Nyere sosiologisk teori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Fagoppgave Justert formulering
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samfunnskunnskap - Makt
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Symbolsk interaksjonisme
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Klassiske hverdagslivsteorier
Goffman, Garfinkel og Giddens
Sosial kapital og velferd
Kvalitativ metode i markedsforskning
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Geimeinschaft Gesellschaft Kommunitarisme
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Barns læring, voksnes ansvar!
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Morten William Knudsen
Lek og Læring i barnehagen
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Tidlig psykologisk antropologi:
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Daniel Stern`s Teori.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Makt og Hersketeknikker
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Pierre Bourdieu ( ).
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Bourdieus kapitalbegrep
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Pierre Bourdieu ( ).
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Lekens betydning for læring av matematikk
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 11 Læringsteori.
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Nyere sosiologisk teori Bytteteori og rasjonelle valg Bourdieu

Bytteteori Inspirasjonskilder: Antropologi, psykologi, økonomi Bytteteori er derfor i noen grad uttrykk for at andre disipliner har modeller som sosiologien kan studere sosiologiske problemstillinger med utgangspunkt i

Homans’ bytteteori Behavioristisk utgangspunkt Grunnsteinene for sosiologi finnes i psykologi – trenger ingen nye forutsetninger (Kritikk av Durkheim) Homans’ bytteteori er derfor reduksjonistisk – postulatene i sosiologi er hentet fra (kan reduseres til) andre vitenskaper.

Noen sentrale postulater Suksess-postulatet: Jo oftere en aktør belønnes for en handling, jo mer sannsynlig er det at han vil gjenta den Stimuli-postulatet: Hvis en aktørs respons på et stimuli tidligere er blitt belønnet, øker sjansen for at han responderer på samme måte ved eksponering for samme stimuli Verdi-postulatet: Jo mer verdifull belønningen er, jo mer sannsynlig er det at handlingen som belønnes blir utført Metnings-postulatet: Jo oftere en aktør har mottatt en spesiell belønning, jo mindre verdt vil fremtidige belønninger av den typen være

Homans om rasjonalitet Homans understreker at aktører er rasjonelle. Men rasjonalitet hos Homans er først og fremst lærte responser, ikke avanserte kognitive resonnementer Vi har lært oss å handle rasjonelt gjennom selvforsterkende prosesser, ikke gjennom klart bevisste strategier (behaviorisme).

Moderne bytte- og nettverksteori Videreføring av Homans, men med mer vekt på makt og på bytte-nettverk Richard Emerson: Sosiale relasjoner, bytter og nettverk som grunnsteiner i studiet av sosiale strukturer (fra mikro til makro)

Power-Dependence Makt er for Emerson den potensielle kostnaden en aktør kan få en annen til å akseptere. Avhengighet er den potensielle kostnad som en aktør er villig til å godta i en relasjon Makt-avhengighetsteorien: I en bytterelasjon er makten fordelt etter hvor avhengige aktørene er av hverandre: A’s makt over B betinges av B’s avhengighet av A. Balanserte og ubalanserte relasjoner

Styrken i svake bånd Mark Granovetters nettverksteori, brukt i Getting a Job. Svake bånd er broer mellom ulike nettverk – får informasjon til å flyte mellom ulike grupper.

Teorien om rasjonelle valg (RCT) Beslektet med bytteteori og til dels nettverksteori, men har en annen bakgrunn – nyklassisk økonomi Teorien har fått økt innflytelse i en rekke miljøer Ligger nær en positivistisk vitenskapsforståelse

Grunnleggende forutsetninger Formålsrettede aktører Bestemte preferanser – deres opprinnelse undesøkes ikke Handlinger foretas med henblikk på å oppnå mål som samsvarer med aktørens preferansestruktur

To typer rammebetingelser Knapphet på ressurser (materielle ressurser, tid) Alternativkostnader Sosiale institusjoner

Fra mikro til makro For Coleman er ikke RCT først og fremst en handlingsteori, men byggesteiner i en teori om sosiale systemer. Kritikk av forutsetningene må A) byttes ut med noe bedre B) vise at den har konsekvenser for slutninger fra mikro til makro Fokus på uintenderte konsekvenser Vekt på at makrofenomener er et resultat av individuell samhandling – metodologisk individualisme

Bourdieu Mål: Å danne begreper som er relasjonelle, som tetter gapet mellom objektivisme og subjektivisme, mellom struktur og aktør I stedet for å fokusere på objektive strukturer eller subjektive fenomener, skal sosiologien fokusere på dialektiske relasjoner mellom disse I stedet for handlinger undersøker Bourdieu sosiale praksiser, som er resultatet av denne relasjonen Praksiser er hverken objektivt determinert eller et resultat av ”fri vilje”.

Habitus Habitus er mentale og kognitive strukturer som aktører bruker når de orienterer seg i verden (kan også kalles skjemaer eller mentale kart). Internaliserte, kroppsliggjorte sosiale strukturer Habitus er både strukturerende og strukturert Habitus er ikke determinerende

Felt Den sosiale verden er splittet i en rekke delvis autonome felt, hvert med sin egen logikk eller virkemåte Innenfor feltet har aktører en forestilling om hva som gir prestisje og hva som står på spill Feltet er en arena for kamp mellom aktører i ulike posisjoner, som forsøker å holde på sin posisjon eller å forbedre den

Felt og kapital På hvert felt bestemmes aktørers eller gruppers posisjon av mengden og typen kapital. Kapital gir makt – kan brukes til å kontrollere dels sin egen skjebne, dels andres Innenfor feltet brukes kapitalen på ”strategiske” måter for å ivareta eller styrke makten Men strategiene er ikke eksplisitte eller klart bevisste – de er strukturerte og henger sammen med aktørenes habitus

Kapitaltyper Økonomisk kapital: Økonomiske ressurser Kulturell kapital: Prestisjefylt kunnskap, væremåter, ”dannelse” Sosial kapital: Verdifulle sosiale relasjoner (nettverksforbindelser) Symbolsk kapital: Ære, prestisje

Symbolsk vold Kjennetegnes av at den volden utøves mot selv er medskyldig Foregår med kulturelle mekanismer og institusjoner som ”medium” Utdanningssystemet som eksempel: Verdier, språk og symbolsystemer overføres til de underordnede, som overtar dem uten helt å kunne internalisere dem eller integrere dem i sin habitus