Kvalitetssikring av komplekse prosjekter Riktig prosjekt – riktig pris Kvalitetssikring av komplekse prosjekter Riktig prosjekt – riktig pris? Teori og praksis Concept Temadag 15.10.03 siv.ing. Eilif Holte
Erfaringsbakgrunn HolteProsjekt Leverandør av prosjektstyringstjenester, analyser, styrings- og kvalitetssikringssystemer samt opplæring innen prosjektstyring Prekvalifisert av Finansdepartementet til kvalitetssikring av stor statlige investeringer Over 25 års erfaring, ca. 100 ansatte i Norge, Danmark og Spania
Den triste virkeligheten !
Noen eksempler
Byutviklingsprosjekt
Norges banks nybygg Skånland 15.05.84: Samlede byggekostnader var i fjor sommer, med dagjeldende prisnivå, beregnet til 1234 millioner kroner eksklusive moms og tomtekostnader Av det samlede beløp kan 25% tilskrives forskjellige spesialkostnader for sentralbank og seddeltrykkeri 20% er kostnader knyttet til en krevende tomt og tilpasning til miljøet De øvrige 55% kan man si er byggets ”normalkostnader” som kontorbygg med en pris, tilsvarende kontorbygg i Oslo-området kr 11.000/m2
Typiske usikkerhetsprofiler
Suksess dreier seg om å være best i de tidlige faser Her bestemmes prosjektets suksess Her kommer regnskapets time Planfasen Utførelsesfasen Konseptfasen Frihetsgrad Kostnader
Riktig prosjekt – riktig pris? Feil Prosjekt Pris Oslo Spektrum OSL Gardermoen Det Kongelige Slott Norges Bank
”best practise”
Prosjektets faser (PS 2000) Prosjektoppgaver Driftsoppgaver Identifisering Definering Gjennom- føring Drift og vedlikehold Avvikling behov konseptvalg anskaffelse Poenget med faser er at man derved tvangsmessig legger inn beslutningspunkter hvor prosjektets videre skjebne avgjøres
Finansiering/Bestilling Verdikjeden, kritiske punkter Planlegging Behovsvurdering Finansiering/Bestilling Prioritering strategisk nivå Administrativt styringsnivå Operativt nivå Produksjon Levering Rådgivning Kontrakts-inngåelse Beslutningsgrunnlag
Riktig prosjekt –riktig pris? Prosjektidé Forprosjekt Romprogram/ Skisseprosjekt Mål/Kravdokument X Skisseprosjekt Styringsdokument Løsningsdokument KS-system Usikkerhetsanalyse Tiltaksplan
Eierens/bestillerens uavvendelige ansvar Sette mål Skape handlingsalternativer Vurdere og velge handlingsalternativ
Måldokument Samfunnsmål Effektmål Resultatmål kostnad tid ytelse HMS Suksesskriterier
Kravdokument Krav og mål fra eier/forvalter Kravdokument Krav fra bruker Krav fra myndigheter Prosjektet skal svare på kravene, verken mer eller mindre! Prosjektet er ikke ”riktig” før kravene er helhetlige og entydige
Løsningsdokument - konseptvalg Alternativ 2 Alternativ … Alternativ 1 Konsept Byggeprogram Kravdokument Forprosjekt Grunnlag for detaljprosjekt
Helhetlige styringsbasis Kravdokument mål, rammer og suksesskriterier, krav til ytelse Løsningsdokument, alternativvurderinger og konseptvalg Styringsdokument styringsmål, styringsfilosofi og -system Usikkerhetsanalyse styringsmål og tiltaksplan Felles begrepsapparat > Solid grunnlag for tredjepartsvurdering
Kostnadsrammer og styringsmål Grunnkalkyle Uspesifisert Forventet tillegg Usikkerhets - avsetning Restusikkerhet Basiskostnad Forventet kostnad Foreslått kostnadsramme Vedtatt kostnadsramme for Fagdepartement som prosjekteier Styringsramme for Utførende etat Styringsmål for prosjektleder (settes av utførende etat)
Eksempler på styringsgrunnlag
Samfunnsmål: Norge på kartet Effektmål: Amundsen størst som polarforsker Resultatmål ytelse Sydpolen tur/retur Resultatmål tid 14. desember 1911 Resultatmål kostnad Uklart Suksesskriterium 1 Alle mann returnerer Suksesskriterium 2 Førstemann på polen
Vestbanetomten, Statsbyggs mål for prosjektet Vestbanen skal gjenoppstå som et av hovedstadens viktigste møtesteder Vestbanen skal: Bli et sted for læring, opplevelse og det gode byliv Romme kultur, kunnskap og kommunikasjon, støttet av arbeidsplasser, butikker og boliger Fullføre byutviklingen i Vika og få arkitektur med høy kvalitet Være et miljøprosjekt bygget på intensiv arealbruk og lavt ressurs- og energiforbruk Gi staten optimal avkastning ved salg, hensyntatt ovennevnte langsiktige samfunnsmessige gevinster
Nytt Bislett Stadion - Styringsdokument Samfunnsmål Ta vare på Bislett-tradisjonen Effektmål Et stadion for internasjonale arrangementer, Et miljømessig løft i nærområdet Resultatmål Styringsramme MNOK 415, Styringsmål tid analyseres pt Positiv opplevelse for publikum, naboer og politikere i hele prosessen Styringsfilosofi Prioritet 1. Kostnad, Prioritet 2. Tid, Prioritet 3. Plan (innenfor minimumskravene) Kravdokument Minimumskrav: Internasjonale mål på 8 løpebaner samt 15 000 sitteplasser Løsningsdokument Konsekvensanalyse Gjennomføringsstrategi Minimumsløsning, samspill med Riksantikvaren og lokale interesser Kontraktsstrategi Totalentreprisekontrakt Suksesskriterium Golden League (Bislett Games) på Bislett 2005 Kritiske suksessfaktorer Reguleringsplan, Rammetillatelse
Hva så?
Generell erfaring vedr. styringsbasis Tema Offentlig Privat Behovsvurdering Svak systematikk* Svak systematikk Dokumentert styringsbasis Lite tilfredsstillende* Lite tilfredsstillende Incitamenter for nøktern ressursbruk Svake Til dels sterke Sanksjoner ved svake resultater Sjelden Forekommende * Noen lyspunkter grunnet statens ordning for kvalitetssikring av store investeringsprosjekter
Veien videre Styringsdokumenter tas suksessivt i bruk, noe nølende og uten særlig engasjement (Brysomt, unødvendig) Fortsatt langt fra tilfredsstillende nivå, både i omfang, kvalitet og interessen for å bruke styringsdokument for styring av prosjektene
Hva er ”tilfredstillende” nivå? Styringsdokumenter av en standard svarende til krav til en godkjent hovedfagsoppgave
Forbedringspotensial Aktiv bruk av faseinndeling Bevisst forhold til hva som avslutter en fase og hva som er grunnlaget for neste fase. Klar rollefordeling ved utarbeidelse av styringsgrunnlag Bruk av kvalitetssikrings-system og periodiske usikkerhetsanalyser Vilje til å sette krav og håndheve dem Verdsette og bruke tredjepartsvurdering
Dokumentasjon Nøkkelen Identifisering Definering Gjennom- føring Drift og vedlikehold Avvikling