Oppsummering av intervju desember 2011 Presentasjon for formannskapet Status barnevern og oppfølging av Oxford-rapporten v/Tore Isaksen 7. februar 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
ambisjoner og realiteter
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Venner som hjelper andre
OPPFØLGING AV ARBEIDSMILJØUNDERSØKELSEN PÅ STUDIEAVDELINGEN.
Sivilombudsmannens menneskerettighetsmandat
Sammen mot menneskehandel
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Det kommunale og det statlige barnevern
Statens legemiddelverk
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Resultater Kundesenter
Barnevern i Drammen kommune i perioden
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Presentasjon av barneverntjenesten
Drammen Parkering KF Eiermøte 6. mai Drammen Parkering KF Selskapets overordnede mål: Trafikksikkerhet og framkommelighet: –Parkeringsregulering.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Joachim Bjerkvik
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Barneverntjenesten ISK
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Barnevern – status pr Høsten 2009 Evaluering av daværende organisering av mottak og undersøkelse Mål for evalueringen: Å finne ny organiseringsmodell.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
”Hva sier fosterbarna om tilsynsførerordningen?
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Organisasjonskart barneverntjenesten
Arbeid er førstevalget
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Barne-og familietjenesten desember Marit E. Aksnes 1 Levanger kommune, Barne- og familietjenesten, Barnevern desember 2008.
Innlegg på KS konferanse om barnevern 16. juni 2009 Tilsyn med kommunale helse-, sosial- og barneverntjenesters arbeid med barn som trenger hjelp fra mer.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
LUB og nasjonale planer
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn
Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Barnevernet - Kommunens stolthet? Hvordan er situasjonen i Rogaland? Pål.
Om barne- og familievernet
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Orientering om barnevernet
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Barneverntjenesten Tjenesten har 39 årsverk. Består av 36 fagstillinger- to merkantile og barnevernleder Fra er barnevernet omorganisert internt.
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Land barneverntjeneste
Tilsyn i enkeltsaker Medarbeider-undersøkelser Politikk, reformer, styringssignaler PWC-rapporten Kulturkartlegging Tilbakemeldinger fra eksterne samarbeids-partnere.
Familiens hus Finanskomite
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Informasjonsmøter for ansatte
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering av intervju desember 2011 Presentasjon for formannskapet Status barnevern og oppfølging av Oxford-rapporten v/Tore Isaksen 7. februar 2012

Utdrag fra Fylkesmannsrapporten Antall stillinger knyttet til saksbehandling41,2540,549,6555,1 Antall mottatte meldinger totalt Antall henlagte meldinger totalt Antall fristoverskridelser på meldingerIkke tall 2 Antall nye undersøkelser Antall henlagte undersøkelser Antall fristoverskridelser på undersøkelse Antall barn med hjelpetiltak Barn i midlertidig tiltak Antall barn under omsorg i fosterhjem Antall barn under omsorg på institusjon5244 Antall barn som har vært under omsorg og har fylt 18 i løpet åretIkke tall 511

Barneverntjenesten skal oppnevne tilsyn for barn i fosterhjem (jf. Lov om barneverntjenester § 4-22, 3 ledd). Det er den kommunen fosterhjemmet tilhører (heretter kalt fosterhjemskommunen) som har ansvar for tilsynet i fosterhjemmet ( jf. Forskrift om fosterhjem § 8.) Dette innebærer at Drammen kommune skal oppnevne tilsynsførere for fosterbarn som vi og andre kommuner plasserer i fosterhjem i Drammen. Tilsyn med fosterhjem (1 av 4)

Tilsyn med fosterhjem skal utføres ved besøk minst 4 ganger pr. år. Barneverntjenesten kan beslutte å redusere tilsynet til 2 ganger pr. år under følgende forutsetninger: Ungdommen er over 15 år Ungdommen samtykker i redusert tilsyn Fosterhjemsforholdet har vart i over 2 år Når barnet fyller 18 år opphører tilsynsordningen. Tilsynsfører utarbeider en rapport som sendes omsorgskommunen. Omsorgskommunen følger opp bekymringer og avvik som kommer frem i rapporten. Tilsyn med fosterhjem (2 av 4)

