UtviklingsPartner INTRODUKSJONSPROGRAM FOR FOLKEVALGTE 2007 Fefor 17 – 18 Oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
8 Det politiske systemet i Norge
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Styringsprinsipper Styringssystem
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunal styring og privatisering.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Den politiske styringskjeden
«Å bygge nye Asker kommune»
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Kommunen og Fylkeskommunen
Sentraladministrasjonen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Politisk organisering Nye Drammen
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

UtviklingsPartner INTRODUKSJONSPROGRAM FOR FOLKEVALGTE 2007 Fefor 17 – 18 Oktober

Utviklingspartner POLITIKERROLLER  OMBUDSROLLEN Registrere og ta opp innbyggernes behov og interesser og tale deres sak inn mot kommunen  STYRINGSROLLEN Utarbeide overordnede mål, planer, økonomiplan og budsjett Gjøre verdivalg og prioriteringer Sette politikken ut i livet og kontrollere måloppnåelse og resultat  SAMFUNNSBYGGERROLLEN Ta ansvar for den arealmessige og fysiske utvikling av kommunen med sentrumsfunksjoner og kommunal service og tjenesteyting  ARBEIDSGIVERROLLEN Ta ansvar for arbeidsgiverpolitikken og personalpolitikken

Utviklingspartner ”KOMMUNE”> (latin) = FELLESKAP Kommunens hovedoppgaver: 1. LOKALSAMFUNNSUTVIKLING 2.TJENSTEYTING TIL INNBYGGERNE 3.UTØVE FORVALTNINGSMYNDIGHET OVERFOR INNYGGERNE 4.UTVIKLE OG UTØVE LOKALDEMOKRATIET

Utviklingspartner FOLKEVALGTES HOVEDOPPGAVER 1.UTVIKLE OG VEDTA MÅL OG STRATEGIER FOR ØNSKET UTVIKLING AV KOMMUNEN OG DENS VIRKSOMHET 2.UTARBEIDE PLANER FOR Å GJENNOMFØRE ØNSKET UTVIKLING 3.UTARBEIDE ØKONOMIPLAN OG BUDSTETT FOR Å FINANSIERE ØNSKET UTVIKLING 4.FORETA NØDVENDIGE VEDRDIVALG OG PRIORITERINGER FOR Å GJENNOMFØRE TILTAK 5.KONROLLERE OM MÅLSETTINGER OG ØNSKET RESULTAT ER OPPNÅDD 6.FORETA NØDVENDIGE JUSTERINGER HVIS ØNSKET MÅLSETTING OG RESULTAT IKKE ER OPPNÅDD

Utviklingspartner Folkevalgtroller FOLKEVALGT ADMINISTRASJONENINNBYGGERNE STYRINGSROLLEN OMBUDSROLLEN ARBEIDSGIVERROLLEN UTVIKLERROLLEN

Utviklingspartner ”Politikk er å ville……!” ( Olof Palme) 1.SKAFF DEG INNFLYTELSE VED Å BLI KJENT MED ……… Kommunens organisering og ”arbeidssystem” Hvilke påvirkningsmuligheter og begrensinger som ligger i kommuneplanen, arealplan, økonomiplan og årsbudsjett ”Årshjulet” – kommunens ”kalender” - hva behandles når gjennom året, og med hvilke påvirkningsmuligheter Hvordan ta opp en sak og få den på den politiske dagsorden, – ”spilleregler”, lover, reglementer og rutiner ”Fullført saksbehandling” – hvordan forberedes, behandles og avgjøres saker - administrativt og politisk Hvem avgjør hva, bli kjent med delegeringsreglementet for:  Formannskapet, faste utvalg og institusjonsstyrer  Rådmannen Hvilke ”kontroll- og informasjonsmuligheter” har de folkevalgte i forhold til administrasjonens virksomhet, måloppnåelse og resultat, og hvordan kan dette utnyttes

