Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Litt mer om PRIMTALL.
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Handlingsprogram godt i gang - med mange utfordringer!
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Litt om Statens vegvesen
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Regional transportplan Agder
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012 Oppland fylkeskommune/ Statens vegvesen - Organisering SVV/arbeidsform - Drift, vedlikehold, forfall - Utfordringer Bare for å minne om tittelen…. Arild J. Evensen avdelingsdirektør Avdeling Oppland Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012

Vi utvikler og tar vare på et sikkert, miljøriktig og effektivt transportsystem. Dette skjer på godt faglig grunnlag og i samspill med politikere, brukere og andre interessenter.

Store organisasjonsendringer i nyere tid…. 2003: Produksjon ble skilt ut som MESTA 19 vegkontor ble endret til 5 regioner med 30 distrikter 2010: Forvaltningsreformen: Fortsatt en samlet etat 5 regioner med 19 vegavdelinger Lillehammer Oslo Vi kan fortsatt bidra til koordinering over fylkesgrensene, hvis fylkeskommunen ønsker det !

Høytidelig overrekkelse av nye fylkesveger….

Felles vegadministrasjon Statens vegvesen er felles vegadministrasjon for stat og fylke Det innebærer at vi bistår både fylkene og staten med: Tilrettelegging for politiske beslutninger Investering Drift Vedlikehold Forvaltningsoppgaver Regionene har det operative ansvaret for sams vegadministrasjon

Prinsippskisse: Felles vegadministrasjon på regionalt nivå Lover og bevilgninger. Kommuneprp. m.m. STORTING FYLKESTING Regjering Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør Ulik organisering av politiske organer Samferdsels-departement Fylkesrådmannen eller annen adm. leder Vegdirektorat Fylkesvegsaker Riksvegsaker Regionvegsjef ”Sams” vegadministrasjon (”hører under” Veglovens §10 og instruksen)

Samlet kompetansemiljø i - Statens vegvesen Region øst Strategi-, veg- og transportavdeling til overordnet planlegging og som som faglig støtte og styringshjelp for regionvegsjefen Fem vegavdelinger med nærhet til fylkeskommune og kommuner. Ansvar for gjennomføring av de fleste vegoppgaver i aktuelt fylke (og i Oslo) Prosjektavdeling for de store utbyggingsoppgavene Ressursavdeling med fagkompetanse som brukes primært av vegavdelinger og prosjektavdeling Trafikant- og kjøretøyavdeling HR- og administrasjonsavdeling

Region øst - 2010

Statens vegvesen vegavdeling Oppland Ca 65 medarbeidere på Lillehammer, Gjøvik, Otta og Fagernes Organisatorisk delt i 3 fagseksjoner, Plan- og trafikk, Utbygging og Drift Har det operative ansvaret (forvaltning og produksjon) i Oppland inklusive felles vegadministrasjon for fylkeskommunen Kjøper administrative tjenester fra SVV’s regionale HR-og adm.avdeling og fra Vegdirektoratet Kjøper tekniske tjenester fra SVV’s regionale ressursavdeling (dekker 12 fagområder) Kjøper konsulentbistand fra private firmaer Kjøper anleggs-, drifts- og vedlikeholdsoppgaver fra private entreprenører etter åpen anbudskonkurranse

Økonomi – Region øst Tjener både Stat og Fylkeskommune 2010 - 10,7 mrd (61% Rv, 39% Fv) 2011 – 10,1 mrd (59% Rv, 41% Fv)

Driftskontrakter Gjøvik-Toten 2008-13 NCC Roads Land-Hadeland 2011-16 Mesta Valdres 2010-15 Mesta S.Gudbrandsdal 2010-15 Mesta N.Gudbrandsdal 2009-14 Mesta Ottadalen 2011-16 Mesta Elektro Vestoppland 2009-14 EG Energimont. Elektro Gudbr.dal 2009-14 Eidsiva Anlegg

Driftskontrakter – neste fornyelse Driftskontrakt Gjøvik-Toten fra 1.sept 2013 - Forberedende arbeid er godt i gang - Veiledende kunngjøring i DOFFIN mai 2012 - Konkurransegrunnlag mai-okt 2012 - Utlysing åpen anbudskonkurranse i Norge og EØS-området nov 2012 - Tilbudsfrist jan 2013 Omfatter rv4 Einavoll-Mjøsbrua, for øvrig fylkesveger. Konkurranseattraktiv. Event adskilt kontrakt forventes å gi økt kostnad.

Ny HB 111 – Driftsklasser vinter Driftsklasse A – DkA Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt).   Driftsklasse B – DkB Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) , hard snø/is tillates utenom hjulspor i begrenset tidsrom. Driftsklasse C – DkC Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) i milde perioder og hard snø/is i kalde perioder. Driftsklasse D – DkD Godkjent føreforhold er hard snø/is. Driftsklasse E – DkE Friksjon ned til 0,15 aksepteres. DkE skal ikke nyttes på riksveg. Driftsklasse A – DkA Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt).   Driftsklasse B – DkB Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) , hard snø/is tillates utenom hjulspor i begrenset tidsrom. Driftsklasse C – DkC Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) i milde perioder og hard snø/is i kalde perioder. Driftsklasse D – DkD Godkjent føreforhold er hard snø/is. Driftsklasse E – DkE Friksjon ned til 0,15 aksepteres. DkE skal ikke nyttes på riksveg.

Forfall ift gjeldende krav Riksveger i Norge 25-40 milliarder kr 50% >Tunneler 20% > Vegfundament/-dekker 15% > Bruer og kaier 10% > Vegutstyr og miljøtiltak 5% > Drens- og avløpssystemer

Ta igjen forfall på riksveger Riksveger i Norge (NTP-forslaget) Forfall 25-40 milliarder kr 15-22 milliarder kr (60-88% av laveste anslag) Perioden 2014-2017: 5,7-8,7 milliarder kr (23-35% av laveste anslag) I tillegg økes midlene til vedlikehold for at forfallet ikke skal øke

Forfall ift gjeldende krav Fylkesveger i Oppland 1 140 mill kr 45% >Vegfundament 17% > Faste vegdekker 13% > Grusdekker 12% > Vegutstyr 10% > Drens- og avløpssystemer 3% > Bruer og tunneler

Forfall Oppland

Årlig behov Oppland En del av forfallet vil fjernes gjennom det normale vedlikeholdet. Derfor er tilleggs-behovet for enkelte tiltaksområder lavere enn en tidel av forfallet. Herav 215 mill. til reinvestering i 4 vegstrekninger

Fylkesveger i Oppland – Årlig behov til drift, vedlikehold og fornyelse Utgangspunkt: Ta igjen dagens forfall på 10 år Øke vedlikeholdsomfanget for ikke å øke forfallet Dagens bevilgningsnivå 261 mill kr Behov for økning 167 mill kr Sum årlig behov 428 mill kr eller 64 %

Utfordring for OFK framover Hvordan håndtere forfallet på fylkesvegene ? - Dagens budsjettnivå med økning av forfallet - Økt budsjett - ikke øke forfallet - Økt budsjett – ta igjen forfallet på X-Y-Z år Prioritering av drift/vedlikehold/fornyelse ift nybygging * - * som er :Nye veglinjer, mindre utbedringer, gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak, miljøtiltak,servicetiltak, kollektivtrafikktiltak Dette blir sentralt i arbeidet med nytt handlingsprogram for fylkesveger 2014-2017 med planleggingsprogram 2018-2019