Overføringer til kirke, tros- og livssynssamfunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan er den økonomiske situasjonen i dag sammenlignet med for ett år siden? Base: 2012: N= 1000, 2011: N = 1000, 2010: N = 1000, 2009: N = 1001, 2008:
Advertisements

Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Barnehageøkonomi og PwCs utredning om barnehage i Oslo
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Finansiering av Vegbygging
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Den norske kirke i Drammen Bystyrekomitemøte 4.september 2012.
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
1. TERTIALRAPPORT 2009 Presentasjon i formannskapet 9. juni
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Oslo kommune Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester.
Oslo kommune Fakta om Oslo
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Kornmøte på Skjetlein VGS 2 desember
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Økonomiplan Rådmannens forslag 25. november 2008.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Programområde 6 Kultur + idrett Økonomiske utfordringer Analyse på grunnlag av Kostra-tall for Drammen og de ni andre største kommunene i landet.
Forutsetninger for tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon 10. februar 2011.
Grunnskole KOSTRA-analyse Rådgiver Rune Jamt
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Budsjett Rotary distrikt Endring periodisering Vedtak på DK-2008 innebærer: – kostnader oppstått før flyttes til
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Barne-og familietjenesten desember Levanger kommune, Barne- og familietjenesten, Barnevern desember 2008.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
« KUNNSKAP HJELPER BRIKKENE Å FALLE PÅ PLASS » VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN NORSKE KIRKE Valgt til å styre, Del 1.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Status Virksomhet kultur Bystyrekomite byutvikling og kultur
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Rådmannens forslag til økonomiplan
Drammen kommunes tros- og livssynspolitikk Høring
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Tilskuddspolitikken på kulturområdet Orientering i bystyrekomiteen for byutvikling og kultur 6. mars Jfr. bystyrets vedtak , sak 17 og seinere.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Pluralisering av norsk kultur
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Utskrift av presentasjonen:

Overføringer til kirke, tros- og livssynssamfunn Problemstillinger og premisser Jfr. bystyrets vedtak nr 19, økonomiplan 2010-2013 Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur 1. juni 2010

Bystyrets vedtak 19, økonomiplan 2010-2013 Fram mot 1. tertialrapport 2010 bes Komiteen for byutvikling og kultur, i samråd med Drammen Kirkelige Fellesråd, om å utrede mulighetene for å tilpasse nivået på overføringene til kirkeformål i forhold til medlemsutviklingen.

Rådmannens grunnlagsdokument, økonomiplan 2010-2013 Drammen kirkelige fellesråd, driftstilskudd 2010 (…) Rådmannen vil i samråd med fellesrådet og kirken frem mot neste rullering gjennomgå situasjonen med medlemsutviklingen og få utredet mulighetene for å tilpasse nivået på overføring til formålene knyttet til Den norske kirke.   Subsidiering av presteboliger opphører Rådmannen forutsetter at kommunal subsidiering av eiendomsutgifter knyttet til presteboliger (145 000 kroner årlig) opphører. Kommunale utgifter knyttet til presteboliger skal etter forskriftene dekkes av staten. Økte overføringer til andre tros- og livssynssamfunn Kommunens overføringer til andre tros- og livssynssamfunn skal være like store regnet per medlem som overføringene til Den norske kirke. Økte overføringer til kirken kombinert med redusert medlemstall i kirken og økt medlemstall i andre tros- og livssynssamfunn gir økte kostnader. Rådmannen legger til grunn at budsjettet økes med én million kroner.

