”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Relasjonsledelse i klasserommet
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Læreren som læringsleder
- roller og forventinger
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Finsk lærer i svensk skole
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Autoritet i klasserommet
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Vår skole på Fornebulandet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

”Observasjonsverktøy” på klasseledelse. 1.Fysiske miljøet: veier i klasserommet,fast materiell,orden,utsmykking,plassering osv 2.Tydelig klasseromsleder: Autoritær vs. Autoritet betyr det samme som tillit, som kan gå tapt dersom det ikke viser gjensidighet.

Tydelig klasseromsleder Hva signaliserer ditt budskap: øyekontakt, kroppsholdning,avstand/fysisk kontakt, fakter,ansiktsuttrykk,stemme-tonefall,betoning og styrke,flyt,tidspunkt,lytting,tanker og innhold. leksjonsplanen

Refleksjonsboka Reflekter over følgende egenskaper: den gode lærer: personlighet, undervisningsevne, interesse for yrket. Myten: ”Gode lærere vet svaret på alt. De kan så mye mer enn elevene. Og de er absolutt objektive når de underviser. ”

Tydelig klasseromsledelse Relasjon lærer – elev: se eleven og eleven må merke det. Humør; ”sur lærer, sur klasse” Empati. Relasjonen skapes gjennom hendelser: Hvordan reagere på feil svar! Bruke eleven som ressurs, utvikle sosial kompetanse.

refleksjonslogg Reflekter rundt egenskapene: humor, kunnskap og personlig opptreden. Myten:” Gode lærere kan gjøre undervisningen stimulerende, spennende og fin. Likevel er det alltid rolig og stille i timene.”

Reflektere Når det har skåret seg, hva kan jeg gjøre? Situasjonsbeskrivelse, rammefaktorer,uromomentene, akrtiviteten, når glapp det ? Hva og hvordan framstod jeg? Faglig kaos, hvorfor? Rutiner for beskjed ? Demokratisk !

refleksjonslogg Reflekter rundt egenskapene: samarbeidsevne, evne til å holde ”disiplin”, kreativitet: Myten: ”Gode lærere har et jevnt, rolig og godt humør. De mister aldri tålmodigheten eller viser sterke følelser. ” Hva legger du i arbeidsro ?

Logg forts. ” å se enkelt eleven” Reflekter over myten: ”Gode lærere har ingen forutinntatte meninger eller fordommer.” De synes like godt om alle elever. De har ingen yndlingselever og ingen syndebukker. De har ingen fordommer mot” innvandrere eller stoffmisbrukere.”

Logg forts. Min praksisteori hvor er den ? Reflekter over myten:” Gode lærere er alltid lojale kolleger. De står alltid last og brast med det øvrige kollegiet, uansett hva de selv føler inni seg.” Hva tenker du om det ?

Logg forts. Elevatferd: akseptere/ikke akseptere: Hva gjør det med meg som klasseleder? Nøkkelspørsmål: Hva gjorde jeg ? Hva skjedde? Hvilket læringsmiljø skapte jeg ? Hvor glapp det ? Hvem ble ivaretatt? Hva kunne jeg endret/ikke endret? Hva gjorde undervisningssituasjonen med meg? osv