Muntlige fortellinger og epos-tradisjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

For å sitte og ikke gjøre noen ting
Norges historie Middelalderen Stavkirker
I.
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Organ- isasjo- nen Wycliffe Bibeloversettere har som mål at alle folkeslag skal få Guds Ord på sitt eget språk. Bible Translators OBS: Man må trykke to.
Soga om Gunnlaug Ormstunge
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Antikken.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Aten og Sparta.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Epossjangeren og Homers Odysseen HR, JBI/HiO 16. februar 2010.
Teksthistoriske linjer: Epos-tradisjonen ABI – 8. februar 2013 – HR.
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Fra ord til liv januar 2010 Fra 18. til 25. januar feirer man i mange land i verden uken for bønn om kristen enhet, mens i andre land legges denne feiringen.
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Romerrepublikken.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
ROMANTIKKEN.
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Tidlig middelalder i Europa
3. MYTER OG ”MYTISK BEVISSTHET”
IBER forelesning.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Teksthistoriske linjer: Homer (1) ABI – 12. februar 2013 – HR.
Homers epos LoB1 – – HR.
Homers mytiske verden og Iliaden HR, JBI/HiO, 9. februar 2011.
Polen Polen ligger i Øst-Europa og strekker seg fra Østersjøen i
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Tidlige sivilisasjoner og antikken
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Fellesskap med Gud.
Kapittel 2: Episk diktning
Elevens valg – ”Bygda mi”
Quiz 2 våren Februar 2014 Spørsmål m/tema: ”Historien bak….”

De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
En historie om folkediktning og eventyr
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Napoleonskrigene og Norge
BIBELEN Lovbøker: de fem mosebøkene.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
IBER forelesning. Den iberiske halvøy til 1492: periodisering Før-romersk tid (til ca. 200 f. Kr) Romertiden (ca. 200 f. Kr – ca. 400 e.
Hva er globalhistorie? Globaliseringsdebatten og historiefaget Oppløsningen av historiens ”vi” Hva er ”verden” – og hva er ”historie”? Fra verdenshistorie.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Om hellige skrifter.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Napoleon Bonaparte.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
-en stor familie av nasjonale kirker
JØDISK TRO OG TRADISJON
Utskrift av presentasjonen:

Muntlige fortellinger og epos-tradisjonen ABI – 28.02.14 – HR

«mentalt verdenskart»

Epos: en sang og fortelling Gilgamesj – Sumer (mellom Eufrat og Tigris) Historien om Gesar fra Ling – Tibet Beowulf – England Kalevala – Finland

Muntlige kulturer i dagens verden «Oral poetry» Nedskrevet og bevart

Utviklingen i Vesten:

Tradering: muntlig overlevering, historier som lever på folkemunne

Den episke ursituasjon: ansikt til ansikt uten noen bok eller annen skriftlig tekst som mellomledd «Kveldsete» – når mange mennesker er samlet og deres hender, men ikke deres tanker er opptatt

Adolph Tidemand: «Eventyrfortellersken» (1844)

Den danske eventyrforskerens Axel Olriks eventyr-lover: Loven om handlingsenhet Framvektsloven Den sceniske totallsloven Motsetningsloven Tretallsloven Bakvektsloven

Mange afrikanske epos er på 10.000 verselinjer eller mer I Afrika finnes det epos der helten tilhører en bestemt profesjon, f.eks. er jeger eller fisker

I Afrika: griot (uttales «gri-å»)

Alex Haley: Roots (1976)

Soundjata – om grunnleggeren av Mali som rike, Soundjata Keïta Et annet afrikansk epos forteller om hvordan Soundjatas hærsjef Tiramagan Traoré brukte 75.000 mann av hæren til å grunnlegge kongeriket Gabou

Manas (utgitt i bokform i 1885) – Kirgisistan Eposet er på ca. en halv million verselinjer og dermed 20 ganger så langt som Homers Iliaden og Odysseen til sammen

Mahabharata fra India (ca. 200 f.Kr.): 200.000 verselinjer Guddommelig inspirasjon fra guden Ganesha

Ganesha

I Japan ble eposet Historien om Heike (1100-tallet; japansk tittel Heike monogatari) framført av blinde munker som sang til en et strengeinstrument kalt biwa

Tolkien og Kalevala

Marit Austegarden forteller til Knut Liestøl i Åseral i juli 1910

Homer Iliaden: ca. 15.000 verselinjer Odysseen: ca. 12.000 verselinjer Iliaden nedskrevet på 700-tallet f.Kr.? Odysseen noe senere?

