Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Advertisements

Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Dyreparken på 300 sekunder.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Høyhastighetsutredningen
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Finansiering av Vegbygging
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Vi baner veg for deg !.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Markedspuls 2012 Næring Bolig.
Forsvarssektorens egen eiendomsekspert FORSVARSBYGG PROSJEKTER PÅ VESTLANDET
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Havnedirektør, Bodø havn KF
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
RÅVARESITUASJONEN FOR FISKEFÔRPRODUSENTENE – NYE MARINE RÅSTOFFKILDER
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
en jernbane for fremtiden
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Nytt fra SSB, KOSTRA, effektiviseringsnettverk Innlegg Rinnleiret 26/
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
På sporet av den tapte tid
Jernbane i Trøndelag
Bybane i Trondheim
Trondheim sentrum fram mot 2040
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad, Marienborg, Oppdal, Røros, Lademoen (2006) og Heimdal (2007). Samarbeidsprosjekt på Verdal stasjon og Trondheim stasjon. Levanger, Stjørdal og Vikhammer står for tur - sammen med Skansen 2006 : Strakstiltak på stasjoner for standardheving og et bedret vedlikehold ”Norgesmester” på punktlighet

Trondheim - Steinkjer ”Trønderbanen” Trafikk-, markeds- og virkningsanalyser Konklusjoner fra trafikkberegningene for persontrafikken: InterCity markedet Innherred - Trondheim er ”Trønderbanens” viktigste delmarked i dag Dette markedet etterspør kortere reisetid Hva kan Jernbaneverket gjøre for å få redusert reisetiden ? Hvilke andre tiltak er nødvendig?

Trondheim – Steinkjer 1,5 time Kjøretid på 1t og 30 min Trondheim - Steinkjer med dagens frekvens (1t) Valg Tidsinnsparing ved hjelp av: Nytt togmateriell Krengetogtilpassinger i kjørevegen Redusert stoppmønster Bedret kryssingsmønster og kryssingsspor Mer effektiv turnering av tog Tidsinnsparing ved hjelp av: Nytt togmateriell Dobbeltsporparseller Trondheim - Stjørdal Linjeomlegginger Stjørdal - Åsen Lokaltog strategiInter City strategi

Trondheim - Steinkjer 7 Ombygging Ranheim stasjon 5 Ombygging Verdal stasjon 4 Opprusting Levanger stasjon 3 Krengetoghastigheter - utbedring kjørevegen 2 Gevingåsen tunnel 1 Stasjonstiltak Lerkendal, Lademoen, Leangen KjøretidÅrstall min min Mill kroner 2003 Akk Krever handlingsvalg på stoppmønster, frekvens og nytt materiell Krever større utbyggingstiltak som dobbeltspor Trondheim - Stjørdal og linjeomlegging Stjørdal - Åsen 3-4 mrd 110 min

Trondheim – Steinkjer Nye innspill Strategisk ruteplanlegging Bedre utnyttelse av eksisterende bane – skreddersøm På lengre sikt Elektrifisering av sterkningen Trondheim - Steinkjer Kan det gi en bedre utnyttelse av persontogene: Oslo – Steinkjer? Nye kryssingsspor Forbordfjellet tunnel

Gods på Nordlandsbanen Det transporteres ca. 1.8 mill t. på Nordlandsbanen. Både inn- og utvolumer er fordelt på 4 sentrale steder, hvorav Mo i Rana er det dominerende. Nærmere 60% av transporten er malm (mer enn 1 mill t.). Vognlast og containere utgjør ca t., hvorav containere utgjør ca % (ca containere) av de nevnte t.

Godspotensiale på Nordlandsbanen Med bakgrunn i muligheter innenfor havbruksnæringen, deler av tungindustrien, speditører og enkelt-intervjuer vil det være relevant å antyde nye volumer på mer enn tonn på kort sikt. Dette tilsvarer dagens transportmengder (ex.malm).

Godspotensiale på Nordlandsbanen Tonn Kråkeb. Skjell Steinbit Kveite Torsk Laks Figuren er basert på SINTEF/Aquaplans rapport (høsten 2000) og "Godt scenario". Deler av disse volumene er egnet for transport med jernbane. Godt scenario for utviklingen av havbruksproduksjonen i Nordland fylke (Kilde SINTEF/Aquaplan Niva 2002). Fra dagens nærmere tonn, kan det bli produsert ca tonn i Laks (og ørret) vil fortsatt være dominerende, men nye arter som skjell og torsk vil kunne få en betydelig andel. En effektiv Nordlandsbane vil kunne være et relevant alternativ til dagens veitransport. Mulig vekst i havbruks-produksjonen i Nordland Fylke

Handlingsprogrammet

Programområde kapasitet –Forlenge spor 3 på Heimdal –Tiltak for økt hastighet på Trønderbanen –Godsterminal Brattøra (Modernisering – koordineering mot SVV og NAV) –Sporombygging Trondheim S – Marienborg

Handlingsprogrammet Programområde kundeinformasjon –Visuell dynamisk informasjon Trønderbanen –Visuell dynamisk informasjon større stasjoner –Kundesenter –Informasjon via internett / mobiltjenester