Regnskap og budsjett Regnskap 2005 Regnskap 2009 Budsjett 2010 Beløp i 1.000 kr Regnskap 2005 Regnskap 2009 Budsjett 2010 Til fellesrådet, ordinært tilskudd NB Omfatter både F390 Overføringer til Den norske kirke og F393 Drift av gravlunder og krematorium 22 682 22 478 28 330 Til fellesrådet, dekning av økte pensjonsutgifter 0 (søkt om 1 300 for 2009) Til bispedømmerådet, presteboliger NB Omfatter også overføring til DEKF 327 472 355 Overføringer til andre tros- og livssynssamfunn 3 391 4 534 5 455 Tilskudd pr. medlem andre tros- og livssynssamfunn NB Skal tilsvare tilskudd pr. medlem Den norske kirke 395 475 500 (anslag)

Gj.snitt landet utenom Oslo Kostra: Prioritering Funksjon 390 = Overføringer til Den norske kirke (kirkelige formål) Funksjon 393 = Kostnader knyttet til drift av gravlunder og krematorium   Drammen 2007 2008 Gj.snitt ASSS Kristian-sand Fredrik-stad Sandnes Gj.snitt Buskerud Gj.snitt landet utenom Oslo Gj.snitt gruppe 13 Netto driftsutgifter til funksjon 390,393 pr. innbygger i kroner 423 476 358 376 383 386 458 474 403 Netto driftsutgifter til funksjon 390,393 i % av samlede netto driftsutgifter 1,3 1,4 1 1,1 1,2 Brutto driftsutgifter til funksjon 390, 393 pr. innbygger i kroner 422 511 475 494 434

Kostra: Nøkkeltall Den norske kirke   Drammen 2007 2008 Gj.snitt ASSS Kristian-sand Fredrik-stad Sandnes Gj.snitt Buskerud Gj.snitt landet utenom Oslo Gj.snitt gruppe 13 Sysselsatte i kirken i årsverk pr. 1000 innbyggere 1,25 1,21 0,94 1,11 1,09 0,99 1,2 1,03 Sysselsatte i årsverk lønnet av kirkelige fellesråd pr. 1000 innbyggere 1,01 0,98 0,65 0,89 0,82 0,79 0,84 0,9 0,77 Medlem av Dnk i % av antall innbyggere 71,1 69,8 72 71,9 78,4 78,3 79,7 83,3 79,9 Døpte i % av antall fødte 50,6 51,2 48,9 63,7 72,1 61,4 69,4 77,9 69,6 Konfirmerte i % av 15-åringer 47,7 44,1 53,5 60,7 58,7 58,8 60,8 68,9 61,8 Kirkelige gravferder i % av antall døde 80,2 84,6 84 82,9 90,6 87,2 95,8 95 Deltakelse, gudstjenester søn- og helligdag pr. innbygger 0,8 1,5 1,4 1,1 Gudstjenester pr. 1000 innbyggere 14 13 11 9 15 Konserter og kulturarrangementer pr. 1000 innbyggere 4,6 3,5 1,8 1,3 1 2,4 1,7

Premisser Lovbestemt: Overføringer til kirken (funksjon 390) og overføringer til andre tros- og livssynssamfunn (funksjon 392) skal være like stort, regnet pr medlem Medlemsfordelingen er forholdsvis stabil – 80 % Den norske kirke, 20 % andre tros- og livssynssamfunn Budsjettkonsekvens: 1.000 kr pluss eller minus til kirken, gir 250 kr pluss eller minus til andre tros- og livssynssamfunn Lovbestemt: Drift av gravlunder og krematorium (funksjon 393) er et kommunalt ansvar, men ivaretas av Fellesrådet

Budsjettrammer Det er behov for tilpasning av kommunens samlede driftsnivå. Drammen kommune bruker mer enn andre kommuner på overføringer til Fellesrådet, jfr. Kostra. Fellesrådet har ikke blitt utsatt for krav til effektivisering og innsparinger på linje med kommunale virksomheter Uendrede eller økte rammer for Fellesrådet betyr skjerpede krav til innsparinger i kommunal virksomhet Hva skal være kommunens ambisjonsnivå for overføringer til Den norske kirke (og dermed for overføringer til andre tros- og livssynssamfunn)? Hva skal være kommunens ambisjonsnivå for drift av gravlunder og krematorium?

Videre arbeid Bystyrets vedtak om 1. tertialrapport 2010 Utredningsprosess rådmannen – kirkevergen høsten 2010 Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur og Fellesrådet behandler utredningen Resultatet av utredningsarbeidet danner grunnlag for økonomiplan 2011-2014