Pier Francesco Mola: «Homer dikterer sitt dikt» (1600-tallet)

Pier Francesco Mola: «Homer spiller en lyra da gamba» (1600-tallet)

Avdo Međedović – guslar Milman Parry, 1934

«Ved en anledning hørte han en annen guslar synge en sang på flere tusen linjer som var ‘nye’ for han, og selv om Avdo ikke umiddelbart prøvde å lære det, ga han senere på oppfordring en versjon som forlenget hovedtemaet fra 176 linjer til 558.» (Kirk 1965 s. 25)

Fortløpende «improvisasjon» ut fra en fast struktur Stabilitets- og variasjonsprinsipper Under framføring endrer verket seg fra gang til gang, bl.a. avhengig av publikums reaksjoner

Hellas: aoide rapsode

Rytmisk, med syngende stemme, og bruk av instrument

Fortellerspesialist som hadde som yrke å huske fortellinger og framføre dem muntlig Sangerlaug med opplæring

Bruker en verseform som oppfattes som heroisk Heksameter i de greske eposene

Det finnes gamle papyrusutgaver med tekst fra Homers epos satt opp slik at de ligner skuespill med replikker Det er bevart en anonym dramatisering av Iliadens 10. sang, et verk kalt Rhesos Opprinnelig ingen inndeling i «sanger»

Aoiden Demodokos i Odysseen synger om episoder fra trojanerkrigen

Homer: musene Platons dialog Ion: en guddommelig kraft i epossangeren

En rapsode kunne - ødelegge en manns (krigers) renommé - skape uvennskap mellom to herskere - framskynde et bryllup - forårsake død og krig …

Heltediktning («heroic poetry») Epos kunne styrke krigermoralen hos soldater Den normanniske epossangeren Taillefer skal ha framført strofer fra Rolandsangen før slaget ved Hastings i år 1066, for å oppildne de normanniske soldatene før slaget som skulle føre til erobringen av England

Saxo Grammaticus, en dansk historiker i middelalderen: Da den danske kongen Valdemar skulle i krigen, fikk en skald i oppgave å følge rekkene av soldater, komme med rasende angrep på fienden og dermed forsterke soldatenes lyst på hevn

Ofte om krig, heltegjerninger og samhold «Minnesmerke-sjanger»: Holde minnet om heltegjerninger ved like – dette var et ledd i disiplineringen av nye generasjoner Epossangeren og krigeren har det samme målet

Eposforskeren D. Madelénat: «I egenskap av handlingens akse viser krigen seg i eposet som den første naturlige årsak og som en kosmisk lek, forekommende før fornuften»

Eposets verden: en verden som holdes sammen av myter En mellomting av myte og historie Ofte konflikt mellom folkeslag, kulturer og sivilisasjoner Eposets personer er underlagt skjebnen Eposet framstiller virkeligheten som en avrundet totalitet, ikke en spaltet og splittet virkelighet slik som i mange romaner (Georg Lukács)

Et epos handler om en gruppes samhold eller felles tilhørighet Heltens storhet og gudenes makt er viktig i epos

John Martin: «The Bard» (1817)

Muntlige epos -> skriftlige epos Vergil: Aeneiden (19 f.Kr.) – Romerriket Firdausi: Shahnameh (ca. år 1000 e.Kr.) – Persia Luis de Camões: Lusiadene (1572) – Portugal Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz (1834) – Polen Carl Spitteler: Den olympiske våren (1905) – Sveits

Ingres, 1827

Teatergruppa Theater of War reiste i 2010 til 50 militære institusjoner med opplesninger fra Sofokles’ Ajax og Filoktetes Posttraumatisk stress