H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Skjønnlitterær fortelling
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hverdagsrehabilitering
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
GOD OPPDRAGELSE ?.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Individet i fellesskapet
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Hverdagsrehabilitering
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
12 Reflekterende lesing.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
I dag snakker vi om psykiske problem:
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Hverdagsrehabilitering
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Problemet og løsningen:
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Litterære virkemidler
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Sinne Film:
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utskrift av presentasjonen:

H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei

E MPOWERMENT Definisjon : en prosess som gjør folk i stand til å øke sin kontroll over egen helsetilstand og til å forbedre egen helse. Empowerment innebærer at bruker blir i stand til å definere sine egne problemer ut fra sin egen situasjon, og finne sine egne løsninger i fellesskap med andre. Empowerment betyr å 1) gi makt eller autoritet til, 2) gjøre i stand til, og 3) å tillate.

E MPOWERMENT Empowerment kan defineres som en prosess i motsetning til et prosjekt. Dette innebærer at arbeidet ikke har en tidsbegrenset levetid slik som prosjekter har. Prosessbegrepet viser til at det skjer viktige endringer med deltagerne underveis med større sannsynlighet for å etablere varige endringer. Målet er altså at endringene skal vedvare etter at tiltakene er avsluttet.

M OTIVERENDE INTERVJU (MI) E NDRINGSFOKUSERT VEILEDNING En metode for veiledning og samtaler der hvor målet er endring hos bruker MI har som utgangspunkt at et hvert menneske har potensial for endring, og øke forståelsen for endring Oppgaven din som helsearbeider er å gjøre denne prosessen lettere for bruker. Dere utforsker ambivalens hos bruker; hun både vil og vil ikke endre seg Metoden oppmuntrer bruker til å løse problemer i eget liv. Det er bruker selv som skal argumentere for endringer, og bestemme hvordan det skal gjøres. MI skal være med på å øke brukers tro på egen gjennomføringsevne

M OTIVERENDE INTERVJU Still åpne spørsmål Lytt Reflekter det den andre sier, dvs gjenta akkurat det samme Oppsummer underveis Du skal ikke argumentere for egne synspunkter eller prøve å overtale bruker til ting. Målet er at bruker selv skal føle behovet for og ønske endring, mens du som rådgiver skal motivere.

M OTIVERENDE INTERVJU Hvordan ”selge” tiltaket hverdagsrehabilitering? 1. Be bruker nevne fordeler med å fortsette som før 2. Ulemper ved å fortsette som før 3. Ulemper ved å endre 4. Fordeler med å endre ” På hvilken måte fungerer det greit ifht å stelle seg om morgenen nå?” ”På hvilken måte er det vanskelig?” ” Hvilke ulemper ser du ved å gjøre ting på en annen måte/trene på dette?” ”Hvordan tror du morgenstellet kan være om et år hvis du gjør noen endringer i måten ting gjøres nå?”

M OTIVERENDE INTERVJU Stille spørsmål som bidrar til å få ”tankene i gang”. ”Hvordan ønsker du å ha det om 1 år?” ”Fortell om hva du gjør på en typisk dag” ”På hvilken måte er det vanskelig for deg å gå i trappa utenfor huset? ”Hva kan du gjøre for å lage middag på en grei måte?” ”Hva vet du om kroppen ifht hva som skjer med muskulaturen hvis du ikke bruker den?”

M OTIVERENDE INTERVJU Motstand : Hvis en person føler at en annen trer noe ned over hodet på dem, er det naturlig å føle motstand. ”Nå skal du høre hva som er lurest at du gjør…” Vs ”Kan jeg få lov å fortelle deg litt om hva som skjer med muskulaturen i kroppen når du sitter stille?”

P AUSE

P RAKTISKE ØVELSER Jobb tre og tre, en er bruker, en er helsearbeider og en observerer Bruk prinsippene om MI, og prøv ut Kjenn hva som skjer når du endrer ordlyd eller måte å kommunisere på. Kartlegging viser at bruker Per har vansker med å gå i trapp og føler seg utrygg når han går til postkassa. Savner den daglige turen ut. Helsearbeider ønsker å motivere ham til å trene på dette for å klare det selv.

R ESSURSLISTE Motiverende Intervju. Barbro Holm Ivarsson. Gothia Forlag 2010 Motivationalinterview.org Fylkesmannen.no