Austen og fankultur ABI – 5. april 2013 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
12.mai Karmøy Frikirke ETT KALL – ET LIV 2.KOR 5,14-21.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Adaptasjoner og transmediale historier HR/JBI 26. april 2011.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Roman- og novelleanalyse
Shakespeare og adaptasjonsteori
Austen Om fankultur LoB1 – HR. Forklar først hva en sederoman er (ca. 1 side). Vurder deretter hva slags verdi Jane Austens forfatterskap (med.
Austen og fankultur ABI – – HR. Pride and Prejudice (1813) Kjærlighetsroman.
Shakespeare og adaptasjoner
Om å skrive om litterære tekster
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) IKT og lokaldemokrati - foreløpige betraktninger Beathe Due, stipendiat, IMK, Uio
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Misjon – å krysse grenser
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
CAMPAIGNING From vision to action.
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Using nursery rhymes and songs
Adaptasjoner av et juleeventyr
Filmmusikkens funksjoner II
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Austen og fankultur ABI – 5. april 2013 – HR

Adaptasjonstyper: Brukeradaptasjon Medieadaptasjon Sjangeradaptasjon Selvtilegnelsesadaptasjon

Sjangeradaptasjon 1681: Shakespeares King Lear med lykkelig slutt – tragikomedie Walter Wangerin: Jesus: Evangeliene som roman (på norsk 2006)

Wuthering Heights (2003)

Medieadaptasjonsgrader: Overføringsimitasjon Unntaksimitasjon Fornyelsesimitasjon Gradering også av «troskap» også innen sjanger-adaptasjoner

Betegnelsen «sjangeradaptasjon» har også blitt brukt om det å gjøre om en historie til en parodi eller pastisj Pastisj: etterligning som ikke (primært) er kritisk eller parodisk Skjuler ikke imitasjonen, skal verdsettes som etterligning «Parasiterer» på andre verks følelsesladethet (resepsjons- og virkningshistorie)

… Ingeborg Hoesterey: Pastiche: Cultural Memory in Art, Film, Literature – «postmodern pastiche variously combines quasi-homage and parodic modes»

sequel = oppfølger prequel = førfølger midquel = midtfølger

Selvtilegnelsesadaptasjon: historier fra kjente verk overtas av vanlige brukere som spinner videre på og omformer historiene «consumer adaptation: transferring producer-oriented materials into consumer-created products e.g. fan fiction, fan music videos, etc.)» (Lynn Gelfand) F.eks. parodier

En type skapende resepsjon Publikum, lesere, seere … medskaper verket, gjør det til sitt eget og til et nytt verk Jim Sharman: The Rocky Horror Picture Show (1975)

Fanfiksjon Fanart Filk Fanvideoer og machinima Deltakelse i rollespill, laiving osv.

Forlenge, utvide Fylle «hull» Forandre, forbedre

- «Feil» og urimeligheter i verket blir bøtet på gjennom at fansen pønsker ut sine egne versjoner og historier - Utvidelser av verket gjennom at bipersoner kommer mer til orde - Historien i verket gjenfortelles fra et nytt perspektiv - Moralsk omsnuing, slik at skurkene blir helter og omvendt - Sjangerskifte, ved at historien fortelles i en annen sjanger enn den opprinnelige - Påtversbruk («crossover») der personer fra ulike historier møter hverandre - Personer i verket endres drastisk og får opptre i nye kontekster - Personalisering, ved at en fan dikter seg selv inn i historien - Emosjonell intensivering, dvs. endringer som gir en mer konfliktfylt handling eller lignende

En fanfiksjonskriver lar Darcy, etter å ha fått nei på sitt første frieri til Elizabeth, dra til en herreklubb i London Der møter han mange av de mannlige protagonistene i Austens romaner: Bingley Captain Wentworth Knightley Brandon Ferrars …

Intertekstualitet Undertekst Alternate Universe Fic Slash Mary Sue Peggy Sue Fanon Fan art

Fanfiksjon basert på dataspill Karakter-/avatar-historier Spillere skriver om sine avatarer, fantaserer rundt deres fortid og dikter videre Gjenfortellinger av hendelser i spillet sett fra sin avatars perspektiv

«Many of our popular Austenesque authors got their start at fanfiction web sites. Off the top of my head I can think of Abigail Reynolds of the Pride and Prejudice Variations series, Pamela Aidan of the Fitzwilliam Darcy Gentleman series, Marsha Altman of the Darcys and Bingleys series and Sharon Lathan of the Darcy Saga series, to name a few.»

