Miljøsertifisering av barnehager og skoler i Bærum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Miljørådgiver i grønn hverdag
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Naturen som lekeplass for barnehagen
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Energi- og klimagassregnskap Vestregionen
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
– hvordan få flere poeng ved riktig avfallshåndtering?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ “Miljø-SIP”: IKT og miljøeffektivitet i norske virksomheter På jobb og hjemme Tap av ressurser Bruk av IKT Drift.
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
HVORFOR MILJØFYRTÅRN? Spare miljøet Spare penger på drift
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Nytteverdien av en miljøsaneringsbeskrivelse
Energiaktiviteten ” Sjekk skolens energibruk” Energinettverket 25. august 2005.
Velkommen til julekonferanse
Sommerskole 2013 For elever som skal starte i 5. og 8. klasse
Inge Aarhus Stiftelsen Lillehammer Miljø
Miljøsertifisering av videregående skoler
NORDENS GRØNNE BELTE for en bærekraftig utvikling i Jämtlands län, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag Miljøsertifisering i en hel region ISO / EMAS.
Institutt for naturforvaltning (INA)
Ytre miljø ved UMB - noen stikkord Heikki Fjelldal For nyansattes dag.
Hva er en artikkel?.
Overgangsprosjektet NY GIV
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Naturinfo på nett Hvor finner vi lokalitetene Hvor finner vi artene Verdien av artsfunnene – fallgruber.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Risør videregående skole FREE – Focus on Renewable Energy and Environment Presentasjon for elevrådet torsdag 22 januar 09.
Redaksjons møte 26 januar Dagsorden 1.Dagsorden og deltaker presentasjon 2.Kort om redaktør oppgavene 3.Opplæring.
Kartlegging av fysisk aktivitet.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Nasjonal sertifiseringsordning med basis i HMS
Grønt Flagg, - Nord Trøndelag Disposisjon: Kort presentasjon, - av foreleser Kort gjennomgang av krav / kriterier, - 6 lysark Gjennomgang av arbeidsprosessen.
Storøya grendesenter Passivhus barnehage Lavenergi skole
Inger Lysa Erland Berberg
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Presentasjon 2009 Miljøkalender til alle hjem i Ski involverer unge.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
NÆRINGS OG KULTURUTVALGET -ARENA FOR INVOLVERING OG MEDVIRKNING TIL NÆRINGSUTVIKLING I NORDREISA. VELKOMMEN Bedriftsworkshop 22. november 2012.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Status for miljøfyrtårn på Kalnes vg skole Skoleåret
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Kompetanse for mangfold
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
REalfagskommune!.
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Vår skole på Fornebulandet
Meld. St. 14 ( ) Natur for livet
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Miljøsertifisering av barnehager og skoler i Bærum

Hva er miljøsertifisering? En må skille mellom miljømerker og miljøsertifisering.  Miljømerker er knyttet til miljøkvaliteten på for eksempel produkter og arrangementer. (feks Svanen og Blomsten). Miljøsertifisering fokuserer på miljøforhold ved drift av virksomheter. Selve sertifiseringen er et arbeid med å dokumentere virksomhetens arbeid på miljø og hvordan den kan forbedre seg på miljø i daglig drift. Eksempler er ISO 14001, Miljøfyrtårn, Grønt Flagg.

Hvorfor miljøsertifisere? Mer fokus på miljø i skole-/barnehagehverdagen ! Miljøsertifisering av alle kommunens tjenestesteder er et tiltak i kommunens klimahandlingsplan som ble vedtatt av Kommunestyret høsten 2009

Grønt Flagg Opprette miljøråd, bestående av rektor, lærer, elever(elevråd), evt også en fra FAU. Miljøtema for periodens prosjekt velges Utarbeide miljøhandlingsplan (prosjektplan) Prosjektstart → prosjektslutt = 6 mnd Prosjektet skal rapporteres

Aktuelle tema det kan jobbes med: Avfall Energi og klima Vann Uteskole Skog Hage/skolehage Planter og dyreliv Inneklima Helse, kosthold, fysisk aktivitet Kulturminner, kulturlandskap Transport Skolegård Biologisk mangfold

Registreringsskjema før oppstart

Miljøhandlingsplan Er i hovedsak en prosjektplan som beskriver prosjektet og hvem som skal gjøre hva og når. Miljøhandlingsplanen er skjelettet til prosjektrapporten.

Prosjektrapport: Skal inneholde: Sammendrag Innledning – bakgrunn, formål Gjennomføring og evt teori – hvem, hva, når, hvordan og hvorfor . Resultater eller måloppnåelse Vurdering av resultatene/Konklusjon Referanser

Søknadsskjema

Kostnader: Medlemskapet må tjenestestedene betale selv: 1. år: 1 Kostnader: Medlemskapet må tjenestestedene betale selv: 1.år: 1.200 kr/år + kr. 1.000 for registrering Deretter kr 1.200,- pr år Utstyr betales av prosjektet: For eksempel vil et avfallsprosjekt koste ca 10.000,- Større energiprosjekter gjøres i samarbeid med (og finansieres av) BK Eiendom Andre prosjekter - < kr 1.000,-

På www.baerum.kommune.no/Organisasjonen/Plan- og-miljo/Miljo/Miljosertifisering/Gront-flagg/ samles all informasjon: Miljøsertifisering - Grønt Flagg - Registreringsskjema - Søknadsskjema - Miljøhandlingsplaner - Prosjektrapporter

Prosjekthjelp: mange gode nettsider Avfall www.loop.no Energi og klima http://www.fee.no/uplimg/Energim_ling_i_grunnskolen.pdf Vann http://www.miljolare.no/tema/vannressurser/ Transport http://www.tryggtrafikk.no/Tr%C3%A5+til+-+sykkelmateriell+til+skolen.b7C_wBnMWC.ips Osv ..

Prosjekthjelp: Natur og biologisk mangfold: Listen nedenfor angir rødlistede arter og fredete arter som er funnet på Snarøya og Fornebu. Mange er allerede utryddet. Nikkebrønsle (U) Rankstarr (U) Hartmanstarr (U) Dronningstarr (Finnes) Tusengylden (Finnes) Dvergylden (Finnes) Bittergrønn (Finnes) Dragehode (Finnes) Osv ..

Prosjekthjelp: MILJØAKTIVITET: AMFIBIER OG KRYPDYR 1. Mål 1.1 Formål Kartlegge dyrelivet, se på sammenhengen mellom forekomst og levekår. Se hvordan arealbruken påvirker livsgrunnlaget for dyrene. 1.2 Målgrupper Barnehagebarn på Fornebu og Snarøya Elever ved Storøya skole (1. – 7. klasse) Elever ved Hundsund ungdomsskole (8. – 10.klasse) 2. Utstyr Handbøker, forstørrelsesglass, eventuelt hov, bøtte til å ha dyr i. Kartleggingsskjema . 3. Gjennomføring

Prosjekthjelp: MILJØAKTIVITET: FISK OG FANGST I SALTVANN 1. Mål 1.1 Formål Kartlegge arter som finnes i sjøvannet i et definert kystområde på Fornebu (lærer avgrenser området). 1.2 Målgrupper Barnehagebarn Skoleelever (1. – 7. klasse) Ungdomsskoleelever (8. – 10.klasse) 2. Utstyr Fiskestang, snøre, kroker, agn, sluker, bøtte, kniv, håv, vekt. Ruser, og garn og evt båt hvis det er mulig. 3. Gjennomføring osv..