Utviklingspartner Politikk er å ville……!” (2) 2.GJØR DEG GJELDENDE VED Å ………… Sette deg grundig inn i ditt partis (gruppes) og de andre partiers (gruppers) programmer Skaffe deg en posisjon i din partigruppe gjennom å delta i møtene, være aktivt i interne debatter, ta initiativ og komme med konstruktive forslag Velge ut et par saksområder som du setter deg særlig grundig inn i og fronter innad i partiet (gruppen) og utad mot innbyggere og media Delta i den offentlige debatt, være aktiv og avklar ditt forhold til media Gjøre deg tilgjengelig for innbyggerne ved å delta i viktige offentlige møter og arrangementer, og gjøre kjent din postadresse, e-post, hjemmeside på nettet og telefonnummer m/svartjeneste

Utviklingspartner Politikertyper  ENSAKSPOLITIKER  PRAKTIKER  HESTEHANDLER  SEKTORPOLITIKER  HELHETSPOLITIKER  IDEOLOG  KORSFARER  GENERALIST

Utviklingspartner POLITISK LEDERSKAP 1.DEN ”TRADISJONELLE” LEDERSKAPSROLLEN  Forberede og vedta økonomiplan, årsbudsjett og regnskap  Rullere og utvikle kommuneplan m/arealplan og områdeplaner/sektorplaner/fagplaner  Forberede og fatte vedtak i økonomi-, fag- og driftssaker  Arbeide med næringsutvikling og tiltakssaker for kommunen  Kontrollere mål- og resultatoppnåelse  Utvikle politikerroller og politisk organisering

Utviklingspartner POLITISK LEDERSKAP 2.DE ”NYE” UTVIDEDE LEDERSKAPSROLLEN –Utvikle og utøve et samlet ”grep” og perspektiv på lokalsamfunnsutviklingen hvor tjenesteproduksjon og forvaltningsoppgaver er virkemidler – ikke mål i seg selv for utviklingen –Utvikle samfunnskontakten, omdømmet og profileringen av kommunen som et attraktivt bosteds- og næringsområde –Ta miljøansvar og miljøhensyn i denne sammenheng –Utvikle målsettinger, strategier og styringssystemer for kommunens plass og rolle i den regionale utviklingen –Ta ansvar for og videreutvikle lokaldemokratiet –Ta ansvar for å utvikle kommunens politiske miljø, ”kultur” og kvaliteten på det politiske arbeidet

Utviklingspartner Formannskapets rolle som ”politisk topplederteam”  Utvikling av mål, planer, strategier og handlingsprogram for lokalsamfunnsutviklingen  Kommunens rolle i forhold til nabokommuner og den regionale utviklingen  Overordnet kommuneplanlegging m/overordnet arealplan  Økonomiplan, årsbudsjett, økonomistyring og resultatvurdering  Overordnet "driftsstyre” for tjenesteproduksjon og myndighetsutøvelse overfor innbyggerne  Utviklingen av politikerroller og den politiske organisasjons- og ledelsesstruktur

Utviklingspartner ”Klima”, samarbeids- og samværsformer i formannskapet Formannskapets virksomhet og arbeidsformer som ”politisk lederteam” må legges opp slik at flere hensyn kan ivaretas:  Det skal være anledning til å markere de enkelte partiers og representanters politiske ståsted og standpunkt i aktuelle saker og drøftingstema  Det skal være mulig å gjennomføre en saklig debatt og utveksle synspunkter, vurderinger og løsningsalternativer  Det skal være mulig å arbeide seg fram til et vedtak som alle, eller et flertall av medlemmene stiller seg bak  Dette forutsetter blant annet at formannskapet har: Felles forståelse av roller, opptreden og spilleregler En ”tone” og et ”klima” mellom medlemmene hvor det skilles mellom sak og person En felles forståelse for at personlige sympatier og antipatier ikke skal prege forholdet representantene imellom

Utviklingspartner ORDFØRERTYPER 1.”HØVDINGEN” 2.”KLAGEMUREN” 3.”MØTELEDEREN” 4.”BORGERMESTEREN”

Utviklingspartner ORDFØRERS POLITISKE SAMORDNINGSARENAER HVILKE FORA BRUKES TIL HVA:  Formannskapet  Møter med varaordfører  Møter med gruppelederne  Møter med ”posisjonsleder(e)”  Møter med ”opposisjonsleder(e)”  Møter med partiledere

