Inspirasjonsseminar 11. november 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Presentasjon Kolstad Håndball
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Kandidater til styret i UNG
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Idèprosjektet, Ibestad kommune
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Større idrettsarrangement til Nord-Norge
Innovasjonsarbeidet - hvor langt har vi kommet? Sigrun Vågeng 8. september 2010.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Sandvika BY 10 år juni 2013 Prosjektleder: Hege Stangeland Sørensen.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
PETS 2012 | 1Distrikt 2250John Ivar Solvik Velkommen til PETS Tema: Serviceprosjekter.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Idrettsarrangement som næringsutvikling
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Presentasjon av Nordisk Kulturfond. ”Det er vanskeligere å søke bidrag fra Nordisk Kulturfond enn å selge sin egen blodplasma.”
Rotary-året Veivalg i Skøyen Rotary Presidentsamling og PrePETS 15. november 2008 Margrethe Lied, president Skøyen Rotary.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Strategiplan
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Global Dignity Day Klikk for film:.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Velkommen til innkommende president sin time.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Hva skjer hvis jeg skriver her
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Strategi- og aktivitetsplan
Strategi og plan Kopervik Menighet.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Strategiplan
Samarbeidsprosjekt mellom SiT, utdanningsinstitusjonene, Trondheim kommune, studentpolitikerne, fylkeskommune og studentfrivilligheten. En arena for å.
Pilegrimsledene til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info peregrino.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår.
Pilegrimsleden til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår i, og er en levende.
Samarbeid som løfter alle
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
1.–9. oktober Trondheim I oktober 2011 retter NTNU oppmerksomheten mot India. Gjennom en hel uke vil vi vise fram norsk – indisk samarbeid. NTNUs hovedmål.
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Inspirasjonsseminar 11. november 2009 Levanger 1000 år

Hva kan vi lære av tusenårsjubileet i Trondheim? Dumt spørsmål? Kan ikke sammenliknes Vi vil gjøre det på vår måte og utfra våre forutsetninger Ok da, men la det gå kjapt

Vi lever i spennet mellom Bør Børson og Godfoten

Kulturminister Åse Kleveland Slik skal det gjøres! Tusenårs-jubileet i Trondheim har vært en megabegivenhet. Den “blæst” det har skapt og alle spektakulære begivenhetene det har ført med seg, har endret både trøndernes selvbilde og byen ansikt utad. Vi opplever nå at trønderne oppfører seg som bergensere. For bare noen år siden ville vi forsverget at det var mulig

Hvorfor ble tusenårsfeiringen i Trondheim vellykket?

Produktet “Tusenårs-Jubilèet i Trondheim” Flere av arrangementene hadde nasjonalt og internasjonalt fokus (VM på ski, Cutty Sark, Pilegrimsleden, Teaterfestival) Prosjekt Trøndelag i verden. ( nærlingslivet tok ansvaret for gjennomføringen) Kystens landstevne Gjenåpningen av Erkebispegården og Trøndelag teaters nybygg Kongeparets 60-års feiring

1000 arrangement på ett år Egne initierte arrangement, lokalt initierte arrangement, involvering og utbygging av festivaler i byen og regionen samt gjeste arrangement ( konferanser og årsmøter) Ett fyrtårn arrangement hver måned Start og slutt med nyttårsfyrverkeri Byen ble satt i stand, fokus på lokalhistorie og nyskrevne verk Trøndelagsutstillingen

Arenaer Sentralarena på Torget Ungdomsarena på Nedre Elvehavn Barnas arena på “leikakrok” ved Biblioteket Kystarena på Kaia ( Gulskuret) Markeder Korpsarena ( Nordregate) Nidarosdomen og erkebispegården Kristiansten festning

Honorær komitè For å sikre bredde og involvering ble det nedsatt en honorær komitè bestående av: ordfører ( leder ) og varaordfører ( nestleder), medlemmer av formannskap og rådmann, fylkesmenn, fylkesordførere og fylkesrådmenn, Distriktskomando Trøndelag, Biskop, Politimester, Rektorer ved Universitet og høgskoler, Næringslivets organisasjoner, Kulturinstitusjoner

Styret Konsul Erik Solberg Stortingsrepresentant Børge Brende Direktør Bjarte Gjerde, Royal Garden Parkeringssjef Turid Innstrand Adm.leder Astrid Langvatn, NTNU Rådgiver Brit Skjelbred, Kirken / STFK Kommunaldirektør Trond Singsaas

Administrasjon Daglig leder Felles-tjenester Økonomi og sekretariat Salg/ Marked Sponsor Arrange-ment Informasjon PR Informa-sjonsjef konsulent Arrangement Arrangementsjef Sivilarbeidere

Informasjon og markedsføring Informasjonsplan og kommunikasjons-strategi.Løpende kontakt med media under planleggingen Utsendelse av brosjyrer og programmer til samtlige husstander i Trondheim samt regionalt, nasjonalt og internasjonalt Presentasjon på internett Deltakelse på reiselivsmesser i utlandet Månedlige kontaktmøter mellom arrangør og media

