Den autentiske læringsdialogen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Lek og læring.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Dialogen som pedagogisk verktøy
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Vurdering for læring på Linderud skole
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Bokpresentasjon Bergen
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Avdeling for sosionomutdanning
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
VURDERING Musikk trinn.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Mål og læring hos elever
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Den autentiske læringsdialogen Av Guro Busterud og Toni Andre Mikkola

” Ja, jeg vil huske; fordi måten å lære er fint”

Forskningsspørsmål Kan vektlegging av autentiske dialoger motivere elevene i læringsarbeidet? Viktige stikkord: Den autentiske læringsdialogen Motivasjon Kunnskapsløftet

Metoden 1. Introduksjon 2. Tenke, samtale og skrive 3. Stikkordene samles på tavla 4. Stikkordene systematiseres i tankekart 5. Gjennomgang av teori

Datainnsamling Elevlogg Lærerobservasjon ”Uavhengig” observatør

Resultat og Analyse Den autentiske læringsdialogen: ”Vi samarbeidet hele klassen, og det er en bra måte å lære på” ”[…] det ble mer grundig gjennomgått, og det kom nye punkter som jeg ikke hadde tenkt over før” ”Læreren inkluderte klassen, og vi hadde åpne diskusjoner” ”[…]man lærer litt av hverandre og så kan man fortelle de andre det man selv vet.”

Resultat og Analyse Læring ”[…] Jeg kan se forskjell på de ulike næringene” og ”lærte å kategorisere”” ”Jeg lærte en god del mer om film, spesielt siden vi brukte eksempler fra filmer” ”Jeg lærte fordi andre kunne utfylle mer på noe jeg kunne” ”Jeg kommer til å huske det jeg lærte i timen, spesielt fra eksemplene som ble gitt av medelever og lærer.”

Motivasjon ”Du skrev sentrale ting på tavle, du brukte PC, og det var diskusjon i felleskap. Det var kjempe bra.” ”Alle elevene kunne komme med det de visste og ta del i undervisningen”

Konklusjon og utviklingspotensiale Hypotesen ble ikke falsifisert, men rom for utvikling Variasjon (metode) Bør kjenne klassen Vanskelighetsgrad