NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Skredsikring fra 2010 til nå
Nasjonal transportplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Hønefoss Ole Einar Gulbrandsen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør Hedmark Gro Lundby, fylkesordfører Oppland Ivar Odnes, fylkesvaraordfører Oppland Hjalmar Solbjør, ass. fylkesrådmann Oppland

Mye positivt i NTP! NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Gjennomslag for «Lottorekka» (4, 6, 16, 3/25) Sterk satsning på InterCity Noe bedring for fylkesvegene Viktig for landet - fordi Innlandet har transportårer av nasjonal betydning!

Riksveger: E6 Kolomoen - Lillehammer NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Hele strekningen Kolomoen-Lillehammer må være ferdig utbygd som 4-feltsveg i Utbyggingen nordover fra Kolomoen må skje kontinuerlig, slik at en unngår nedbygging av prosjektorganisasjonen Ferdig regulert til Moelv (bortsett fra Åkersvika) Plan/grunnerverv for 130 mill kan «utløpe på dato» Byggestart i 2015 av Kolomoen-Brumunddal, og videre til Moelv Stortinget må gi oppstartbevilgning. Alternativt må det gis en forpliktende tillatelse med nødvendig sikkerhet slik at bompengeselskapet kan forskottere statlige midler

Riksveger: E 16 NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 E16 Kløfta – Kongsvinger Utbyggingen fortsetter med Herbergåsen-Nybakk i og fullføres i siste periode E16 Bjørum – Skaret E16 Fagernes – Hande E16 Eggemoen – Jevnaker - Olum

Riksveger: Rv 4 NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Rv 4 Gjøvik – Mjøsbrua – 4-felts veg bygges i perioden Sikrer et fullverdig transportsystem mellom Mjøsbyene – avlastning for Oslo-regionen Rv 4 i Akershus/Oslo – Nødvendig med utbygging med 4 felt i Nittedal og løsning i Oslo for å få nødvendig effekt av utbyggingen på Hadeland

Riksveger: Rv 3/25 NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Utbyggingen Løten-Elverum starter opp i og fullføres siste periode

Riksveger: Rv 15 NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Viktig øst/vest-forbindelse, som har fått økt betydning etter åpning av Kvivsvegen (E39)

Fylkesveger NTP-høring Stortinget 7. mai mrd over neste 10-årsperiode er positivt, men behovet er betydelig større : 2,75 mrd/4 år = 690 mill/år – Hedmarks og Opplands andel: ca mill/år – Kartlagt forfall på fylkesvegene er 1,9 og 1,5 mrd – Konsekvens: Det vil ta ca. 50 år å innhente forfallet Skjevheten i fordelingen av rammetilskuddene fylkene i mellom må bli rettet opp i tråd med Transport- og kommunikasjonskomitéens merknad til forrige NTP

InterCity NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 IC-triangelet er ett helhetlig prosjekt IC-triangelet er en forutsetning for mer gods på bane - for gods haster dette Det må igangsettes planlegging av hele prosjektet Det må vedtas et forpliktende tidspunkt for ferdigstillelse av hele IC-triangelet

Jernbane NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 NTP s. 64: Kapasitet og togtilbudet på de øvrige banestrekningene på Østlandet utvides i takt med etterspørselen. … Det vil bli satt i gang utredninger som fram mot rullering av NTP vil gi bedre grunnlag for å prioritere tiltak på disse strekningene. Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen må inngå som del av IC-området og bygges ut med kapasitetsøkende tiltak som sikrer 1-timesfrekvens (kryssingsspor, økt strømforsyning, fjerne planoverganger) Det må gjennomføres planarbeid for fullverdig IC-standard for Gjøvikbanen med tanke på full utbygging i neste NTP-periode. Sammenkobling av Gjøvikbanen og Dovrebanen utredes og vurderes som et viktig tiltak for å utvikle Mjøsregionen, øke kapasiteten for gods på bane og styrke robustheten og øke beredskapen.

Jernbane, forts. NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Dovrebanen - en forutsetning for mer gods på bane – Kapasitetsøkende tiltak må prioriteres – Lange kryssingsspor, utvidet terminalkapasitet, fjerne planoverganger – Etablering av Jernbaneforum Dovrebanen Nord Solør- og Rørosbanen – Viktig at planleggingsprosessen for å utrede konsekvensene med elektrifisering av Røros- og Solørbanen kommer i gang – viktig for tømmer- og flistransport samt transitt godstrafikk

Godstransport NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Viktig å arbeide videre med godshåndtering (jf NTP) Viktige banestrekninger – elektrifisering og dobbeltspor Kapasitetsutfordringer Oslo havn og Alnabruterminalen Behov for å se på logistikkutfordringer på Østlandet Transportårer til kontinentet Skognæringens behov

Fagernes lufthavn, Leirin Røros flyplass NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 De regionale flyplassene må sikres og videreutvikles Utvidet og markedsrettet rutetilbud er en forutsetning for økt trafikk

Skred og flom NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Fremtidige bevilgninger må ta hensyn til at klimaendringer vil gi ekstremvær med store skader på veg- og jernbanenettet Positivt at skredsikring er foreslått styrket med 7,5 mrd i perioden. Viktig å huske på at det også Innlandet, og ikke bare kystfylker, har utfordringer knyttet til skred og flom På kort sikt har Oppland behov for nær ½ mrd kroner til å sikre «Skåbuvegen», fjellover-gangen på fv 53 Tyin – Årdal og fv 33 langs vestsiden av Mjøsa Hedmark har må sikres midler til skredsikring på fv 28 langs Storsjøen og utbedre skader etter flom

Mjøsbyregionen som motor i Innlandet NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Felles mål å utvikle Mjøsbyregionens potensiale for næringsutvikling og befolkningsvekst Jernbanen og 4-felts veger på E6, Rv 4 og Rv 3/25 er en forutsetning. Styrket kollektivtrafikktilbudet er like viktig, men byene er ikke kvalifisert for dagens belønningsordningen. Transport er en nøkkelfaktor

Vi har forventninger til NTP! NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Innlandet står sammen om de viktigste prioriteringene for samferdsel Lykke til med innspurten og sluttbehandling!