Forutsetninger og tekstpraksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget

O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Fra ord til liv Mars 2011.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
Kapittel 28 Norgeskartet
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
BESKRIV HVA DU SER PÅ BILDET
En måte å lese Bibelen på
Velkommen til skolegudstjeneste
Velkommen til gudstjeneste
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Roman- og novelleanalyse
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Samfunnskritikk og barnelitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Johannes 21,1-14.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Jesus, døperen Johannes og jul
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
“Disippel-høring”.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
Misjon – å krysse grenser
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Om hellige skrifter.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Trollkrittet av Zinken Hopp
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Min verden raser sammen. Min verden raser sammen, alt er fremmed. En stor mur omringer meg, jeg er fanget. Alt hva jeg har kjært er brutalt revet bort.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Misjon – å krysse grenser
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Forutsetninger og tekstpraksis Barnelitteratur Forutsetninger og tekstpraksis

Programplan http://www. hioa Programplan http://www.hioa.no/Studier/SAM/Undervisnings-og-semesterplaner/Fagsider-Bachelor-bibliotek-og-informasjonsvitenskap/Teksthistoriske-linjer Undervisningsplan

Hva er barnelitteratur? Birkeland, Risa, Vold: «Litteratur skrevet og utgitt for barn» Men hva er barn? Hvordan vurderer vi barnelitteraturen? Pedagogikk og underholdning Etikk Lystlesingen, det utfordrende Populærlitteratur/masseprodusert

Noen trekk Fortellingen dominerer Narrativ, inngår i all episk diktning, en eller flere hendelser langs en tidsakse, knyttet til enkelte personer. Fortellerstemmen er relativt tydelig Fortellersituasjonen og tilhøreren, også: muntlighet Roman: Fortellende tekst av en viss lengde og med en viss utvikling Kort tidsrom, enkel handlingsgang

Tredelt struktur Åpning, setter handlingen i gang, Komplikasjon og konflikt Løsning eller avslutning som endrer åpningssituasjonen Forteller på avstand, arrangerer hendelser, med sin stemme

Enkelt Chronicle / story – uten klar konflikt/med Litterære grep Enkelt er aldri enkelt!

Den utvida pekeboka

Variasjoner over temaer

Realisme eller fantastiske fortellinger Nyttige, men ikke fullt ut klargjørende kategorier Realistisk: En situasjon som ligner på vår eller en annen vi vet fins – etterligner virkeligheten Mimesis Autentiske mennesketyper Vekt på miljøet eller individet Oppvekstskildringer, hverdagsliv, sosial sammenheng Fantastisk: Understreker fiksjonen

Realisme: 1. Den episodiske hverdagsromanen En løs handlingsramme, selvstendige kapitler Eks Anne Cath Vestly: Aurora! «Sommerferiebøkene»

Fra hvordan til hvorfor Barnets perspektiv Eks Tormod Haugen 2. Den psykologiske barneromanen Fra hvordan til hvorfor Barnets perspektiv Eks Tormod Haugen Nattfuglene Zeppelin Filtrerer ikke bort det ugreie Mindre klar handlingstråd Ingen allvitende forteller som oppsummerer

Konsentrert om én side ved barnets liv 3. Den problemorienterte barnefortellinga Slik var det da Oles farfar døde Konsentrert om én side ved barnets liv Mobbing, å få et søsken, en funksjonshemming mm http://www.nb.no/nbsok/nb/51d1d452d64873343af6a56e414777e8?index=0#0

Fantastiske fortellinger: Åsfrid Svendsen: En fortelling «der viktige innslag er klart i strid med vanlige normer for ytre sannsynlighet.» Eventyr, myter, fabler, science fiction, absurd litteratur. High (heroic) fantasy eller low (domestic) fantasy?

Forflytning til en fremmed verden Nonsensefortellinger Zinken Hopp: Trollkrittet - innhold og skrivemåte 3. Fortellinger om mytiske land 4. Det fantastiske i det realistiske

Det fantastiske og det realistiske nært knyttet sammen Hva GJØR det fantastiske?

