1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Del 2: Personlig økonomi.
Advertisements

NRFs syn på beregning av selvkost Norsk renholdsverks-forening NRF
Beslutningsrelevante kostnader
UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
Del 2: Personlig økonomi.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Module 3: Earnings, Profit and Cash Flow
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Hvorfor et godt regnskap?
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Skolen – en kommunal virksomhet
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Div. regnskapsspørsmål
Kommunen som arbeidsgiver
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
Fylkesmannens time.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Forelesning Valg av tillitsvalgt Forventningskontrakt
Kinei AS – Munstersvei 6, 3610 Kongsberg – H-3/14 Retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester Reviderte retningslinjer.
kompetent - kreativ - komplett MULTICONSULT Totalleverandør av rådgivningstjenester GEBYRGRUNNLAG INVESTERINGER OG DRIFT Siv Kristin Mellgren.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Kommune av Flora og Vågsøy
Allmøte EFA 03. Mars 2016.
Budsjett som politisk styringsinstrument
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Idrettens studieforbund ISF Årsberetning 2017
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Finanskomite Eiendomsskatt
Resultat levert til revisjonen
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kort om organisasjonens økonomi
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009

2 Kommunens inntekter n Frie inntekter u Skatt på formue og inntekt u Rammetilskudd u Enkelte andre statstilskudd u (Eiendomsskatt) n Øremerkede statstilskudd n Direkte betaling fra innbyggerne u Foreldrebetaling u Oppholdsbetaling u Gebyrer/avgifter u m.v.

3 Selvkosttjenester n Vannforsyning n Septiktømming n Avløpshåndtering n Renovasjon n Feiing n Plan- og byggesaker n Kart- og oppmålingssaker n Skolefritidsordning

4 Lovgrunnlag/Vedtak n Områder der avgiftene SKAL dekke selvkost u Septiktømming (Lov om forurensing § 26) u Renovasjon (Lov om forurensing § 34) n På øvrige områder står kommunestyret fritt til å fatte vedtak om hvor stor del av selvkostgrunnlaget avgiftene skal dekke

5 Selvkostgrunnlag og avgiftsfastsettelse n Selvkostgrunnlag u Tallfesting av beløpets størrelse, dvs hvor mange kroner som kan/skal kreves inn u Foretas som en del av årsbudsjetteringen u Hvilke kostnadselementer som skal inngå er basert på retningslinjene, skjønnsmessige vurderinger og etablert praksis n Avgiftsfastsettelse u Kommunestyret vedtar gebyrenes samlede omfang og sammensetning ved årsbudsjettbehandlingen

6 Selvkostfond n Ved regnskapsavslutningen beregnes selvkostgrunnlaget på ny basert på de samme kostnadselementene, men med regnskapstall istf budsjettall n Regnskapsførte gebyrer avregnes mot selvkostgrunnlaget n Merinntekt/mindreinntekt avregnes mot selvkostfond n Selvkostfond kan kun benyttes til regulering av avgiftsnivået i påfølgende 3-5 årsperiode

7 Retningslinjer Kommunal- og regionaldepartementet Publikasjonsnummer H-2140: ”Retningslinjer for beregning av kommunale betalingstjenester” Skal benyttes i selvkostkalkyler der selvkost er satt som tak

8 Definisjoner n Selvkost er i økonomisk literattur definert til å omfatte alle virksomhetens direkte og indirekte kostnader forbundet med å produsere og selge produktet n I retningslinjene fra KRD er selvkost definert slik: Selvkost er den merkostnad kommunen påføres ved å produsere en bestemt vare eller tjeneste

9 Kostnadselementer (1) n Kapitalkostnader: n Kalkulatoriske renter u Kalkylerenten skal settes lik effektiv rente på norske statsobligasjoner med 3 års gjenstående løpetid, med et tillegg på 1 prosentpoeng n Avskrivninger u Liniære avskrivninger skal benyttes. Avskrivningstiden følger av Forskrift om årsregnskap og årsberetning

10 Kostnadselementer (2) n Direkte kostnader u Lønnskostnader u Øvrige driftskostnader u Betaling til private leverandører n Indirekte kostnader u Andel av tilleggsytelser og støttefunksjoner som ledelse og organisering av enkelttjenester, saksbehandling og kundekontakt, fakturering, innfordring og regnskap, personalkontor, resepsjon, arkiv og annen kontorstøtte

11 Kostnadselementer (3) n Ikke henførbare kostnader, dvs aktiviteter som ikke bør tas med u Folkevalgte organer u Strategisk ledelse u Mellomledere som leder andre tjenesteledere

12 Kostnadselementer (4) n Skjønnsmessige vurderinger u I retningslinjene framgår det en rekke steder at det gjøres må vurderinger av om enkelte aktiviteter likevel kan eller bør tas med, eventuelt ikke tas med, i selvkostgrunnlaget

13 Selvkostgrunnlag VAR VANNAVLØPRENOVASJONFEIING Renter20,6 %22,2 % Avskrivninger10,0 %13,6 % Sum kapitalkostnader30,6 %35,8 %0,0 % Direkte kostnader55,2 %50,2 %96,6 %81,2 % Indirekte kostnader14,2 %14,0 %3,4 %18,8 %