Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012 Oppland fylkeskommune/ Statens vegvesen - Organisering SVV/arbeidsform - Drift, vedlikehold, forfall - Utfordringer Bare for å minne om tittelen…. Arild J. Evensen avdelingsdirektør Avdeling Oppland Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
Vi utvikler og tar vare på et sikkert, miljøriktig og effektivt transportsystem. Dette skjer på godt faglig grunnlag og i samspill med politikere, brukere og andre interessenter.
Store organisasjonsendringer i nyere tid…. 2003: Produksjon ble skilt ut som MESTA 19 vegkontor ble endret til 5 regioner med 30 distrikter 2010: Forvaltningsreformen: Fortsatt en samlet etat 5 regioner med 19 vegavdelinger Lillehammer Oslo Vi kan fortsatt bidra til koordinering over fylkesgrensene, hvis fylkeskommunen ønsker det !
Høytidelig overrekkelse av nye fylkesveger….
Felles vegadministrasjon Statens vegvesen er felles vegadministrasjon for stat og fylke Det innebærer at vi bistår både fylkene og staten med: Tilrettelegging for politiske beslutninger Investering Drift Vedlikehold Forvaltningsoppgaver Regionene har det operative ansvaret for sams vegadministrasjon
Prinsippskisse: Felles vegadministrasjon på regionalt nivå Lover og bevilgninger. Kommuneprp. m.m. STORTING FYLKESTING Regjering Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør Ulik organisering av politiske organer Samferdsels-departement Fylkesrådmannen eller annen adm. leder Vegdirektorat Fylkesvegsaker Riksvegsaker Regionvegsjef ”Sams” vegadministrasjon (”hører under” Veglovens §10 og instruksen)
Samlet kompetansemiljø i - Statens vegvesen Region øst Strategi-, veg- og transportavdeling til overordnet planlegging og som som faglig støtte og styringshjelp for regionvegsjefen Fem vegavdelinger med nærhet til fylkeskommune og kommuner. Ansvar for gjennomføring av de fleste vegoppgaver i aktuelt fylke (og i Oslo) Prosjektavdeling for de store utbyggingsoppgavene Ressursavdeling med fagkompetanse som brukes primært av vegavdelinger og prosjektavdeling Trafikant- og kjøretøyavdeling HR- og administrasjonsavdeling
Region øst - 2010
Statens vegvesen vegavdeling Oppland Ca 65 medarbeidere på Lillehammer, Gjøvik, Otta og Fagernes Organisatorisk delt i 3 fagseksjoner, Plan- og trafikk, Utbygging og Drift Har det operative ansvaret (forvaltning og produksjon) i Oppland inklusive felles vegadministrasjon for fylkeskommunen Kjøper administrative tjenester fra SVV’s regionale HR-og adm.avdeling og fra Vegdirektoratet Kjøper tekniske tjenester fra SVV’s regionale ressursavdeling (dekker 12 fagområder) Kjøper konsulentbistand fra private firmaer Kjøper anleggs-, drifts- og vedlikeholdsoppgaver fra private entreprenører etter åpen anbudskonkurranse
Økonomi – Region øst Tjener både Stat og Fylkeskommune 2010 - 10,7 mrd (61% Rv, 39% Fv) 2011 – 10,1 mrd (59% Rv, 41% Fv)
Driftskontrakter Gjøvik-Toten 2008-13 NCC Roads Land-Hadeland 2011-16 Mesta Valdres 2010-15 Mesta S.Gudbrandsdal 2010-15 Mesta N.Gudbrandsdal 2009-14 Mesta Ottadalen 2011-16 Mesta Elektro Vestoppland 2009-14 EG Energimont. Elektro Gudbr.dal 2009-14 Eidsiva Anlegg
Driftskontrakter – neste fornyelse Driftskontrakt Gjøvik-Toten fra 1.sept 2013 - Forberedende arbeid er godt i gang - Veiledende kunngjøring i DOFFIN mai 2012 - Konkurransegrunnlag mai-okt 2012 - Utlysing åpen anbudskonkurranse i Norge og EØS-området nov 2012 - Tilbudsfrist jan 2013 Omfatter rv4 Einavoll-Mjøsbrua, for øvrig fylkesveger. Konkurranseattraktiv. Event adskilt kontrakt forventes å gi økt kostnad.
Ny HB 111 – Driftsklasser vinter Driftsklasse A – DkA Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt). Driftsklasse B – DkB Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) , hard snø/is tillates utenom hjulspor i begrenset tidsrom. Driftsklasse C – DkC Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) i milde perioder og hard snø/is i kalde perioder. Driftsklasse D – DkD Godkjent føreforhold er hard snø/is. Driftsklasse E – DkE Friksjon ned til 0,15 aksepteres. DkE skal ikke nyttes på riksveg. Driftsklasse A – DkA Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt). Driftsklasse B – DkB Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) , hard snø/is tillates utenom hjulspor i begrenset tidsrom. Driftsklasse C – DkC Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) i milde perioder og hard snø/is i kalde perioder. Driftsklasse D – DkD Godkjent føreforhold er hard snø/is. Driftsklasse E – DkE Friksjon ned til 0,15 aksepteres. DkE skal ikke nyttes på riksveg.
Forfall ift gjeldende krav Riksveger i Norge 25-40 milliarder kr 50% >Tunneler 20% > Vegfundament/-dekker 15% > Bruer og kaier 10% > Vegutstyr og miljøtiltak 5% > Drens- og avløpssystemer
Ta igjen forfall på riksveger Riksveger i Norge (NTP-forslaget) Forfall 25-40 milliarder kr 15-22 milliarder kr (60-88% av laveste anslag) Perioden 2014-2017: 5,7-8,7 milliarder kr (23-35% av laveste anslag) I tillegg økes midlene til vedlikehold for at forfallet ikke skal øke
Forfall ift gjeldende krav Fylkesveger i Oppland 1 140 mill kr 45% >Vegfundament 17% > Faste vegdekker 13% > Grusdekker 12% > Vegutstyr 10% > Drens- og avløpssystemer 3% > Bruer og tunneler
Forfall Oppland
Årlig behov Oppland En del av forfallet vil fjernes gjennom det normale vedlikeholdet. Derfor er tilleggs-behovet for enkelte tiltaksområder lavere enn en tidel av forfallet. Herav 215 mill. til reinvestering i 4 vegstrekninger
Fylkesveger i Oppland – Årlig behov til drift, vedlikehold og fornyelse Utgangspunkt: Ta igjen dagens forfall på 10 år Øke vedlikeholdsomfanget for ikke å øke forfallet Dagens bevilgningsnivå 261 mill kr Behov for økning 167 mill kr Sum årlig behov 428 mill kr eller 64 %
Utfordring for OFK framover Hvordan håndtere forfallet på fylkesvegene ? - Dagens budsjettnivå med økning av forfallet - Økt budsjett - ikke øke forfallet - Økt budsjett – ta igjen forfallet på X-Y-Z år Prioritering av drift/vedlikehold/fornyelse ift nybygging * - * som er :Nye veglinjer, mindre utbedringer, gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak, miljøtiltak,servicetiltak, kollektivtrafikktiltak Dette blir sentralt i arbeidet med nytt handlingsprogram for fylkesveger 2014-2017 med planleggingsprogram 2018-2019