Eiendom og administrasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Advertisements

Muligheter/utfordringer i de kommunale boligene
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Organisasjonskart for Bærum kommune
Organisasjonsutvikling og lederroller
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Leverandørutviklingsprosjekt
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Joachim Bjerkvik
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Skolen – en kommunal virksomhet
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Internkontroll i norske kommuner
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Styringsprinsipper Styringssystem
HP INTERNFINANSIERTE TJENESTER 1 Rådmannens mål 2008 Miljø lHa gjennomført følgende miljøtiltak i kommunens egen virksomhet:  Nye.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Husleierestanser, en utfordring?
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Samdata 2012 Somatikk.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Ringsaker kommune som lærebedrift
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 7. September Én forklaring på utfordringene våre Med alderssammensetning og inntektssystem fra 1999 ville.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Hva er Akasia? Akasia er en virksomhet under Bergen kirkelige fellesråd som ivaretar en del av områdene som i henhold til Kirkelov og Gravferdslov er.
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Politisk organisering Nye Drammen
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Utskrift av presentasjonen:

Eiendom og administrasjon

Eiendom og administrasjon Programområdet omfatter følgende resultatområder: Forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling (FDVU) av eiendom Planlegging og utbygging av nye byggeprosjekter innen eiendom Administrasjon: Overordnet ledelse Støtteenheter Utadrettede funksjoner (overformynderi, kemner) Politisk styring og kontrollorganer Eiendom (dvs internhusleie og forvaltningsutgifter eiendom)

Befolkningsprognose Figuren viser antatt vekst i aldersgrupper som er sentrale for kommunens tjenesteyting. Frem mot år 2020 forventes et stabilt antall barn i barnehagealder. Antall elever i grunnskolen øker markant. Gruppen de yngste eldre og de over 90 år øker kraftig.

Eiendom bilde

Mål for Eiendom Eiendom skal være kommunens strategiske kompetansesenter innenfor forvaltning og utvikling aveiendom Eiendom skal legge tilrette for gode beslutningsprosesser så vel i forvaltning som i utviklingsprosjekter innen bygge- og anleggsprosjekter Eiendom skal planlegge og gjennomføre bygge- og anleggsprosjekter i tråd med politiske vedtak (HP) Eiendom skal utvikle og ivareta kundenes/brukernes behov for gode og effektive lokaler til lavest mulig kostnad for derigjennom å skape best mulig rammevilkår for brukernes virksomhet over tid Eiendom skal ivareta og utvikle den realkapital som ligger i kommunens eiendomsmasse Eiendom skal sikre en kostnadseffektiv eiendomsforvaltning

Organisering av Eiendom

Beskrivelse av tjenesten Utbygging Planlegging og gjennomføring av bygge- og rehabiliteringsprosjekter Større prosjekter under planlegging/utførelse Bærum Idrettspark på Rud Høvik skole – rehabilitering/nybygg Bekkestua skole – rehabilitering Gl. Drammensvei – boliger med service Dønskiveien – boliger med service Solvik – bo- og behandlingssenter Vangkroken – omsorgsboliger (PU) Velferdsboliger mm

Beskrivelse av tjenesten Teknisk drift Tilstandsvurderinger etter NS 3424 Vedlikeholdsplanlegging og gjennomføring av vedlikeholdsprosjekter Teknisk driftssentral – styring av tekniske anlegg Utomhusanlegg – vinterdrift/sommerdrift/lekeapparater Internkontroll (brann-elektro-lekeapparater-legionella-radon med mer) Energiøkonomisering – klimatiltak

Beskrivelse av tjenesten Eiendomsservice Gjennom vaktmestertjenesten forestå daglig drift av eiendommene Enkle tekniske tjenester Service- og brukeroppgaver Servicesentral – eksterne tjenester Utfordringer Restrukturering av tjenestene – teknisk drift/bruker- og serviceoppgaver

Beskrivelse av tjenesten Renhold Ansvar for renholdstjenestene i kommunale formålsbygg Renhold i egen regi ca. 45% Innkjøp av renhold gjennom konkurranse ca. 55% Utfordringer Oppfølging av renholdskvaliteter etter INSTA 800 Oppfølging av leverandører

