Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
“Læringsmiljø Hadeland”
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Leir-genial trosopplæring
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Sommervikar i Blend.
Mestring og forebygging av depresjon
KLASSELEDELSE.
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Hva er aktivitet og deltakelse?
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
GROW modellen.
- roller og forventinger
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Sosiologi i barnehagen
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Myers and Briggs Type Indikator - MBTI
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
12 Reflekterende lesing.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Kurs i leiing Kommunikasjon.
«Lese og løse oppgaver»
Tema: Kommunikasjon i team
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Workshop Gevinstrealisering av PACS/RIS Ingerid Gunnerød Rådgiver Helse Midt-Norge.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Fremtidens spesialsykepleiere
Verdensdagen for Psykisk Helse
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004 Endringsledelse Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004

Endring – overordnede problemstillinger Hvordan få folk til å forstå at endring er nødvendig? Hvordan få opp ”kriseforståelsen?” Hvordan tegne og kommunisere et tilstrekklig klart og spennende bilde av den ønskede fremtiden? Hvordan drive selve endringsprosessen? Hvordan få kunnskap om hvor effektivt mennesker mestrer endringer, usikkerhet og motgang?

En modell for analyse av endringsforutsetninger A x B x C > D Milton Trybus formel A: Hvorfor er endring nødvendig? Grad av mis- nøye med dagens situasjon. Kriseforståelse B: Hvor skal vi? Grad av tydelighet og aksept for målbildet C: Hvordan skal vi komme ditt? Grad av tro på at organisasjonen greier å endre seg D: Den samlede motstand mot endring

Kotters 8 fallgruver Ikke etablert sterk nok følelse av viktighet og nødvendighet for endringen (urgency) Ikke skapt tilstrekkelig sterk ”maktbase” til å få endringen gjennomført (kritisk masse) Mangel på målbilde (visjon) av hvor organisasjonen skal (hva endringen skal medføre) Underkommunikasjon av målbildet (visjonen) Hindringer for gjennomføring av de ønskede endringene er ikke fjernet (man ”aksepterer krokfot”) Mangel på planlegging og oppnåelse av kortsiktige resultater (”quickwins”) Å tro at krigen er vunnet for tidlig Mangel på kulturell forankring i organisasjonen

Hovedfaser/temaer i endringsprosessen AVVIKLING OVERGANG BEGYNNELSE Hva er det jeg klamrer meg til/legger bak meg? Hva kommer i stedet for det jeg hadde? Hvordan blir den nye arbeidshverdagen?

Faktorer som påvirker folks innstilling til organisatorisk endring Endring i organisasjoner handler om å få mennesker til å omstille seg Personers holdninger til endring avhenger av hvordan de oppfatter - den nåværende situasjonen - den fremtidige situasjonen - hva selve endringsprosessen vil innebære av anstrengelser De fleste vil gjøre sine vurderinger ut fra to perspektiver: Det organisasjonsmessige og det personlige En vellykket sammenbinding av disse to perspektivene er kritisk for gjennomføring av endringsprosesser

Folk har ulike holdninger til endring Offer / eier Tape / vinne Strukturavhengig / fleksibel

Folk har ulike reaksjoner på endring(1) Sorg over å bli ”fratatt” noe Forvirring og usikkerhet overfor det nye Manglende engasjement

Folk har ulike reaksjoner på endring (2) Lettelse over å legge noe bak seg Spenning over hva det nye skal bli til Engasjement og deltakelse

Den ledelsesmessige utfordringen Bevege mennesker gjennom avvikling, overgang og inn i den nye arbeidssituasjonen gjennom å : Avklare Involvere Aktivisere

Hvordan få mer innsikt i din evne til å mestre endring? Gjennom å analysere egen atferd og reaksjoner på endringer du har vært i gjennom. Vurdere egne preferanser for endring. MBTI- preferansetest. Bli kjent med din ”AQ - adversity quotient”- din evne til å mestre endring.

”AQ - adversity quotient” vår evne til å mestre endring AQ, eller Adversity Quotient, er det eneste vitenskapelig forankrede instrument som er utviklet for å måle hvor effektivt mennesker mestrer endringer, usikkerhet og motgang. Paul G. Stoltz ”Turning Obstacles into Opportunities” WWW.core.as/

AQ måler din responsevne på det uforutsette? CORE dimensjoner C= Control (Kontroll) I hvilken grad du har kontroll på negative situasjoner? O= Ownership (Ansvar) I hvilken grad du påtar deg ansvar for følgene av motgang, eller føler at det er ditt ansvar. R= Reach (Omfang) I hvilken grad du føler at positive eller negative hendelser får følger for andre områder av livet ditt. E= Endurance (Varighet) Hvor lenge du føler at positive eller negative hendelser, eller følgene av dem, varer.