Utviklingspartner ”Regimøter” med varaordfører og komitelederne o.a  Hva er ”regimøtets” funksjon og oppgaver  Hva skal være målsettingen med slike møter Hva skal/kan behandles i slike møter Hva skal ikke behandles i slike møter  Hvem deltar fra politisk side  Rådmannens forhold til og deltakelse i ordførers ”regimøter”  Hvordan innkalle til og organisere slike møter  Forholdet til offentlighet og media

Utviklingspartner DEN TRADISJONELLE ORDFØRERROLLEN  Kommunens representant og ”ansikt”utad  Fremste ombudsmann i kommunen  Kommunens rettslige representant  Døråpner og kontaktskaper: Storting og regjering Fylkesmann Fylkeskommune Andre kommuner Næringslivet  Hovedkontakt til interkommunalt samarbeid  Ansvarlig for dagsorden og møteledelse i kommunestyre og formannskap  Følge opp iverksetting av politiske vedtak  Hovedkontakt til media  Ideskaper og initiativtaker til omstilling og utvikling  Politisk hovedkontakt til rådmannen

Utviklingspartner DE ”NYE” ORDFØREROPPGAVENE  Beslutningsmyndighet i politiske saker etter delegert myndighet fra kommunestyret  Innstillingsmyndighet i saker til politiske organer  Leder av ”politisk sekretariat”  Saksfordeling til politiske organer  Leder av ”politisk ledergruppe”  Leder av administrasjonsutvalget  Arbeidsgiverrepresentant for, og samtalepart i ledersamtaler med rådmannen  Samfunnskontakt og profilering av kommunen  Leder av ekstern informasjonsfunksjonen  Leder av strategiutviklingen og større utviklings- og utredningsoppgaver  Styreformann i kommunale selskaper  Generalforsamling i kommunale A/S  Direktevalgt ordfører  ”Borgermester”

Utviklingspartner VARAORDFØRERROLLEN  Representasjonsoppgaver etter avtale med ordfører Faste oppgaver Ad hoc når ordfører har forfall  Leder av administrasjonsutvalget  Leder av arbeidet med utvikling av de folkevalgte (folkevalgtopplæring)  Hovedkontakt til kommunens forretningsdrift (næringsselskap, kommuneskog og lignende)  Hovedkontakt i selskap for interkommunalt samarbeid  Lede hovedutvalg eller fast komité  Lede større utvalgte utviklings- og utredningsoppgaver  Hovedkontakt til større utbyggingsprosjekter  Informasjonskontakt til innbyggerne  Næringslivskontakt

Utviklingspartner OMSTILLINGS OG EFFEKTIVISERINGSUTFORDRINGER I KOMMUNESEKTOREN 1.DEN GENERELLE SAMFUNNSUTVIKLINGEN *Lokalsamfunn i rask endring og utvikling *Nye oppgaver og økende kompleksitet og mangfold *Nye og skjerpede verdikonflikter mellom gode formål *Brukergrupper med nye behov, lovfestede rettigheter presise sentralt fastsatte kvalitetskrav *Økte krav til individuelle og ”skreddersydde” tjenester *Trange økonomiske rammer og krav til effektivitet En kommunesektor i utakt med denne utviklingen vil raskt miste sin legitimitet og betydning

Utviklingspartner OMSTILLINGS OG EFFEKTIVISERINGSUTFORDRINGER I KOMMUNESEKTOREN 5.UTFORDRINGER SOM FØLGE AV ENDRET FUNKSJONS- OG OPPGAVEFORDELING *Nedleggelse eller ny struktur for fylkeskommune ¤Nye og mer omfattende oppgaver til kommunene -Videregående skole -Endret oppgavefordeling til statlige sykehus -Mer ansvar i psykiatri og rusomsorg -Nye oppgaver på samferdselssektoren ¤A-kommuner og B-kommuner? ¤Interkommunalt samarbeid som løsning?

