Lederen som sosial arkitekt og teamutvikler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Samfunnskunnskap - Makt
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
LEDELSE.
Ledelse.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Positiv ledelse av barn
NESO Formannsskole Ledelse
Corporate Finance Kap 2 Decision objectives. Principal / Agent • Eierne av en bedrift (aksjonærene) ansetter ledere for å drive bedriften. • Vi får da.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Diabeteskofferansen Ledere
Coaching En innføring i begrep og metodikk
8 Mål og strategier Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Endring og omstilling.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Definere og velge hovedmål og delmål
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Pål Berg Handelshøyskolen BI
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
Motivasjon i arbeidsforhold
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Kommunejordmorkontaktene 2009
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Prosjektledelse og bibliotekarer
Teamarbeid / Belbins teamroller
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Aggresjon.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Kapittel 12 Endring og omstilling
Det strukturelle perspektivet
Asker - mulighetenes kommune
Lederrollen UHR Sep 2007 Arne Kjøde AFF.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Lederen som sosial arkitekt og teamutvikler

Lederrollene Ideologisk ledelse:misjonær Strategisk ledelse: strateg Administrativ ledelse: sosial arkitekt Operativ ledelse: teamutvikler Selvledelse: trener (coach)

Administrativ ledelse: Lederen som sosial arkitekt Administrativ ledelse: Struktur og systemer for å påvirke atferd og dermed sannsynligheten for å lykkes arbeidsdeling koordinering beslutningstaking

Viktige dilemmaer Håndtere følgende spenninger: Spesialisering vs koordinering Frihet vs forutsigbarhet Stabilitet vs dynamikk Jobbtrivsel vs effektivitet Frihet samtidig som man leverer resultater Sikre kreativitet og samtidig forutsigbarhet

Design på tre nivåer jobbdesign avdelingsdesign organisasjonsdesign

Jobbdesign Tilfredsstiller jobben de psykologiske jobbkrav samtidig som man oppfyller org.’s mål? Hackman og Oldham (1980) sin modell for ”den gode jobb”: -variasjon -autonomi -tilbakemelding resultat -jobben betydning for andre -gjøre jobben fra start til mål

Norsk bidrag: psykologiske jobbkrav (Thorsrud, 1974) Resultat av samarbeidsforsøkene mellom LO og NHO og etterhvert innfelt i Arbeidsmiljøloven (1977): behov for utfordring og variasjon behov for beslutningsmyndighet og ansvar behov for sosial støtte og anseelse behov for å lære behov for se jobben i samsvar med ønskverdig framtid behov for å relatere jobben i en videre sammenheng

Virkemidler Jobb-spesialisering Jobb-utvidelse Jobb-berikelse Jobb-rotasjon

Avdelingsdesign Hvordan dele inn organisasjonen i formelle avdelinger og/eller team? Ulike muligheter: funksjonell struktur produktstruktur geografisk struktur kundestruktur praksisstruktur/prosess

Funksjonell struktur ADM. DIR ØKONOMI PRODUKSJON MARKEDS- FØRING

Produktstruktur KONSERN- LEDELSE OLJE OG ENERGI LETT- METALL AGRI- PRODUKTER

Geografisk struktur ADM. DIR AVD. OSLO AVD. BERGEN AVD. TROMSØ

Praksisstruktur ADM. DIR INNKJØP PRODUKSJON SALG

Mange eller få avdelinger? KONTROLLSPENN: Kompetanse leder/medarb.? Antall produkter? Forskjellige produkter? Finnes det retningslinjer og standard operasjonsprosedyrer?

Organisasjonsdesign Hvordan utforme struktur som er hensiktsmessig for organisasjonen som helhet? Muligheter: linje/stab-organisasjon matriseorganisasjon prosjektorganisasjon nettverksorganisasjon virtuelle organisasjoner

Linje/stab-organisasjon ADM. DIR STAB -personal -økonomi -juridisk PERSON- MARKED BEDRIFTS- MARKED DANSKE MARKETS

Matriseorganisasjon

Prosjektorganisasjon STYRINSGRUPPE PROSJEKTLEDER MEDL. MEDL. MEDL. MEDL. MEDL.

Valg av organisasjonsstruktur Omgivelsene (stabil vs i endring) Medarbeidernes kompetanse (høy vs lav) Organisasjonens størrelse (liten vs stor) Strategi og mål (enkel vs kompleks) Kjerneteknologi (enkel vs sammensatt) Informasjonsteknologi (liten vs stor grad)

Aktuelle utfordringer Sentralisering vs desentralisering Downsizing Outsourcing

Operativ ledelse: Lederen som teamutvikler Hvordan få til det daglige samspillet mellom leder og medarbeidere? Hvordan få arbeidsgruppen til å fungere som et team?

