etter internasjonal standard

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Litt mer om PRIMTALL.
Ferdige veiledere høring fra –
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Generelt ved medarbeidersamtaler
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prosjektorganisering
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Senior Prosjektleder, IPMA nivå B Ericsson AS
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Introduksjon til systemutvikling
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hovedoversikt Prosjektledelse
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Malverk intern produktopplæring
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Velkommen! 4/4/2017.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Lokal arbeidstidsavtale
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Veiledning prosjektroller
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Forskrift om Internkontroll
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er de revidert!.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

etter internasjonal standard Få papir på å være en kompetent prosjektleder -via sertifisering etter internasjonal standard 2 0 0 4

Sertifisering på ulike nivå Norge 4

Fordeler ved sertifisering For virksomheten Dokumenterer over for markedet, at organisasjonen har kvalifiserte prosjektledere. Stimulerer det faglige miljø for profesjonell prosjektledelse og en kontinuerlig forbedring av kompetansenivået Synligjør karriereveien for prosjektledere i organisasjonen. Et verktøy for å sikre at prosjektledelsen ligger i de riktige hender - også ved nyansettelse av en prosjektleder. 9

Fordeler ved sertifisering forts. For prosjektlederen: Dokumenterer kunnskap & erfaring, altså kompetanse i ledelse av prosjekter - som vil øke din markedsverdi... Øke ditt kompetansenivå, i det deltakelse i sertifiseringsprosessen i seg selv gir nyttig læring Gir feedback om de områder, hvor det er bruk for ytterligere læring. Gir struktur på den personlige utvikling som prosjektleder 10

Tre gjennomgående vurderingskriterier 12

Omfang og art av prosjekterfaring Side 15 Navn: Sparring: Antall: kjernegruppe/I alt Leder av faserne Start / sluttidspunkt Ressourser(t/kr) Egen rolle i projektet PL / PU- mannemåneder Virksomhet/er Prosjekttype Kompleksitet Prosjektbetegnelse Sammendrag Kompleksitet 1: mdr. Kompleksitet 2: mdr. Kompleksitet 3: mdr. Kompleksitet 4: mdr. I alt: mdr. 15

Spesifisering av prosjekterfaringer Side 19 Navn: Sparring: Prosjektbetegnelse samt formål og innhold: Viktigste erfaringer: Element nr.: Opp til to nr. Prosjekt 1: Utfordring: Ledelsestiltak: Erfaring/Læring: Utfordring: Ledelsestiltak: Erfaring/Læring: Opp til to nr. Utfordring: Ledelsestiltak: Erfaring/Læring: Opp til to nr. Prosjekt 2: Opp til to nr. Utfordring: Ledelsestiltak: Erfaring/Læring: Opp til to nr. Utfordring: Ledelsestiltak: Erfaring/Læring: Opp til to nr. Utfordring: Ledelsestiltak: Erfaring/Læring: 18

31 elementerne vedr. metodekompetanse Side 27 Kompetanse på prosjektnivå 1. Planlegge prosjektledelsen 1.1 Forklare projektformen 1.2 Anvende prosjektmodeller 1.3 Anvende prosjektledelsesmodeller 1.4 Planlegge prosjektets ledelsesinnsats 2. Utføre projektets ledelsesfaser 2.1 Utføre prosjektforberedelsen 2.2 Utføre prosjektopstarten 2.3 Utføre ledelse av prosjektutførelse 2.4 Utføre projektevalueringer 2.5 Utføre projektavslutning 3. Utøve overordnet prosjektledelse 3.1 Foreta prosjektanalyser 3.2 Forankre i prosjektets omgivelser 3.3 Avklare prosjektets mål og omfang 3.4 Strukturere prosjektets innhold 3.5 Planlegge prosjektets hovedforløp 3.6 Utforme prosjektets organisasjon 3.7 Bemanne prosjektets organisation 3.8 Inngå avtaler med prosjektets leverandører 3.9 Forvalte prosjektets overordnede planer 4. Utøve løpende prosjektledelse 4.1 Planlegge detaljforløp og ressurser 4.2 Planlegge prosjektets økonomi 4.3 Spesifisere prosjektets kvalitetsaktiviteter 4.4 Følge opp på kvalitet, tid, ressourser m.m. 4.5 Etablere infrastruktur for kommunikasjon 4.6 Udvikle samarbeidet i prosjektet 4.7 Udvikle medarbeiderenes kompetanse 4.8 Fremme løpende kommunikasjon 4.9 Sparre vedr. faglig prosjektutførelse Kompetanse på virksomhetsnivå 5. Samordne prosjektvirksomheten 5.1 Forklare virksomh.s ledelse av prosjekter 5.2 Agere i prosjektorientert organisasjon 5.3 Ta del i ledelse av prosjektporteføljen 5.4 Utvikle virksomhetens prosjektledelse 22

