10. Organisasjoners effektivitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Ledelse.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Trinn 2 Barnets første leveår.
Sosiologi i barnehagen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Hvordan sikre relevante og levedyktige prosjekt?
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hvordan skrive en god utredning?
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Om organisasjoner.
Definere og velge hovedmål og delmål
Forklaringstyper i historievitenskapen
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Lønn og lønnssystemer.
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
10. Organisasjoners effektivitet
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
7. Motivasjon i organisasjoner
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Camilla Hall-Henriksen
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

10. Organisasjoners effektivitet Påstandene: Effektivitet er et relasjonsbegrep. Effektivitet defineres vanligvis som grad av måloppfyllelse. Rasjonalistisk teori: Effektivitet er graden av måloppnåelse i henhold til hovedmannens mål. Systemteori: Effektivitet defineres med hjelp av (1) preferansemessig rangering av interessenter, (2) overlevelse, (3) aktivitet/produktivitet eller (4) bidrag til samfunnet. Definisjon av effektivitet må holdes atskilt fra bedømmelse av effektivitet.

1. Innledning Effektivitet er et sentralt tema i organisasjonsteorien. Hva er egentlig effektivitet, og hvilke faktorer påvirker effektiviteten i bedrifter og offentlige virksomheter? Bedriftsøkonomien søker å forklare bedriftens anskaffelse og anvendelse av begrensede ressurser. Bedriftsøkonomiens avhengige variabel er effektivitet, vanligvis uttrykt som relativ lønnsomhet (avkastningsgrad, totalkapitalrentabilitet).

Effektivitet er et relasjonsbegrep. En gjennomgang av effektivitetsbegrepet både i bedriftsøkonomien og i organisasjonsteorien gjør det mulig å besvare spørsmålet om organisasjoner er effektive eller ikke. Effektivitet er et relasjonsbegrep.

Effektivitet defineres vanligvis som grad av måloppfyllelse. Effektivitet defineres vanligvis som grad av måloppnåelse og kan sees som den nytte den utførte prestasjonen gir. Nøkkelbegrepet i bedriftsøkonomien er lønnsomhet. Det er et relativt begrep. Effektivitet oppnådd resultat i forhold til målet. Effektivitetsbegrepet forutsetter at målet er fastlagt. Effektivitet defineres vanligvis som grad av måloppfyllelse.

3. Effektivitet i organisasjonsteorien Effektivitetsbegrepet i organisasjonsteorien kan belyses ved å foreta en distinksjon mellom den rasjonalistiske teorien og systemteorien. Hovedpoenget i den rasjonalistiske organisasjonsteorien er at det er individuelle behov (ønsker, krav, forventninger og ambisjoner) som gjør at individer (hovedmannen) innser at de best kan tilfredsstille sine behov og oppnå sine mål gjennom en kollektiv handling. Med bakgrunn i målet eller målene etableres en organisasjon. Rasjonalistisk teori: Effektivitet er graden av måloppnåelse i henhold til hovedmannens mål.

Effektivitetsbegrepet i systemteorien Med systemteoriens avvisning eller nedtoning av målet som grunnlaget for organisasjonsstudier, kan effektiviteten heller ikke defineres i termer av måloppnåelse. Systemteoretikerne møtes nå med to forventninger: (1) De bør argumentere for at måloppnåelse ikke er et viktig effektivitetskriterium, og (2) de bør presentere en alternativ effektivitetsdefinisjon (eller flere). Systemteori: Måloppnåelse er ikke et viktig effektivitetskriterium

(1) Preferansemessig rangering av interessenter I systemteorien argumenteres det derfor for fire andre definisjoner av organisasjonsmessig effektivitet: (1) Preferansemessig rangering av interessenter (2) Overlevelse som det ytterste kriterium (3) Aktivitet som organisasjonsmessig effektivitet (4) Organisasjonsmessig bidrag til samfunnet Systemteori: Effektivitet defineres med hjelp av (1) preferansemessig rangering av interessenter, (2) overlevelse, (3) aktivitet/produktivitet eller (4) bidrag til samfunnet

Mange faktorer og effektivitetskriterier kan oppfattes som årsak til eller en forutsetning for effektivitet enn effektivitet i seg selv. Definisjon av effektivitet må holdes atskilt fra bedømmelse av effektivitet.

4. Oppsummering I diskusjonen om effektivitet i organisasjonsteorien bør vi ha svar på tre spørsmål: (1) Hva menes med effektivitet? (2) Hva er årsakene til effektivitet? (3) Hvem skal bedømme organisasjonens effektivitet? Effektivitetsdiskusjonen har handlet om tre dimensjoner: (1) Effektivitetsdefinisjoner, (2) Hvem bedømmer effektiviteten (analysenivåer) og (3) Organisasjonsteoretiske ansatser (rasjonalistisk vs. systemteori).

5. Ledelse og effektivitet En stor del av ledelseslitteraturen bygger enten eksplisitt eller implisitt på påstanden om at lederskapet er av avgjørende betydning for organisasjonens effektivitet. Denne antakelsen finnes det tre grunner til å betvile fordi: (1) Ledelsesforskningen gir ikke tilstrekkelig støtte for antakelsen; (2) om antakelsen er riktig, vil det bety at andre faktorer, så som strategisk planlegging, investering, finansiering, økonomisk styring, produktutvikling og markedsføring ikke er viktige, men bare lederskapet; og

(3) antakelsen innebærer at de andre i organisasjonen som ikke er ledere – deres kompetanse, innsats og motivasjon – ikke har avgjørende betydning selv om de utgjør ca. 90 % av alle ansatte. Det er rimeligere å anta at en rekke interne forhold i organisasjonen, hvor lederskapet bare er én av mange, samt organisasjonens eksterne forhold (først og fremst markedet) til sammen avgjør organisasjonens effektivitet.