«Austen- industrien»

«Fan» og «fandom» kommer fra ordet «fanatic» Kunnskaper, fascinasjon, aktiviteter Fellesskapet utgjør en sosial og kulturell arena, som ikke avgrenses verken av et romlig territorium eller et formelt medlemskap, men bare av graden av vellykket kommunikasjon (Winter 2010 s. 205)

Jeff Bishop og Paul Hoggett: Organizing around Enthusiasms: Patterns of Mutual Aid in Leisure (1986) Michel de Certeau: Strategiske mediebrukere: effektivitet, rasjonalitet og korteste vei til målet Taktiske mediebrukere: lar seg villig avlede, finner nye muligheter, er opportunistisk i øyeblikket, liker å dagdrømme og gjøre det uforutsette

Michel Maffesoli: Det kan være følelser overfor noe som skiller mellom insidere og outsidere i et miljø «affektiv allianse» «subkulturell kapital»

På Internett: «Step by step how I made my Regency hat» «I happen to know that many gentlemen find Regency/square dancing less intimidating than ballroom. Show them diagrams! Let them figure it out!»

Digitale lesesirkler Diskusjoner og tolkninger «Over the next few weeks, I’ll be reading Mansfield Park – and, readers, I’d love to have you along for the ride. Will you read with me? […] Let’s read. Let’s chat. Let’s eat cookies! (Maybe that last one’s just me…but let’s be realistic. See you next week, novel in hand.) […] I know I said chapter ten, but isn’t five a nice stopping place? Also, because this is a place of honesty: I kept falling asleep. (Not Jane’s fault. Mine, for trying to read in bed. At night. […] I keep wondering what Jane Eyre would think of Fanny. […] If you’re reading along, how’s it going? If you’re not, what do you think? […] Maybe I’m making this up, but my hunt for the mighty metaphor continues. Thoughts, readers?» Diskusjoner og tolkninger Er Wickham en lystløgner?

Subversiv resepsjon Undergravende, opp-ned En gruppe kvinner i Los Angeles etablerte en «Jane Austen's Fight Club» inspirert av regissøren David Finchers psykologiske macho-film Fight Club (1999) + Austen Selvtilegnelsesadaptasjon: skuespill og trailer

Samlermentalitet

Transmedial historie

En sammenhengende historie som inkluderer mer enn ett medium, f. eks En sammenhengende historie som inkluderer mer enn ett medium, f.eks. en roman (bok) og et dataspill «transmedia story» , «grand story arc», «synergetic storytelling», en flermedial «meganarrative»

Henry Jenkins: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide (2006) Skaper en «totalitetserfaring» i en encyklopedisk verden

«En måned før Gears of War 2 kommer i spillhyllene får vi en Gears of War-tegneserie som skal fungere som en bro mellom eneren og toeren.» (Game reactor august 2008 s. 43)

Historien kan være tomedial, tremedial, firemedial osv. Historiene i de ulike mediene kan være plassert ulike steder på tidsaksen, f.eks. som oppfølgere, midtfølgere eller førfølgere

“Narrative closure”, relativ autonomi

Renée Toft Simonsen: Anthony Greenwood og den amerikanske præsident (2005) «Den gode historie fortsætter på computeren»

Reklameplakatene i bakgrunnen i filmene inneholder juksekoder for dataspillet Enter the Matrix (2003) Bilskilt påført DA203 or IS5416 osv.

Forklar først hva en sederoman er (ca. 1 side). Vurder deretter hva slags verdi Jane Austens forfatterskap (med vekt på Pride and Prejudice, 1813) får gjennom ulike fan-aktiviteter rundt hennes verk.

Meaning (mening) vs significance (betydning) Økonomisk verdi Sosial verdi Litterær/kulturell verdi Selvtilegnelse – skapende (kreativ), selvstendig (selvbekreftende) og sosial (tilbakemelding)