Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være? Oslo kommune Bydel Grünerløkka Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være? Hvilke krav stiller det til meg som leder og ansatt?
Ulike løsninger er veien til helhet og likeverd En bydel der alle har like muligheter og samme rettigheter uavhengig av tro, kjønn, alder, seksuell orientering, funksjonsdyktighet eller etnisk opprinnelse Ulike løsninger er veien til helhet og likeverd
Strategisk plattform for bydelens personalpolitikk
Strategisk plattform Strategi Oslo kommune Bydel Grünerløkka Strategisk plattform Strategi Overordnede beslutninger som påvirker hele organisasjonen med det formål å kunne tilpasse organisasjonen best mulig til omgivelsene og oppnå best mulig resultat.
Oslo kommune Bydel Grünerløkka Lederprinsipper
Setter brukernes behov i sentrum og skaper resultater Oslo kommune Bydel Grünerløkka Setter brukernes behov i sentrum og skaper resultater Ledere som: gir brukerne makt over eget liv møter brukerne på deres nivå og sikrer at brukeren har forstått skaper engasjement hos ansatte legger til rette for opplæring, videreutvikling og holdningsarbeid husker å rose sine medarbeidere
Fastsette mål og skaper entusiasme formålene Oslo kommune Bydel Grünerløkka Fastsette mål og skaper entusiasme formålene Ledere som: har tro på målene som viser engasjement og peker ut retning belønner ansatte for oppnådde resultater delegerer og ansvarliggjør medarbeidere fremhever god måloppnåelse
Vise respektfull atferd overfor brukerne Oslo kommune Bydel Grünerløkka Vise respektfull atferd overfor brukerne Ledere som: skaper åpenhet og tillit ser enkeltmennesket med respekt er tydelige er løsningsfokuserte gir konstruktive tilbakemeldinger
Oslo kommune Bydel Grünerløkka Har åpen kommunikasjon, er utviklingsorientert, tydelig og inkluderende Ledere som: er mulighetsorienterte ser medarbeidernes styrker og gir en opplevelse av at de er viktige bruker interne ressurser på tvers av tjenester og avdelinger lytter og involverer ansatte er kreative og fokusere på tjenesteutvikling
Utvikle, ansvarliggjøre og synliggjøre medarbeidere og kollegaer Oslo kommune Bydel Grünerløkka Utvikle, ansvarliggjøre og synliggjøre medarbeidere og kollegaer Ledere som: bidra til at den enkelte medarbeider ser sin viktige rolle synliggjør medarbeidere og kollegaer (”Æres den som æres bør”) coacher og er rollemodell gir andre ansvar – delegerer ser verdien hos den enkelte og viser tillit er modige er tydelige i sine forventninger
Er lojal mot fattede vedtak og etiske retningslinjer Oslo kommune Bydel Grünerløkka Er lojal mot fattede vedtak og etiske retningslinjer Ledere som: er lojal alle veier skaper gode endringsprosesser etterlever vedtatte verdier og retningslinjer kommuniserer åpent og direkte
Bydelens personalpolitikk skal sikre: Oslo kommune Bydel Grünerløkka Bydelens personalpolitikk skal sikre: At alle ansatte yter riktig tjeneste til rett tid til rett person Engasjement med fokus på bydelens brukere og innbyggere
MÅL: VI JOBBER MED: VI FOKUSERER PÅ: VI PRIORITERER UTFRA: Å tydeliggjøre ledelses- og resultatansvar Kompetanseutvikling og likestilling Tiltak som stimulerer til resultater Målrettet rekruttering Å utvikle godt arbeidsmiljø Å videreutvikle samarbeidet med de ansatte og deres organisasjoner Selvstendighet og medansvar Å synliggjøre og ta i bruk flerkompetanse MÅL: Kompetente og engasjerte medarbeidere Medinnflytelse for brukere og innbyggere Tilpasset tjenestetilbud God service Effektiv bruk av ressurser VI FOKUSERER PÅ: Gode løsninger Gode ideer Lokale beslutninger Muligheter Kreativitet Nytenkning Respekt VI PRIORITERER UTFRA: At hensynet til tjenesten alltid er avgjørende Helhetlig tenkning Vilje og evne til videreutvikling i jobben Resultater og innsats VI FREMSTÅR SOM: Inkluderende Forutsigbare Tydelige redelige
Oslo kommune Bydel Grünerløkka Kjerneverdiene
ansatte viser BRUKERORIENTERING i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte viser BRUKERORIENTERING i praksis ved at de gir god service og informasjon er klar og tydelig kommunikasjon viser fleksibilitet i tjenestetilbudet møter mennesker der de er har fornøyde brukere
ansatte viser RESPEKT i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte viser RESPEKT i praksis ved at de har respekt for andres meninger har positive holdninger i arbeidet med brukere og medarbeidere viser medmenneskelighet godtar forskjellighet behandler andre med likeverd er empatiske
ansatte viser REDELIGHET i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte viser REDELIGHET i praksis ved at de er lojale, trygge og viser åpenhet behandler alle likeverdig er etterprøvbare er forutsigbare kommuniserer tydelig, direkte og troverdig har gode kommunikasjonsevner
ansatte ENGASJEMENT i praksis ved at de Oslo kommune Bydel Grünerløkka ansatte ENGASJEMENT i praksis ved at de er løsningsorienterte viser interesse for jobben gir av seg selv har endrings – og omstillingskompetanse har felles målforståelse trives
Mangfold, respekt og trygghet i levende nærmiljø Oslo kommune Bydel Grünerløkka Visjon Mangfold, respekt og trygghet i levende nærmiljø
UKUL Utvalg for opplæring, kompetanseutvikling og likeverd Oslo kommune Bydel Grünerløkka UKUL Utvalg for opplæring, kompetanseutvikling og likeverd Nedsatt og underutvalg av MBU Forankring Koordinerer Samler delplaner og utarbeider helhetlig plan
Forankring Likestillingsloven Verdier, lederprinsipper og personalpolitisk strategi Handlingsplan for likebehandling og økt rekruttering av personer med minoritetsbakgrunn Handlingsplan mot diskriminering av homofile, lesbiske og bifile Opplærings- og utviklingsavtalen Rammeavtale om likestilling
Bydelens likeverdsstrategi En flerkulturell bydel som betyr mangfold og positive utfordringer Brukere, beboere og ansatte skal behandles likeverdig Praktisering av ikkediskriminerende holdninger
UKUL skal være proaktive Aktiv rekruttering av ansatte med minoritetsbakgrunn Opplæring og kompetanseutvikling Holdnings skapende arbeid God dialog- og samarbeid med de ansattes organisasjoner Informasjon og erfaringsdeling
Likestillingsrepresentant som medspiller:
Likestillingsrepresentant En spesiell pådriverrolle til arbeidet med likeverdighet på tjenestestedet kompetent person i saker knyttet til likestillings- og mangfoldsarbeidet. Er tjenesteleders samarbeidspartner når det gjelder arbeid med likestilling og likeverd.
Turnusprosess Avtale i bydelen mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte Avklaringer Hvem har ansvar for hva?
Introduksjon av nye medarbeidere Lokalt på tjenestestedet Sentralt i bydelen
Opplæring Temaer i bydelen Prosjekter Kurs OU - midler