1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt
2 Behov for en helhetlig formidlingsplan: - ekstremt komplekst prosjekt - mange involverte - rapporteringsbehov - sammen kan vi lykkes! Formidlingsplan BIT Reiseliv / Nasjonal Booking
3 Hvorfor? Åpenhet og dialog rundt Nasjonal Booking = suksess! En formidlingsplan vil være et styringsverktøy for alle involverte Hva? - Grunnleggende om Nasjonal Booking - FAQ - Statusrapporteringer - Løpende undersøkelser Formidlingsplan Nasjonal Booking
4 Til hvem? Involverte i prosjektet: - pilotene - leverandører - deltakere i switchen - Innovasjon Norge - NHO Reiseliv/HSH Offentlige myndigheter: - nasjonalt/regionalt og lokalt med ansvar for reiseliv Reiselivsnæringen for øvrig v/ ledelse og styrer Presse Formidlingsplan Nasjonal Booking
5 Hvor? Månedlige nyhetsbrev - Pressemeldinger - Pilotsamlinger - Brukerforum - Deltakelse på div regionale/nasjonale samlinger og konferanser - Andre kanaler der målgruppene befinner seg - Annet? Lukkede fora for diskusjon? Sosiale medier? I tillegg må det lyttes! - Overvåkning av hva som sies/skrives om Nasjonal Booking på nett og i andre fora Formidlingsplan Nasjonal Booking
6 Innspill? Formidlingsplan BIT Reiseliv / Nasjonal Booking
7 Innhold: - nyheter om reiseliv og teknologi (i hovedsak knyttet mot BIT Reiseliv-tiltakene) - om prosjektene - om pilotene og leverandørene - fagstoff, rapporter, verktøy, maler - informasjon om våre tjenester (nettest, e-læring og håndboken) Status november 2009www.bitreiseliv.no
8 Antall brukere: Hittil i år ca 5000 unike brukere og ca sidevisninger Januar: 260 unike brukere November: 1090 unike brukere = 316 % økning fra jan-nov 2009 Mest populære sider: Startsiden Hvordan opprette en gruppe på Facebook Fagartikler Håndbok i e-markedsføring for destinasjoner Statistikk:
9 Største trafikkilder (totalt jan-nov 2009): 1. direkte trafikk 2. google 3. nhoreiseliv.no 4. Innovasjon Norge 5. abcsok.no 6. Twitter 7. Facebook 8. kvasir 9. eSenteret.org 10. bitreiseliv.wordpress.com Statistikk:
10 Utvidet kalender - kurs, konferanser og arrangement innen reiseliv og teknologi Mulighet for å kommentere artikler Mulighet for å dele artikler på Facebook, Twitter etc Ordsky (tag cloud) for å lettere finne innhold med samme tema Mulighet for ulike skjemaer: bestillinger, påmeldinger etc. Implementert Google Analytics nettstatistikk BIT Reiseliv prosjektblogg (Wordpress) Passordbeskyttede sider/intranett (kommer desember 09) Nyhetsbrev (kommer nov/des 09) Ny og forbedret funksjonalitet på www 2009
11 Målsetning Nyhetsbrevet skal sørge for informasjon om BIT Reiseliv- tiltakene generelt og Nasjonal Booking spesielt. Målgrupper - involverte i prosjektene (BIT Reiseliv og Nasjonal Booking) - offentlige myndigheter - reiselivsnæringen for øvrig Frekvens - Ca. 1 gang pr måned med oppstart nov/des 2009 Nyhetsbrev
12 Noe dere savner / ønsker annerledes? Formidling generelt