Problemer i miljøterapeutrollen Få rollemodeller – eller for mange? Vanskelig å definere….

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Å snakke med ungdom - kan vi forebygge spiseforstyrrelser?
Praktisk info til prosjektkunder
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
LÆRING Grunnleggende prosesser
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Status på restitusjon og hvile Presentasjon for Sikkerhetsforum den
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Sensorenes rolle.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Forebyggende innsatser i skolen
Tjenestestedets navn ARBEIDSLAGSMODELLEN BÆRUMS VERK ARBEIDSLAG.
Ulikheter og variasjoner
KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Vis andre at du… Holder tidsfrister Formidler trygghet Tar initiativ Konsentrerer deg om primæroppgaven Har oversikt og kontroll …og slik inviterer du.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Finsk skole møter svesk
Lek og Læring i barnehagen
Utdanningsledelse – formell struktur og dagens praksis Bjørn Erik Rasch, studiedekan.
Fritid med Bistand.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
IPFS Mandat Faggruppen skal arbeide med å øke forståelsen for at Kyststaten, sjøfarts-, fiskeri- og oljenasjonen Norge har store maritime interesser i.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Anvendt sosialpsykologi
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Funksjonar i dagleglivet
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
TVERRFAGLIG SAMARBEID
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Problemer i miljøterapeutrollen Få rollemodeller – eller for mange? Vanskelig å definere….

Er det en faglig funksjon (profesjonell-amatør)? Nærhet mellom rolle og person Sammensatt rolle/intrarollekonflikter

Uklar/lav status Mellomposisjon styrer psykolog m.t. klient m.t. spesialpedFam.ter. Blir observert i arbeidet

Mangler attributter Skiftarbeid

Ikke kontroll over tid – eller initiativ (når inntreffer viktige/terapeutiske situasjoner?) Jobber nær klienten Arbeider på klientens arena Uklare belønninger – (Det å bli likt…. kan være negativt)

Det problematiske behandlingsbegrepet Bygger på lånte fag (sosiologi/psykologi/pedagogikk) Praktisk eller teoretisk fundament? Teoriavhengig i et bredt teorifelt

Kontinuerlig konstruksjon av forståelse Vanskelig å dokumentere resultater Lite beskrevet – uklar/sammensatt kunnskap – ikke forskningsbasert