felles strategi mht. overholdelse av innleveringsfrister?

Ansvarsfordeling Samle lærerne med ansvar for et gitt semester og trinn for felles semester-planlegging. Hjelpe hverandre mer / gå på hverandres forelesn.? Kontaktperson / hovedansv / koordinator pr. år, evt. pr. semester (dersom ikke studielederne har tid til denne samordningen) og/eller programansvarlig pr. studium. EB, forslag etter gruppearbeidet: Undersøke mer i detalj hva som skjer med stud. (både de som blir og de som slutter) – vi trenger mer enn synsing!