Utviklingspartner OMMSTILLINGS OG EFFEKTIVISERINGSUTFORDRINGER I KOMMUNESEKTOREN 2.OMSTILLINGSUTFORDRINGER *Kvalitet på service, tjenesteproduksjon ogforvaltningstjenester ¤Serviceerklæringer og kvalitetsstandarder vedtatt av kommunestyret ¤Privatrettslige avtaler med den enkelte bruker som presist beskriver: -Tjenestens faglige innhold -Volum-omfang-frekvens -Tilgjengelighet

Utviklingspartner OMSTILLINGS OG EFFEKTIVISERINGSUTFORDRINGER I KOMMUNESEKTOREN *Rekruttere og beholde kompetanse ¤Nye og skjerpede krav til: -Kompetanseplanlegging -Arbeidsgiverpolitikk -Lønns og godtgjøringsordninger -Tilgang til fagmiljø og faglige nettverk -Organisasjon, ledelse og ansvar ¤Nye ”tilsettings”- og engasjementsordninger -Ansatte som ”selvstendig næringsdrivende”

Utviklingspartner OMSTILLINGS OG EFFEKTIVISERINGSUTFORDRINGER I KOMMUNESEKTOREN 3.EFFEKTIVITETSUTFORDRINGER *Fortsatt trange rammer og begrenset kostnadsdekning ¤Krav til effektiv ressursbruk og rask omprioritering -klare resultatkrav og god kostnadskontroll -bestiller – utfører -selskapsorganisering – A/S – KF -konkurranseutsetting – privatisering ¤”Out-sourcing”til andre kommuner, interkommunale selskaper eller private selskaper

Utviklingspartner OMSTILLINGS OG EFFEKTIVISERINGSUTFORDRINGER I KOMMUNESEKTOREN 4.FOLKEVALGT STYRING OG LEDELSE *Folkevalgtroller og rollefordeling mellom politikk og administrasjon ¤ombud, politisk leder, arbeidsgiver, lokalsamfunnsutvikler ¤rollefordelingen til rådmann og administrasjon *Hvilken rolle må vi utvikle for å bevare og videreutvikle lokaldemokratiet ¤Har vi de politikere vi trenger i dag ¤Klarer vi å rekruttere de vi trenger i framtiden *Formannskapsmodell, parlamentarisme ……..?

Utviklingspartner STYRINGSDIALOGEN 1 DE FOLKEVALGTES ROLLE I STYRINGSDIALOGEN  Utarbeide visjoner, mål og strategier for kommunens virksomhet  Utarbeide kommuneplan, overordnet arealplan og områdeplaner/fagplaner for å oppnå målene  Bygge opp kunnskap om brukerbehov og brukererfaring, og beskrive og bestille tjenester fra administrasjonen med krav til: Innhold Mengde/volum Kvalitet Tilgjengelighet  Prioritere ressursbruken og vedta økonomiplan og årsbudsjett som finansierer bestillingene i samsvar med målsettingene

Utviklingspartner STYRINGSDIALOGEN 2  Kontrollere og kvalitetssikre ressursbruk og innholdet i tjenesteproduksjonen underveis gjennom året gjennom informasjon og drøfting av periodiske rapporter (tertialrapporter m.v)  Evaluere mål- og resultatoppnåelse gjennom årsmelding og regnskap  Endre/justerer/avvikle eller vedta endret ressursbruk og innhold i tjenester eller kvalitetsstandarder

Utviklingspartner STYRINGSDIALOGEN 3 ADMINISTRASJONENS ROLLE I STYRINGSDIALOGEN  Utarbeide virksomhetsplaner for å gjennomføre oppgavene  Organisere og bemanne driftsenhetene med kvalifisert personale  Levere tjenester med avtalt volum, kvalitet og tilgjengelighet  Sikre rettssikkerhet, likebehandling og rettferdighet i tjenestene  Rapportere grad av måloppnåelse og behovsdekning  Rapportere ressursbruk i forhold til budsjett  Levere informasjon om driftserfaringer og nye/endrede behov  Foreslå relevante endringer i tjenester og tjenesteinnhold