Barnelitteraturens opprinnelse Barn har alltid eksistert, men har barnelitteratur? Hva er en barndom? Hva er barnelitteratur – «utgitt for barn»

Historien om barndommen Moderne barndomsbegrep knyttet til vestlige, økonomisk utviklete verden ”Oppdagingen av barndommen” Opptatthet av opplysning og undervisning Begynne med barna Fra storfamilien – til kjernefamiliens sentrum Barnets egenart – uskyld og svakhet Ingen barnesjangre før BARN ble en kategori

Barn og barndom i kulturen endres

Barnelitteratur: Muntlig litteratur Eventyr og sagn Sanger og bånsuller http://www.youtube.com/watch?v=EDOHj_CXDp0 Gåter, regler og vitser http://www.youtube.com/watch?v=W1ucAL5vdR0 Fellesarv  identitetsopplevelse, samhørighet Utgangspunkt for mye skriftlig barnelitteratur, utvikles særlig på 1700-tallet Norge: samtidig med nasjonalromantikken

Trykt litteratur 1500-1600 Martin Luther – katekismer + Æsops fabler Lese for å bygge troende mennesker Fablene til familiens oppbyggelse Den lille katekisme, 1529

Hunden som speilet seg Hunden hadde fått tak i et fint stykke svinekjøtt, og dermed la han i vei. På veien kom han til ei smal bro, og nede i vannet så hunden sitt eget speilbilde. Har du sett på maken! sa hunden til seg selv. Der står en annen hund. Og den har også et fint stykke kjøtt i gapet. Jeg tror at den kjøttbiten er enda større enn min. Nå skal jeg ta den! Hunden slapp det fine svinekjøttet for å glefse etter det som den andre hunden hadde i kjeften. Men da kjøttbiten falt i vannet, ble den glatte overflata kruset, og dermed var den andre hunden borte. Og kjøttbiten var vekk. Slik går det. Den som er grisk, narrer ofte seg selv. (Norsksidene.no http://www.norsksidene.no/view.cgi?&link_id=0.3902.3909&spraak=bm)

En far, en sønn og et esel En mann gikk ut sammen med sønnen sin og kjøpte et esel. De var glade og fornøyde begge to der de gikk og trakk dyret med seg. Så kom en bonde ridende på hesten sin og han ropte: «Dere er to dumminger! Tenk å gå på bena! I hvert fall kunne én av dere ri på eselet!» Sønnen sa: «Mannen har jo rett. Sett deg opp på eselet du, far.» Jo, faren satte seg på eselet og så ruslet de videre. Så kom en kone forbi. Hun ristet på hodet og sa: «Du er ikke en snill far! Der sitter du og rir og lar den svake lille sønnen din gå!» Faren steg ned han og lot sønnen ri på eselet. To gamle gubber kom forbi på veien og de sa til hverandre: «Se på den unge friske fyren, han lar den gamle faren sin gå der å traske!» Vel, da satte faren seg opp på eselet bak sønnen. Nå var de to på eselryggen. Deretter møtte de en ung jente som så på dem og sa: «Fy for en skam! Tenk å la det vesle dyret bære to store tunge mannfolk. Hvis det hadde vært rettferdighet til, så hadde dere to båret det stakkars dyret!» Hva skulle de gjøre nå mon tro? Jo, de surret føttene sammen på eselet og så stakk de en stang igjennom og løftet eselet opp og bar det. Hvor lenge de bar eselet og hvor lang vei de hadde å gå, er det ingen som vet for ingen har skrevet det opp og fortalt det. I: «Storken og reven. 20 dyrefabler av Æsop» gjenfortalt av Søren Christensen, Aschehoug, Oslo 1985.

Til oppdragelse – skrevet for barn Erasmus av Rotterdam. Verdensborger. De civilitate morum perilium libellus, 1526 (Børne Speigel på dansk ved Niels Bredal, 1568) Superbesteselger på 1500-tallet. Oversatt til 22 språk. 130 utgaver, 300 år

Utdrag fra Børne Speigel Betimeligen om Morgenen skalt tu opstaa, Oc strax at drage dine Klæder paa. Kiem hoffuedit, too hender oc mund, Oc tien siden Gud aff hiertens grund.   Gack siden til Seng med ære oc tucht, Læg teg i Jesu Navn qwemmeligt oc smucht. Formøget at soffue oc lisen (doven) at wære, Monne Godz oc Penge snart fortære. Lig ret i sengen oc icke krum, Fortrycke ey din stalbroder, Giff hannem rom. Lig teg først på den høyre side, Det er sund, Ven teg til at soffue med oben mund. --  Du skalt icke først i faddet tage, Ey effter Rusiner eller Mandel at rage. Tag det stycke for teg ligger nest, Oc ey wduæl (utvelg) huad paa faddet er best.

