Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Kari Pape Den gode assistenten
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Å forstå seg selv og andre
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
- roller og forventinger
Å lykkes eller være lykkelig?
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
2. Samling Pedagogisk ledelse i barnehagen RSK Vest-Finnmark 2011
12 Reflekterende lesing.
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
KLASSELEDELSE.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Problemløsning.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Hvordan skrive personlig logg?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Utskrift av presentasjonen:

Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? Vår profesjonalitet ligger i det vi vet vi kan, men at vi like godt vet hva vi ikke kan. (Lien 2006) Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dette menneskets liv i sine hender. (Løgstrup) Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? (Aslaug Kristiansen 2008) Slik jeg betrakter et menneske, slik behandler jeg det også. Hvilke sider ved meg selv kan komme til å skape vansker i min arbeidshverdag? - Hvordan kan jeg forholde meg til de sidene som kan komme til å skape vansker? Reflektert praksis for meg er......... Hva er jeg mest glad for i jobben min? Legg merke til hvordan kroppen din reagerer mens du tenker på dette? Hva er jeg mest redd for i jobben min? Legg merke til hvordan kroppen din reagerer mens du tenker på dette?

Hvordan kan jeg få til en god dialog med tjenestemottaker? Hvordan kan jeg få til en god dialog med pårørende? Hvordan kan jeg få til en god dialog med tjenestemottaker? Kjærlighet er å se og ta på alvor hva den andre trenger. For å vise nestekjærlighet går jeg nær, men ikke så nær at jeg invaderer og sårer. Hvordan viser jeg nestekjærlighet? I møte med den andre har jeg som helsearbeider fintfølelse nok til ikke å misbruke den nære kunnskapen jeg får om den andre. Hvilke tanker får jeg? Det er stor sprik mellom hva tjenestemottaker og pårørende ønsker. Hvordan håndterer jeg som helsearbeider dette? Jeg utøver brukermedvirkning slik…… Hva er det som kjennetegner min måte å være på? Hvilken betydning kan det ha i jobben min? Verdier som er viktig for meg er……

Medfølelse er ikke empati! (Røkenes og Hanssen 2009) Må man ha opplevd det samme som en annen for fullt ut å forstå den andre, eller gjenkjenne seg selv i den andres opplevelse? (Røkenes og Hanssen 2009) Diskuter påstanden: Medfølelse er ikke empati! (Røkenes og Hanssen 2009) Hvordan tror jeg en klient kan oppleve situasjonen der hjelperen dreier oppmerk- somheten mot seg selv, ved å fortelle om egne opplevelser? Hvilke egenskaper ved meg selv har hatt betydning for mitt valg av yrke? På jobben blir jeg motivert av………. På jobben blir jeg mindre motivert av….. Jeg er en god medarbeider når jeg…….. Jeg er en myndig medarbeider når jeg…..

Hva synes jeg om å kalle et menneske for bruker? Hvilke sider ved meg selv kan være særlig verdifull i arbeid som fagperson. Hvordan kan jeg ivareta og utvikle de verdifulle sidene? (Røkenes og Hanssen 2009) Hva synes jeg om å kalle et menneske for bruker? Hva kan den andres kalles dersom vi ikke kaller han bruker? Hva er naturlig for meg å si i jobben min? (Røkenes og Hansen 2009) Hvilke tjenester eller funksjoner forventes det vanligvis at mennesket med din yrkesutdanning skal ivareta? Det å bli ”sett” på jobben kan føre til at jeg….. En leder som har ”antennen” ute er……. En arbeidskollega snakker nedsettende om en arbeidskollega som ikke er tilstede. Hva gjør jeg? Hvordan kan jeg bidra til å fordele tid og ressurser på en god måte i min arbeidshverdag?

Hva gjør jeg for å oppnå likeverd i møte med den andre? Diskuter dette: Et møte mellom mennesker forutsetter at begge parter er oppriktig mot seg selv og hverandre? Når forandringens vinder blåser over landskapet er det noen som går i hi, mens andre drar ut for å bygge vindmøller. Hvilke tanker får jeg nå? Ukjent forfatter Når de andre sier noe positivt om meg som kollega. Sier de........ En ureflektert praksis på min arbeidsplass kan være........... Jeg våger å møte den andre fordi jeg har tillit til å bli møtt på en god måte, at du vil meg vel. Når gjensvaret er positivt og den andre viser tillit tilbake kan møte utvikle seg. Hva kjenner jeg? (Løgstrup) Hvordan kan jeg uttøve min makt for å oppnå likeverd? Møtet med den andre er et vågestykke, fordi man investerer av seg selv. Hva investerer jeg i møte med den andre? Hva gjør jeg for å oppnå likeverd i møte med den andre?