Fossumdiagonalen, Trondheimsveien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Fylkesordfører Nils Aage Jegstad
Dialogtorg i Kristiansand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Maria Wirkola Plansjef
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
KDP E18-korridoren i Asker
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Målsetning Trygg Vestsidevei
Nasjonal Transportplan
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Åse Rasmussen, prosjektarkitekt
Sotrasambandet, og Tjønnveien Borettslag.
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Maridalen – gang-sykkelveg
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Bydelsbesøk Majorstuen T-banstsjon og Sporveistomten.
Tilbudskonferanse Kjøp av bistand til åpningsmarkering Ring 3-prosjektet Rv. 150 Ring 3 Ulven–Sinsen «Rotunden» - åpen rundkjøring på Ulvenveien.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Oppsummering 02.september 2016
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
E18 Akershus grense - Vinterbro
Arbeidsopplegg for Region vest
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Orientering om: RV.19 MOSS
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Fossumdiagonalen, Trondheimsveien Rv 4 i Groruddalen Planprogram Fossumdiagonalen, Trondheimsveien og Østre Aker vei Haugenstua 3. februar 2011

Målsetting: Hovedmål 1: Bedre trafikksikkerhet og bomiljø langs Trondheimsveien Delmål: Nullvisjonen, både for harde og myke trafikanter Bedre luft- og støyforholdene Redusere Trondheimsveiens barriereeffekt for nærmiljø Hovedmål 2: Bidra til en kapasitetsmessig balanse på hovedvegsystemet mot Ring 3 Bedre framkommelighet for kollektivtrafikk på Trondheimsveien og Østre Aker vei Bedre framkommelighet for syklende og gående langs hovedvegsystemet

Scenario 1 God overføring av trafikk til Østre Aker vei God trafikal utnyttelse av Fossumdiagonalen God effekt på støy og luftforurensning langs Trondheimsveien Gir størst inngrep på landskap og bebyggelse pga av Fossumdiagonalen og Østre Aker vei Muliggjør tettstedsutvikling langs Trondheimsveien Prosjektets målsetting oppnås

Scenario 2 Redusert overføring av trafikk til Østre Aker vei Fossumdiagonalen utnyttes ikke optimalt Trafikkvolumet på Trondheimsveien reduseres lite Ingen gevinst på støy og luftforurensning langs Trondheimsveien Trondheimsveien fortsatt barriere Store inngrep i landskap og bebyggelse på grunn av Fossumdiagonalen og tiltak langs Østre Aker vei Prosjektets målsetting oppnås ikke

Scenario 3 Sterk reduksjon i trafkken på Trondheimsveien Overføring av trafikk bl.a til Østre Aker vei belaster lokale veger sterkt Økt ulykkesrisiko på lokale veger God effekt på støy og luftforurensning langs Trondheimsveien Kan gi økt støy og luftforurensning på lokale veger Gir minst inngrep på landskap og bebyggelse Muliggjør tettstedsutvikling langs Trondheimsveien Prosjektets målsetting oppnås delvis, men med betydelige ulemper

Scenario 4 Redusert overføring av trafikk til Østre Aker vei Fossumdiagonalen utnyttes ikke optimalt Trafikkvolumet på Trondheimsveien reduseres lite Ingen gevinst på støy og luftforurensning langs Trondheimsveien Trondheimsveien fortsatt barriere Betraktelig dårligere trafikksikkerhet langs Østre Aker vei Inngrep i landskap og bebyggelse på grunn av Fossumdiagonalen Prosjektets målsetting oppnås ikke

Hvor kommer Fossumdiagonalen? To hovedalternativer (korridorer) Reguleringsplan med konsekvensutredning avgjør valg av hovedalternativ og detaljutforming av hovedveg, tunnel og lokalvegsystem

Korridorene

Status – hva skjer?? Planprogram innsendt til Oslo kommune mars 2008 Langvarig prosess med Oslo kommune om innholdet i det endelige planprogrammet Usikkert om tidspunkt for gjennomføring pga anstrengt økonomi i Oslopakke 3 SVV holder fast ved hovedmålene i prosjektet, dvs miljøforbedring langs Trondheimsveien og ingen kapasitetsøkning inn mot ring 3 og Oslo sentrum

Noe helt annet: Forprosjekt Rv 163 Lørenskogveien, parsell Høybråtenveien – E6 rampene Kostnadsvurdering til utvidelse av rv 163 Lørenskogveien med kollektivfelter

Rv 163 Lørenskogveien parsell Høybråtenveien – E6 (Østre Aker vei) Lørenskog stasjon Skårerødegården Høybråtenveien Posten

Forutsetning til prosjektet Prosjektet er initiert av Lørenskog kommune i forbindelse med planarbeidet til kommunedelplan for Skårer–ødegården. Det er ventet betydelig trafikkvekst i forbindelse med utbyggingsplaner ved Skårerødegården. Prosjektet vil ha fokus på fremkommelighet til kollektivtrafikken med bakgrunn i utbyggingsprosjektene som Skårerødegården og Posten.

(forts) Reguleringsplan for Østlandsterminalen til Posten på Robsrud ble stadfestet av MD. I vedtaket ble det presisert at det er et mål om en kollektivdekning på 50 % for arbeidsreiser. Prosjektet skal gjennomføre kostnadsoverslag for utvidelse av Lørenskogveien med kollektivfelter på strekningen Høybråtenveien - E6 rampene. Prosjektet er ikke nevnt i NTP eller handlingsprogrammet til Statens vegvesen Region øst. Prosjektet er i oppstartsfasen.