* Alle 4 tilsyn er ikke gjennomført i 2011, da de ikke har bodd i fosterhjemmet hele året. Tilsyn med fosterhjem (3 av 4) AntallOppfylt kravAvvik/mulig avvik Opphold over 1 år Opphold under 1 år * Totalt tilsynsbarn 92

Tilsyn med fosterhjem (4 av 4) Antall barn 0 av 4 tilsyn0 1 av 4 tilsyn1 2 av 4 tilsyn7 3 av 4 tilsyn24 4 av 4 tilsyn57 0 av 2 tilsyn1 1 av 2 tilsyn2 2 av 2 tilsyn0 Sum92 Det har vært uvanlig høyt langtidssykefravær og i tillegg en oppsigelse i høsthalvåret. Det har ikke lykkes å få rekruttert inn nye i forhold til behov. Pr februar er det ansatt 2 personer, hvor en har startet og en kommer 1.mai. I denne mellomperioden kjøper kommunen inn ekstern bistand.

Regnskap 2011 RegnskapBudsjettAvvik Saksbehandling 29,0 0 Tiltak 60,0 0 Sum barnevern88,9 0 Barnevernet styrer mot et regnskap i balanse for 2011

Utvikling i meldinger og tiltak

Budsjett 2012 BudsjettAvvik Saksbehandling29,5+0,5 Tiltak59,0-1,0 Sum barnevern88,5-0,5 Status, midlertidige plasseringer til nå i år. Videreføring av fokus på barn under tiltak Driften til nå er anstrengt, men under kontroll

Oxford-rapporten ”En etat under press” ble behandlet av bystyret i sak 87/ tertailrapport Rådmannen fikk i oppdrag å følge opp de områdene som rapporten påpekte. Bakgrunn

Tjenester Mål Personell, kapasitet og kompetanse Hjelpemiddel, utstyr og materiell Organisasjons- strukturer Evalueringsmodellen:

Slide 12 Gjennom- gang 24 ansatte er intervjuet. Alle team er ivaretatt med ansatte med både kort- og lang fartstid. Intervjuer Syste- matisering Utgangspunkt for videre arbeid i prosjektet Alle intervju, mail og telefon- samtaler er gjennomgått og systematisert Gjennomgangen skal vise hvilke utfordringer som er i barnevernet og mulige punkt som kan redusere dagens kostnadsnivå Involvering av ansatte

Mål

14 Tjenester Fakta: Barneverntjenesten har høy henleggelsesprosent i undersøkelse. Enkelte tiltak kan vare i lang tid uten endring for barnet Evaluering av iverksatte tiltak er mangelfull Tiltak: Tydelige målsettinger i tiltaksplaner – hva skal tiltakene gi? Økt fokus på gode evalueringer Vurdering av hvilke tjenester barnevernet i Drammen kommune skal gi. Kartlegging av tilgjengelige tiltak opp mot behov

15 Personell, kapasitet og kompetanse - ledelsen Fakta: Høy turnover på barnevernsleder de siste årene God faglighet i lederteamet, men utfordringer på ledelse Tiltak: Teamlederne må jobbe mot samme mål. Fokus på utvikling av den enkelte teamleder Økt fokus på økonomistyring og budsjettansvar i barnevernledelsen

Personell, kapasitet og kompetanse - ansatte Fakta: De ansatte trives på jobb Godt arbeidsmiljø Godt samarbeid i teamene Lite samarbeid på tvers av geografiske team Tiltak: Utarbeide tiltak som bidrar til at de ansatte står i jobben (redusere turnover og sykefravær) Øke samarbeidet på tvers av geografiske team Gjennomgå kompetansebehov

Fakta Organiseringen er hensiktsmessig Ansatte i barnevernet har mange ulike arbeidsoppgaver som skal utføres Utydelig hvordan stab- og støttefunksjonen avlaster de ulike fagavdelingene Samarbeidet med eksterne instanser kan bedres Tiltak Rendyrke saksbehandlingen Tydeliggjøre arbeidsoppgaver og ansvar til stab- og støttefunksjonen Fokus på interne rutiner og effektiv saksflyt 17 Organisering