Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Tanker om brukermedvirkning
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
En lærende organisasjon?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Frivilligpolitikk i Askim
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Personalpolitisk handlingsplan Onsdag 11
Avspark - mai KULTURETATEN Ny Hr-hverdag.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
- Den gode utviklingssamtale
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Erfaringer fra IA arbeidet
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Oslo kommune Bydel Bjerke som arbeidsgiver INFORMASJON TIL POLITIKERE Terje Sletten personalsjef.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Drømmehjelpa – finnes den? God hjelp i et brukerperspektiv Samfunnsdagen 7. juni Faglige rådgivere Anne B. G. Fjelnseth og Gry Strøm.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Samarbeid og medbestemmelse
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Bufdirs arbeid med CRPD
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være? Oslo kommune Bydel Grünerløkka Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være? Hvilke krav stiller det til meg som leder og ansatt?

Ulike løsninger er veien til helhet og likeverd En bydel der alle har like muligheter og samme rettigheter uavhengig av tro, kjønn, alder, seksuell orientering, funksjonsdyktighet eller etnisk opprinnelse Ulike løsninger er veien til helhet og likeverd

Strategisk plattform for bydelens personalpolitikk

Strategisk plattform Strategi Oslo kommune Bydel Grünerløkka Strategisk plattform Strategi Overordnede beslutninger som påvirker hele organisasjonen med det formål å kunne tilpasse organisasjonen best mulig til omgivelsene og oppnå best mulig resultat.

Oslo kommune Bydel Grünerløkka Lederprinsipper

Setter brukernes behov i sentrum og skaper resultater Oslo kommune Bydel Grünerløkka Setter brukernes behov i sentrum og skaper resultater Ledere som: gir brukerne makt over eget liv møter brukerne på deres nivå og sikrer at brukeren har forstått skaper engasjement hos ansatte legger til rette for opplæring, videreutvikling og holdningsarbeid husker å rose sine medarbeidere

Fastsette mål og skaper entusiasme formålene Oslo kommune Bydel Grünerløkka Fastsette mål og skaper entusiasme formålene Ledere som: har tro på målene som viser engasjement og peker ut retning belønner ansatte for oppnådde resultater delegerer og ansvarliggjør medarbeidere fremhever god måloppnåelse

Vise respektfull atferd overfor brukerne Oslo kommune Bydel Grünerløkka Vise respektfull atferd overfor brukerne Ledere som: skaper åpenhet og tillit ser enkeltmennesket med respekt er tydelige er løsningsfokuserte gir konstruktive tilbakemeldinger

Oslo kommune Bydel Grünerløkka Har åpen kommunikasjon, er utviklingsorientert, tydelig og inkluderende Ledere som: er mulighetsorienterte ser medarbeidernes styrker og gir en opplevelse av at de er viktige bruker interne ressurser på tvers av tjenester og avdelinger lytter og involverer ansatte er kreative og fokusere på tjenesteutvikling

Utvikle, ansvarliggjøre og synliggjøre medarbeidere og kollegaer Oslo kommune Bydel Grünerløkka Utvikle, ansvarliggjøre og synliggjøre medarbeidere og kollegaer Ledere som: bidra til at den enkelte medarbeider ser sin viktige rolle synliggjør medarbeidere og kollegaer (”Æres den som æres bør”) coacher og er rollemodell gir andre ansvar – delegerer ser verdien hos den enkelte og viser tillit er modige er tydelige i sine forventninger

Er lojal mot fattede vedtak og etiske retningslinjer Oslo kommune Bydel Grünerløkka Er lojal mot fattede vedtak og etiske retningslinjer Ledere som: er lojal alle veier skaper gode endringsprosesser etterlever vedtatte verdier og retningslinjer kommuniserer åpent og direkte

Bydelens personalpolitikk skal sikre: Oslo kommune Bydel Grünerløkka Bydelens personalpolitikk skal sikre: At alle ansatte yter riktig tjeneste til rett tid til rett person Engasjement med fokus på bydelens brukere og innbyggere

