Kvalitetssikring av komplekse prosjekter Riktig prosjekt – riktig pris

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«TRYGG PÅ JOBB « Startbilde. Et hyggelig «hvilebilde» når du har gjort klart til visning. Det er relativt mange bilder/powerpointer i denne visningen.
Advertisements

Veiledning av elever / lærlinger
FP produksjon FL produksjon
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Prosjektorganisering
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Prosjekt Nytt Operahus. 8. juni Foajé 2 Restaurant 3 Lillesal 4 Montasjehall 5 Malersal 6 Lasterampe 7 Lysgård 8.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Hvordan sikre relevante og levedyktige prosjekt?
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Lærerprofesjonens etiske plattform
Jakten på kvaliteten.
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Human Factors i boring og brønn
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Kvalitetssikring Program Golf
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Mål i prosjekter.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
14. juni 2007 Landsmøte 2007 Hovedoppgaver for NBBL Ralph Norberg Adm. direktør.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektleder Inger Svendsrud
Brukertilfredshet og KOSTRA
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Regionale forskningsfond
Risikovurderinger knyttet til utbyggingsprosjekter
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Rammeavtale for kjøp av planleggings- og prosjekteringstjenester i Oslo og Akershus Tilbudskonferanse
Forvaltning av fondsmidler. Innhold Hva menes med forvaltning Retningslinjer for å kjøre prosjekt Samle inn og bruke TRF midler Regnskapspraksis Krav.
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
RIS-metoden for prosessforbedring
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Forenkle, forkorte og forbedre
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Forprosjekt SNR Styremøte
Plan for forretningsprosjekt
Standardisering av IT-virksomheten
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
4. April 2019, Jostein Fjærestad
HRP Prosjektmodell.
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring av komplekse prosjekter Riktig prosjekt – riktig pris Kvalitetssikring av komplekse prosjekter Riktig prosjekt – riktig pris? Teori og praksis Concept Temadag 15.10.03 siv.ing. Eilif Holte

Erfaringsbakgrunn HolteProsjekt Leverandør av prosjektstyringstjenester, analyser, styrings- og kvalitetssikringssystemer samt opplæring innen prosjektstyring Prekvalifisert av Finansdepartementet til kvalitetssikring av stor statlige investeringer Over 25 års erfaring, ca. 100 ansatte i Norge, Danmark og Spania

Den triste virkeligheten !

Noen eksempler

Byutviklingsprosjekt

Norges banks nybygg Skånland 15.05.84: Samlede byggekostnader var i fjor sommer, med dagjeldende prisnivå, beregnet til 1234 millioner kroner eksklusive moms og tomtekostnader Av det samlede beløp kan 25% tilskrives forskjellige spesialkostnader for sentralbank og seddeltrykkeri 20% er kostnader knyttet til en krevende tomt og tilpasning til miljøet De øvrige 55% kan man si er byggets ”normalkostnader” som kontorbygg med en pris, tilsvarende kontorbygg i Oslo-området kr 11.000/m2

Typiske usikkerhetsprofiler

Suksess dreier seg om å være best i de tidlige faser Her bestemmes prosjektets suksess Her kommer regnskapets time Planfasen Utførelsesfasen Konseptfasen Frihetsgrad Kostnader

Riktig prosjekt – riktig pris? Feil Prosjekt Pris Oslo Spektrum OSL Gardermoen Det Kongelige Slott Norges Bank

”best practise”

Prosjektets faser (PS 2000) Prosjektoppgaver Driftsoppgaver Identifisering Definering Gjennom- føring Drift og vedlikehold Avvikling behov konseptvalg anskaffelse Poenget med faser er at man derved tvangsmessig legger inn beslutningspunkter hvor prosjektets videre skjebne avgjøres

Finansiering/Bestilling Verdikjeden, kritiske punkter Planlegging Behovsvurdering Finansiering/Bestilling Prioritering strategisk nivå Administrativt styringsnivå Operativt nivå Produksjon Levering Rådgivning Kontrakts-inngåelse Beslutningsgrunnlag

Riktig prosjekt –riktig pris? Prosjektidé Forprosjekt Romprogram/ Skisseprosjekt Mål/Kravdokument X Skisseprosjekt Styringsdokument Løsningsdokument KS-system Usikkerhetsanalyse Tiltaksplan

Eierens/bestillerens uavvendelige ansvar Sette mål Skape handlingsalternativer Vurdere og velge handlingsalternativ

Måldokument Samfunnsmål Effektmål Resultatmål kostnad tid ytelse HMS Suksesskriterier

