Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Strategisk ledelse og IKT
Strategisk ledelse og IKT
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Ny handlingsplan Bakgrunn Nye lover FN Konvensjonen.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Standardisering i KS Line Richardsen, KS. KS Folkestyre og regional utvikling eKommune 2009 Standardiseringsaktiviteter i regi av KS Standardiseringsinitiativ.
Hva skal prioriteres på helseområdet nå?
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Strategi for digital kompetanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Digitalisering i offentlig sektor – utfordringer og muligheter for kommunene DigUT - Trøndelag Ellen Karin Toft-Larsen, KS.
Strategiplan for IKT ORKidé Under utarbeidelse!
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Skoleeiers styringsdialog
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Direktoratet for forvaltning og IKT
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
«Ein sjølvstendig og nyskapande kommunesektor»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
25. desember 2018.
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Status i digitaliseringsarbeidet
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Utskrift av presentasjonen:

Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering Kommunenes digitaliseringsstrategi og operasjonalisering gjennom KommIT Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering

Strategiens ulike deler > ulike roller Kommit.no

Digitaliseringsstrategi for kommunesektoren 2013-2016 Setter mål for kommunene på IKT-området Kommunene bruker denne som «mal» i prosessen med å lage sin egen «Digitaliseringsstrategi» med tilhørende handlingsplan. Målene er formulert slik at de passer både for kommuner som har kommet kort og langt innenfor de ulike områdene, men de må følges opp av ulike tiltak, avhengig av kommunens ståsted og økonomi.

Innhold i digitaliseringsstrategien Tverrgående satsningsområder Digital dialog Effektivisering Strategisk IKT-ledelse Kompetanse Dokument-håndtering Personvern og informasjons-sikkerhet Arkitektur og standardisering Sektorielle satsningsområder Helse og velferd Oppvekst og utdanning Teknikk og miljø

Strategiens ulike deler > ulike roller Kommit.no

Fra Aasrud-initiativ våren 2010 til KS-vedtak mai 2012 KommITs fødsel: Fra Aasrud-initiativ våren 2010 til KS-vedtak mai 2012 Digitalisering er på felles politisk dagsorden hos FAD, KRD og KS Enighet om at mer samordning trengs mellom kommuner mellom kommunesektor og stat innad i staten

Hvilke oppgaver må gjøres Strategisk og interessepolitisk arbeid: Talerør overfor statlige myndigheter, initiering av standarder og felleskomponenter, tilrettelegging for samhandling mellom systemer (IKT-arkitektur), felles IKT-strategi for kommunesektoren Utviklingsarbeid: Utvikle og forvalte standarder og etablere felleskomponenter, deltakelse i nasjonale prosjekter, rådgivning og kompetanseheving

Status Styringsdokumentet ligger på KommIT.no Leder for KommIT-programmet er Kirsti Kierulf, som startet 10.12.2012 Handlingsplan for 2013 er snart på plass!

KommITs programleveranse - effektmål Når KommIT-programmet kommer til utgangen av 2015 skal det ha Sørget for samordning i kommunesektoren Sørget for samordning stat/kommune Økt den kommunale IKT-kompetansen Utredet framtidens utviklings- og forvaltningsenhet og forberedt et vedtak om dette

KommITs programleveranse – resultatmål 1 KommIT som nasjonal aktør for digital samordning/satsing i offentlig sektor. Overordnet mål: Kommunesektoren skal være en tydelig stemme inn i den pågående IKT-samordningen i offentlig sektor. KommIT skal: Representere kommunesektoren i nasjonale utviklingsprosjekter, -prosesser og på arenaer der IKT-utvikling på et operativt nivå diskuteres. Bistå og gi råd til KS i det interessepolitiske arbeidet på området Initiere nasjonale samordningsprosjekter som kommunesektoren ser det er behov for, og ta slike initiativ overfor staten.

KommITs programleveranse – resultatmål 2 KommIT som utvikler av felles IKT-arkitektur for kommunesektoren Overordnet mål: Kommunesektoren skal forholde seg til en felles IT-arkitektur i sin rolle som bestiller, tjenesteyter og -forvalter. KommIT skal: Utrede konsept for styring av IKT-arkitektur i kommunal sektor. Utrede forvaltningsmodell for IKT-utvikling i kommunal sektor på kort/lang sikt Videreutvikle og videreføre felles kommunal IKT-arkitektur (FAKS3) basert på kommunesektorens behov og leverandøruavhengighet Forvalte og utvikle standarder og felleskomponenter for kommunesektoren Ta beslutninger om standarder, arkitektur og felleskomponenter på vegne av kommunene Sørge for bruk av standarder, felleskomponenter og arkitektur Stille krav til leverandørene gjennom leverandørutvikling Fokusere på informasjonssikkerhet i arkitekturarbeidet og i spredningsarbeidet

KommITs programleveranse – resultatmål 3 KommIT som kompetanseutviklingsorgan. Overordnet mål: Kommunesektoren skal ha kompetanse til å styre egen IKT-utvikling, være profesjonelle bestillere og ha tilstrekkelig digital kompetanse blant sine brukere. KommIT skal: Utvikle flere typer arenaer for kompetansespredning som konferanser, læringsnettverk og fagrelaterte kompetansetiltak. Tilby læring i Rådmannsnettverkene for strategisk ledelse og IKT Etablere bestillernettverk for å gjøre kommunene bedre som bestillere, til å lage kravspesifikasjoner og mer profesjonelle i møte med leverandørene. Iverksette tiltak for å øke digitalt kompetansenivå i kommunesektoren, og tiltak for kompetanseheving på prosjekt- og porteføljestyring i kommunene. Kompetansetiltak knyttet til informasjonssikkerhet og personvern skal prioriteres.

Finansiering Drift av programmet finansieres av sektoren selv Varsling sendt til alle landets rådmenn i august 2012 om krav om ca 1 krone per innbygger i 2013 Staten støtter aktivitet knyttet til prosjekter - 10 millioner fra KRD på statsbudsjettet i 2013