Fortellinger til oppbyggelse James Janeway. A token for children, 1671-72. På dansk 1729 En liden aandelig Exempel-Bog for Børn. Det er,En udførlig Beretning om adskillige smaa Børns omvendelse, hellige og exemplariske levnet, samt gledelige død. http://www.gutenberg.org/files/30645/30645-h/30645-h.htm

HAPPY MARY. MARY A., when she was between four and five years old, was greatly affected in hearing the word of God, and became very solicitous about her soul, weeping bitterly to think what would become of her in another world, asking strange questions concerning God, and Christ, and her own soul. So that before she was full five years old, she minded the one thing needful, and chose the better part. 2. She was wont to be much in secret prayer, and many times came from her knees with tears. 3. She would choose such times and places for secret prayer as might render her less observed by others: and endeavoured to conceal what she was doing when she was engaged therein. 4. Her mother being full of sorrow after the death of her husband, this child came to her and asked her why she wept so exceedingly? Her mother answered that she had cause enough to weep, because her father was dead. "No, dear mother," said the child, "you have no cause to weep so much, for God is a good God still." 5. She was a dear lover of faithful ministers. One time after she had been hearing Mr. Whitaker, she said, "I love that man dearly for the sweet words he speaks concerning Christ." 6. Her book was her delight; and many times she was so strangely affected in reading the Scriptures, that she burst out into tears, and would hardly be pacified: so greatly was she taken with Christ's sufferings, the zeal of God's servants, and the danger of a natural state. 7. She often complained of the corruption of her nature, of the hardness of her heart, that she could repent no more, and be no more humble and grieved for her sins against a good God; and when she thus complained, it was with abundance of tears.

Hvem leste 1500-1700? Bøker var for den privilegerte overklassen Leseopplæring i hjemmet Kostbart med bøker, særlig illustrerte. Bøker for et større publikum: Katekisme og salmebok Folkebøker med heltehistorier – uten bilder

Jean de la Fontaine Fabler på vers, 1668

Orbis Pictus / Verden i bilder Johan Amos Comenius, Tsjekkisk pedagog Tresnitt med flerspråklig forklaring. http://www.grexlat.com/biblio/comenius/25.html

Bertuchs Bilderbuch, 1790

Opplysningstidens viktigste forutsetninger for barnelitteraturen John Locke: Some Thoughts Concerning Education, 1693 "I think I may say that of all the men we meet with, nine parts of ten are what they are, good or evil, useful or not, by their education.” Jean-Jacques Rousseau: Èmile, ou De l’Èducation, 1762 “Everything is good as it leaves the hands of the Author of things; everything degenerates in the hands of man.”

Eventyrene inn i skriftkulturen Charles Perrault: Contes de ma Mère l’Oye / Gåsemorfortellinger, 1697 (Perraults eventyr, 1986) Blanding av folkeeventyr og kunsteventyr Mest solgte i Frankrike etter Bibelen (ifølge SNL)

Kjente eventyrfigurer fra Perrault:

Fra virkeligheten? Ridder Blåskjegg Formidling: Eventyr for de som liker grøss Baron Blod? Baron Gilles de Laval Retz f 1404, d. 1440

Fra fremmede strøk 1001 natt oversatt til fransk fra arabisk i 1704-1717 (12 bind) Enorm innflytelse Fritt oversatt, adaptert til franske forhold Det eksotiske kommer på moten

Barn og lesing i opplysningstida HELTER Adapterte versjoner av folkebøker (Robin Hood) og av voksenbøker: Defoes Robinson Crusoe, 1719 – anbefalt av Rousseau Johann Heinrich Campe: Den unge Robinson Robinsonaden roussausk Jonathan Swift: Gullivers reiser, 1726

Gullivers reiser som barnebok? Sterkt redusert i omfang Ironien, samfunnssatiren mindre tydelig Fascinerende lek med proporsjoner