Kravdokument Krav og mål fra eier/forvalter Kravdokument Krav fra bruker Krav fra myndigheter Prosjektet skal svare på kravene, verken mer eller mindre! Prosjektet er ikke ”riktig” før kravene er helhetlige og entydige

Løsningsdokument - konseptvalg Alternativ 2 Alternativ … Alternativ 1 Konsept Byggeprogram Kravdokument Forprosjekt Grunnlag for detaljprosjekt

Helhetlige styringsbasis Kravdokument mål, rammer og suksesskriterier, krav til ytelse Løsningsdokument, alternativvurderinger og konseptvalg Styringsdokument styringsmål, styringsfilosofi og -system Usikkerhetsanalyse styringsmål og tiltaksplan Felles begrepsapparat > Solid grunnlag for tredjepartsvurdering

Kostnadsrammer og styringsmål Grunnkalkyle Uspesifisert Forventet tillegg Usikkerhets - avsetning Restusikkerhet Basiskostnad Forventet kostnad Foreslått kostnadsramme Vedtatt kostnadsramme for Fagdepartement som prosjekteier Styringsramme for Utførende etat Styringsmål for prosjektleder (settes av utførende etat)

Eksempler på styringsgrunnlag

Samfunnsmål: Norge på kartet Effektmål: Amundsen størst som polarforsker Resultatmål ytelse Sydpolen tur/retur Resultatmål tid 14. desember 1911 Resultatmål kostnad Uklart Suksesskriterium 1 Alle mann returnerer Suksesskriterium 2 Førstemann på polen

Vestbanetomten, Statsbyggs mål for prosjektet Vestbanen skal gjenoppstå som et av hovedstadens viktigste møtesteder Vestbanen skal: Bli et sted for læring, opplevelse og det gode byliv Romme kultur, kunnskap og kommunikasjon, støttet av arbeidsplasser, butikker og boliger Fullføre byutviklingen i Vika og få arkitektur med høy kvalitet Være et miljøprosjekt bygget på intensiv arealbruk og lavt ressurs- og energiforbruk Gi staten optimal avkastning ved salg, hensyntatt ovennevnte langsiktige samfunnsmessige gevinster

Nytt Bislett Stadion - Styringsdokument Samfunnsmål Ta vare på Bislett-tradisjonen Effektmål Et stadion for internasjonale arrangementer, Et miljømessig løft i nærområdet Resultatmål Styringsramme MNOK 415, Styringsmål tid analyseres pt Positiv opplevelse for publikum, naboer og politikere i hele prosessen Styringsfilosofi Prioritet 1. Kostnad, Prioritet 2. Tid, Prioritet 3. Plan (innenfor minimumskravene) Kravdokument Minimumskrav: Internasjonale mål på 8 løpebaner samt 15 000 sitteplasser Løsningsdokument Konsekvensanalyse Gjennomføringsstrategi Minimumsløsning, samspill med Riksantikvaren og lokale interesser Kontraktsstrategi Totalentreprisekontrakt Suksesskriterium Golden League (Bislett Games) på Bislett 2005 Kritiske suksessfaktorer Reguleringsplan, Rammetillatelse

Hva så?

Generell erfaring vedr. styringsbasis Tema Offentlig Privat Behovsvurdering Svak systematikk* Svak systematikk Dokumentert styringsbasis Lite tilfredsstillende* Lite tilfredsstillende Incitamenter for nøktern ressursbruk Svake Til dels sterke Sanksjoner ved svake resultater Sjelden Forekommende * Noen lyspunkter grunnet statens ordning for kvalitetssikring av store investeringsprosjekter

Veien videre Styringsdokumenter tas suksessivt i bruk, noe nølende og uten særlig engasjement (Brysomt, unødvendig) Fortsatt langt fra tilfredsstillende nivå, både i omfang, kvalitet og interessen for å bruke styringsdokument for styring av prosjektene

Hva er ”tilfredstillende” nivå? Styringsdokumenter av en standard svarende til krav til en godkjent hovedfagsoppgave

Forbedringspotensial Aktiv bruk av faseinndeling Bevisst forhold til hva som avslutter en fase og hva som er grunnlaget for neste fase. Klar rollefordeling ved utarbeidelse av styringsgrunnlag Bruk av kvalitetssikrings-system og periodiske usikkerhetsanalyser Vilje til å sette krav og håndheve dem Verdsette og bruke tredjepartsvurdering

Dokumentasjon Nøkkelen Identifisering Definering Gjennom- føring Drift og vedlikehold Avvikling