MÅL: VI JOBBER MED: VI FOKUSERER PÅ: VI PRIORITERER UTFRA: Å tydeliggjøre ledelses- og resultatansvar Kompetanseutvikling og likestilling Tiltak som stimulerer til resultater Målrettet rekruttering Å utvikle godt arbeidsmiljø Å videreutvikle samarbeidet med de ansatte og deres organisasjoner Selvstendighet og medansvar Å synliggjøre og ta i bruk flerkompetanse MÅL: Kompetente og engasjerte medarbeidere Medinnflytelse for brukere og innbyggere Tilpasset tjenestetilbud God service Effektiv bruk av ressurser VI FOKUSERER PÅ: Gode løsninger Gode ideer Lokale beslutninger Muligheter Kreativitet Nytenkning Respekt VI PRIORITERER UTFRA: At hensynet til tjenesten alltid er avgjørende Helhetlig tenkning Vilje og evne til videreutvikling i jobben Resultater og innsats VI FREMSTÅR SOM: Inkluderende Forutsigbare Tydelige redelige

Oslo kommune Bydel Grünerløkka Kjerneverdiene

ansatte viser BRUKERORIENTERING i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte viser BRUKERORIENTERING  i praksis ved at de gir god service og informasjon er klar og tydelig kommunikasjon viser fleksibilitet i tjenestetilbudet møter mennesker der de er har fornøyde brukere

ansatte viser RESPEKT i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte viser RESPEKT i praksis ved at de har respekt for andres meninger har positive holdninger i arbeidet med brukere og medarbeidere viser medmenneskelighet godtar forskjellighet behandler andre med likeverd er empatiske

ansatte viser REDELIGHET i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte viser REDELIGHET i praksis ved at de er lojale, trygge og viser åpenhet behandler alle likeverdig er etterprøvbare er forutsigbare kommuniserer tydelig, direkte og troverdig har gode kommunikasjonsevner

ansatte ENGASJEMENT i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte ENGASJEMENT i praksis ved at de er løsningsorienterte viser interesse for jobben gir av seg selv har endrings – og omstillingskompetanse har felles målforståelse trives

Mangfold, respekt og trygghet i levende nærmiljø Oslo kommune Bydel Grünerløkka Visjon Mangfold, respekt og trygghet i levende nærmiljø

UKUL Utvalg for opplæring, kompetanseutvikling og likeverd Oslo kommune Bydel Grünerløkka UKUL Utvalg for opplæring, kompetanseutvikling og likeverd Nedsatt og underutvalg av MBU Forankring Koordinerer Samler delplaner og utarbeider helhetlig plan

Forankring Likestillingsloven Verdier, lederprinsipper og personalpolitisk strategi Handlingsplan for likebehandling og økt rekruttering av personer med minoritetsbakgrunn Handlingsplan mot diskriminering av homofile, lesbiske og bifile Opplærings- og utviklingsavtalen Rammeavtale om likestilling

Bydelens likeverdsstrategi En flerkulturell bydel som betyr mangfold og positive utfordringer Brukere, beboere og ansatte skal behandles likeverdig Praktisering av ikkediskriminerende holdninger

UKUL skal være proaktive Aktiv rekruttering av ansatte med minoritetsbakgrunn Opplæring og kompetanseutvikling Holdnings skapende arbeid God dialog- og samarbeid med de ansattes organisasjoner Informasjon og erfaringsdeling

Likestillingsrepresentant som medspiller:

Likestillingsrepresentant En spesiell pådriverrolle til arbeidet med likeverdighet på tjenestestedet kompetent person i saker knyttet til likestillings- og mangfoldsarbeidet. Er tjenesteleders samarbeidspartner når det gjelder arbeid med likestilling og likeverd.

Turnusprosess Avtale i bydelen mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte Avklaringer Hvem har ansvar for hva?

Introduksjon av nye medarbeidere Lokalt på tjenestestedet Sentralt i bydelen

Opplæring Temaer i bydelen Prosjekter Kurs OU - midler