Kompetanseelementer IPMA NIVÅ C Prosjekterfaring: Har minst 3 års erfaring som prosjektleder av mindre komplekse prosjekter eller delprosjekter i komplekse prosjekter – med ansvar for alle relevante ledelsesområder og med oppnåelse av gode resultater. Har også anvendt innhøstede erfaring i nye projekter. Metodekompetanse: Har forståelse av og kan anvende et spekter av metoder og verktøy – se Nivå D. Har praktisert hvert av disse i samspill med andre og i flere, men mindre komplekse situasjoner. Adferdskompetanse: Har innsikt i og utviser en betydelig og hovedsaklig hensiktsmessig grad av adferd, som gir integrasjon, fremdrift og samarbeid i prosjekter – også under delvis vanskelige vilkår. 39

Selvvurdering av metodekompetanse Side 31 Navn: Sparring: Lav Mellem Høy Kommentarer / Referanser 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Bruk tallverdier - for å oppnå automatisk gjennomsnitsberegning 1. Planlegge prosjektledelsen 1.1 Forklare prosjektformen 1.2 Anvende prosjektmodeller 1.3 Anvende prosjektledelsesmodeller 1.4 Planlegge prosjektets ledelsesinnsats Samlet kompetanse for seksjon 1 2. Utføre prosjektets ledelsesfaser 2.1 Utføre prosjektforberedelsen 2.2. Utføre prosjektoppstarten 2.3. Utføre ledelse av prosjektutførelsen 2.4 Utføre prosjektevaluering 2.5 Utføre prosjektavslutning Samlet kompetanse for seksjon 2 3. Utøve overordnet prosjektledelse 3.1 Foreta prosjektanalyser 3.2 Forankre i prosjektets omgivelser 3.3 Avklare prosjektets mål og omfang 3.4 Strukturere prosjektets innhold 3.5 Planlegge prosjektets hovedforløp 3.6 Utforme prosjektets organisasjon 3.7 Bemanne prosjektets organisasjon 3.8 Inngå avtaler med leverandører 3.9 Forvalte prosjektets overordnede planer Samlet kompetanse for seksjon 3 23

Tre grupper av adferdskompetanse Side 107 6. Integrere prosjektprosessen 7. Påvirke prosjektfremdriften 8. Formidle prosjektsamarbeidet 28

Selvvurdering af adferdskompetanse Side 112 Navn: Sparring: Lav Mellom Høy Kommentarer / Referanser 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Bruk tallverdier - for å oppnå automatisk gjennomsnitsberegning 6. Integrere prosjektprosessen 6.1 Agere helhetsorientert 6.2 Fremme strukturering 6.3 Utvise personlig integritet Samlet kompetanse for seksjon 6 7. Påvirke prosjektfremdriften 7.1 Utvise handlekraft 7.2 Foreta effektiv kommunikation 7.3 Opptre fleksibelt/ manøvreringsdyktighet 7.4 Utvise gjennomslagskraft Samlet kompetanse for seksjon 7 8. Formidle prosjektsamarbeidet 8.1 Utvise prosessorientering 8.2 Oppbygge personlige relasjoner/nettverk 8.3 Foreta aktiv samarbeidsformidling Samlet kompetanse for seksjon 8 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Samlet adferdskompetanse 29

Sterkeste og svakeste adferd Side 112 Navn: Sparring: Sterkeste Element nr. Opp til to nr. Beskrivelse: Opp til to nr. Beskrivelse: Beskrivelse: Opp til to nr. Beskrivelse: Opp til to nr. Svakeste Beskrivelse: Ledelsestiltak: Utviklingstiltak: Opp til to nr. Beskrivelse: Ledelsestiltak: Utviklingstiltak: Opp til to nr. Beskrivelse: Ledelsestiltak: Utviklingstiltak: Opp til to nr. Beskrivelse: Ledelsestiltak: Utviklingstiltak: Opp til to nr. 31

C Sertifisert prosjektleder IPMA NIVÅ C Er kompetent til å lede mindre komplekse prosjekter og assistere prosjektlederen i komplekse prosjekter innenfor alle områder ved ledelse av prosjekter. Kan herunder lede en større gruppe av prosjektdeltakere og/eller fungere som leder av en delprosjekt- gruppe i et komplekst prosjekt. Enkelt uttrykt ”alminnelig førerkort” for prosjektledere. 38

Udarbeide selvvurdering NIVÅ C Sertifiseringsprosedyre TRINN 1: Forberedelse Introduktionssesjon 12. februar kl. 9.00 – 16.00. Skriftlig eksamen, 2 1/2 time - ingen hjelpemidler. Veiledning i å selvvurdere kompetanse. Udarbeide selvvurdering Utarbeide CV og spesifisere prosjekterfaring. Selvvurdere metode- og adferdskompetanse. Innsendes senest 9. mars . Godkennelse 1 TRINN 2: Planleggingssesjon 30. mars kl. 9.00 – 17.00. Grupper á 4-5 deltakere. Planlegge prosjekt case. Plenumsrapporter. Intervjumøte 31. mars – reserver hele dagen. Intervju på 1 time med assessor. Godkjenning 2 31.mars Sertifikat utstedes. Gyldig i 3 år. Resertifisering Etter 3 år fornyet selvvurdering + gennomført og planlagt utvikling. Alternativt fortsettes med sertifisering på Nivå B. 40