Markedstiltak Bli kjent med Tusenårsjubilanten Designhåndbok, brosjyrer m.m. Logo Piktogrammer Avisvedlegg Artikkelsamlinger med tema; Kunst, idrett,kyst m.m. Utstillinger Pinsprogram Banner og flagg Fokus på Trondheim historiske arv og særpreg som grunnlag for identitetsfølelse og stolthet (Hulaas & Kvarberg /Total consult) Møte byens historie ved oppmøte på historiske plasser Trondheims ambassadører og æresborgere

Markedsundersøkelser Hvilke forventninger hadde folk til jubileet? ( Norfakta as) Adressa gjorde egne undersøkelser Hvilke forventninger hadde sponsorene

Arbeidsfordeling Stiftelsen: Jubileumsåpning nyttårsaften Festuka Jubileumsavslutning Samarbeidsprosjekt: Trøndelagsutstillingen VM på ski Cutty Sark Vinterfestival, barokkfestival,UKM,jazzfest-ival, Olavsfestdagene, Kyststevne, Internasjonal teaterfestival, litteraturfestival, teater og musikkproduksjoner, utstillinger og barnetilbud

Risikovurdering Betydelig kultursatsing med mange samarbeidpartnere Utfordrende logistikk Langtidsplanlegging som tåler omlegging og endringer Været og frilufts arrangement Press fra media for å bestemme hvem som burde medvirke, delta osv. Urealistiske forventninger om støtte

Sponsor til tusen Det ble lagt ned et betydelig arbeid overfor sponsorer. En av suksessfatorene var utvilsom piktogram-programmet Sponsing ; offfisiell leverandør eller bidragsyter. Deltok aktivt under gjennomføring av alle arrangement Sponsorposten

Suksesskriterier Bred involvering og bredt eierskap – en dugnad for by og omland Satse på noen hjørnesteiner som særskilte markeringer La små og store begivenheter og events inngå i det offisielle programmet Frivillighet Ha en klar profil – eller tema for feiringen Gode planer og delplaner for prosjektene og god kostnadskontroll Gode relasjoner til samarbeidspartnere God informasjonsflyt Kvalitetssikring Gode vertskapsfunksjoner

Nå skal vi lage feiring i Levanger TEMA?

Visjon og formål ( eksempel ) 1000-års jubileet er et markedsførings-prosjekt for Levanger og Trøndelag 1000-års jubileet er summen av aktiviteter og tiltak i jubileumsåret Formålet er å markere Levanger nasjonalt og internasjonalt Stimulere til økonomisk og kulturell utvikling Skape identitetsfølelse og stolthet basert på eksisterende verdier som utvikles

Delmål Fremheve Levangers historiske arv og særpreg Synliggjøre verdier og kvaliteter, og videreutvikle en levende by Stimulere lokale aktiviteter Fremme dugnadsånd Skape et positivt og optimistisk fremtidsbilde

Engasjement Ungdommen og ungdommens medier ( twitter, facebook og blogg) Involvering i ideskaping og gjennomføring ungdomsarena

Organisering Arrangementskomite: planlegge , programere og gjennomføre Sørge for å trekke på eksisterende krefter Salg og design av jubileumsprodukter Invitasjoner – gjester utenfra ( vennskapsbyer ol) utgiftskontroll Arrangementer: Åpningsarrangement Jubileumsfest Markeringer gjennom året – stimulere lokale aktører – inkludere og løfte eksisterende arrangement Avslutning

HISTORISK OPPTOG En av de mest spektakulære lokale begivenheter i Trondheim var det historiske opptoget. I løpet av noen timer ble innbyggerne presentert for byens historie

Byen,elven og kunnskapen Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS) sitt publikumsprosjekt «Byen, elven og kunnskapen» var en gedigen suksess, der tusenvis av trondhjemmere deltok ved ekskursjoner, byvandringer og foredrag med både natur- og kulturhistorisk innhold. Prosjektet var en markering av Trondheims tusenårsjubileum

Pilegrimsvandring Åpning av pilegrimsleden fra Oslo, fra Sverige og Nord-Trøndelag 0-steinen ved Nidaros Domkirke. Pilegrimssymbolet ble festet av Kronprins Haakon Magnus ved åpningsseremonien 28. juli 1997 ved Trondheims 1000-års jubileum. Foto: Peter Lindholm

Fest på havna

Trøndelagsutstillingen 1997 Trøndelagsutstillingen ble en bred mønstring av trøndersk nærings-, kultur- og samfunnsliv og et møtested for regionen.

Hva må til? Ambisjon ( skape et minne for livet?) “Guts” ( Dette vil vi. Dette kan vi, Dette tør vi) Entusiasme ( til-trekke frivillige) Kompetanse (utnytte den kompetanse som finnes)

Så sier vi lykke til