Gruppe vs team Grupper og lag (team): team høy-ytelsesgruppe, felles ytelsesmål Kjennetegn team: En gruppe med: kollektive mål kollektivt ansvar for å nå mål belønnes ut fra felles mål ofte med ulike spesialister med ulike spisskompetanser eller roller

Eks. på mulige team i organisasjoner

Noe utfordringer Målsettinger Sammensetningen av teamet og teamroller Delegering Tilbakemeldinger Konflikthåndtering

Målsettinger Er målene SMARTE? Spesifikke Motiverende Ambisiøse Relevante Tidsbestemte Enkle

Målsettinger (forts.) Hvordan håndtere målkonflikter? Prioritering mellom ulike mål Fokus på felles mål vs individuelle mål

Sammensetning av teamet MEREDITH BELBIN: En ”guru” i forhold til å analysere ulike teamroller Studerte sammenhengen mellom egenskaper ved teammedlemmer og sammensetning av team og resultater Hva skjer når man setter sammen team med medlemmer med like egenskaper? Hva skjer når man setter sammen team med medlemmer med ulike egenskaper?

Hva skjer når man setter sammen team med medlemmer med like egenskaper? Eks: Apollosyndromet: team sammensatt av medlemmer med de beste metale testresultatene (”Critical thinking”) gjorde det dårligere enn andre team Studie like team i forhold til to dimensjoner: utadvendt/innadvendt stabil/urolig Team med stabile, utadvendte medlemmer mest effektive flinke til å forelå ting og gi kommentarer mye kollektivt arbeid og avklaring av oppgaver deretter oppgaveløsning to og to sammen flink til å bruke eksterne ressurser

Hva skjer når man setter sammen team med medlemmer med like egenskaper (forts.)? Team med like medlemmer generelt mindre effektiv En tendens til å utvikle sin egen stil, og svakheter i forhold til bestemte egenskaper blir forsterket

Hva skjer når man setter sammen team med medlemmer med ulike egenskaper? Identifiserte ulike roller som er nyttige å ha i et team: Company Worker (CP) Chairman (CM) Shaper (SH) Plant (PL) Resource Investigator (RI) Monitor-Evaluator (ME) Team Worker (TW) Completer-Finisher (CF) Viktig å skape balanse mellom ulike medlemmer i teamet som utfyller hverandre

Team som har problemer: Har medlemmer som enten ikke får brukt sin(e) rolle(r) eller med teammedlemmer som ikke finner noen rolle teamet Har problemer med å rekruttere de teamrollene de trenger mest

Team som lyktes Lederen en ”chairman” (relativt intelligent, tillitsfull, rasjonell ved konflikter, tenkte positivt, hører på andre men lar seg ikke overkjøre) En sterk kreativ person i teamet Spredning av intelligens Spredning av personlige egenskaper blant medlemmene God match mellom egenskaper ved medlemmene og oppgaver

Delegering av ansvar Mange ledere delegerer for lite: miste kontroll/makt utvikling av “småkonger” kan skape nye “konkurrenter” dårlige relasjoner mellom leder og ansatt utrygg i lederrollen

Viktig ved delegering Sikker på at målene er fortsatt og akseptert? Er medarbeidene kompetente nok? Er medarbeiderne motiverte nok? Er man villig til å gi fra seg myndighet? Satt av tid til oppfølging/ “coaching”?

360graders tilbakemeldinger (fig. 7.1) Mye anvendt metode f.eks i lederteamutvikling Krever forsiktighet i bruk: Hvordan håndtere negative tilbakemeldinger? Hvordan håndtere anonymitets-spørsmålet? Er det god oppfølging i etterkant?

Konflikthåndtering og forhandlinger En visst konfliktnivå er bra i en organissjon Hvordan håndtere de konfliktene som er der?

Ulike strategier Egen interesse Konfrontasjon Samarbeid Kompromiss Unnvikelse Ettergivende Andres interesse

FORHANDLINGER Forhandlinger: ”Når to eller flere parter med delvis motstridende interesser prøver å komme frem til en felles beslutning” (Rognes, 2001) ”Min dystre overbevisning er at mennesker bare kan enes om det som ikke interesserer dem” (Betrand Russel , 1872-1970)

Enkel sjekkliste for forhandlinger FORSTADÌET - mandat, sammensetning forhandlingsteam, strategi FORHANDLINGSPROSESS: - åpning: kontakt, prosedyrer, lederrollen - kommunikasjonsprosess og forhandlingsstil - dynamikk over tid AVSLUTNING: - beslutningsregel: avstemming, konsensus, diktatorisk - resultat: BATFOL, egne/andres interesser, rettferdig, forhandle igjen?