Beskrivelse av tjenesten Bolig Utleie av ca. 1 700 boliger Velferdsboliger Omsorgsboliger Innføring av ”gjengs leie” Anskaffelser boliger - kjøpe/samarbeid med utbygging om nybygg BOSO – (boligsosialt handlingsprogram -samarbeid med Husbanken) Søknad om tilskudd/lån fra Husbanken Vedlikehold/brukertilpassinger/oppussing ved leietakerskifte

Beskrivelse av tjenesten Næringseiendom Ivaretakelse av grunneierfunksjonen i Bærum 2485 grunneiendommer Kjøp og innleie av eiendom Salg av eiendom Utleie av næringseiendom Ca.185 leieforhold Få rent kommersielle leieforhold Utvikling av eiendom

Beskrivelse av tjenesten Administrasjon/Fellestjenester Personal Økonomi (prosjektøkonomi og driftsøkonomi) Miljø og klima (ENØK-tiltak) Anskaffelser – kontraktsoppfølging Forvaltning-drift og vedlikeholdssystem (FDV-system) – Plania Prosjektstøtte Kvalitetssystemer (TKL-system) - internkontroll

Resultatavtale 2011

Målekart eiendom

Nøkkeltall Kostra - storbyene

Utfordringer i årene som kommer Sikre at BK har godt planmessig vedlikehold av eiendomsmassen Sikre god oppfølging av leverandører Sikre god planlegging av bygge- og rehabiliteringsprosjekter Sikre god energi- og miljøledelse Sikre nødvendig faglig kompetanse

Administrasjon

Administrasjon består av Overordnet ledelse Støtteenhetene Utadrettede funksjoner Kemner Overformynderiet Rådene og krigsberedskap Politisk virksomhet Nærstøtte til ledere Deler av tjenestelederenes funksjon PO 16

Programområde 16 – Administrasjon Fordeling av kostnader Kurs Opplæring Forsikringer Prosjekter KS-kontingent Lærlinger Lisenser Porto og post Ansattegoder m.m. Felles for hele kommunen Drift av PO 16

Programområdets mål for 2012 Innen utgangen av 2012 skal: Alle effektiviseringstiltak som er beskrevet i HP være igangsatt. Overtallige medarbeidere være ivaretatt i henhold til kommunens retningslinjer for omstilling. Rammebetingelsene for oppstart av Kunnskapssenteret i Sandvika være avklart og planer for oppstart 2013 laget. En overordnet strategi for kommunens planprosesser være utarbeidet.

Overordnet ledelse - kommunalsjefene 7 kommunalsjefer (inkl eiendomssjef) Programområdene: grunnskoleopplæring, barnehager og barnevern, pleie og omsorg, helse- og sosialtjenester, tekniske tjenester, kultur, plan og miljø, Eiendom Roller og funksjoner Strategisk ledelse: Rådgiver for rådmannen og politiske organer. Medansvar for kommunen som helthet. Delta i ledermøte Representerer rådmannen i politiske utvalg Initiere og følge opp politiske saker Operativ ledelse: Linjeleder og tilrettelegger For ca 200 tjenesteledere Sørge for prosesser som sikrer styring og utvikling av tjenestene helhetlig og effektivt Personalleder, arbeidsgiver for tjenesteledere Rådmannen Kommunal- sjefene Tjenester og forvaltning

Overordnet ledelse - direktørene 4 direktører: Utvikling, økonomi, arbeidsgiver, spesialoppgaver Roller og funksjoner Strategisk ledelse: Rådgiver for rådmannen og politiske organer. Medansvar for kommunen som helthet. Ansvar for kommuneovergripende funksjoner Delta i ledermøte Representerer rådmannen i politiske utvalg Initiere og følge opp politiske saker Operativ ledelse: Linjeleder og tilrettelegger For 14 støtte-enheter Sørge for prosesser som sikrer styring og utvikling av tjenestene helhetlig og effektivt Personalleder, arbeidsgiver for tjenesteledere Rådmannen Direktørene Kommune- overgripende stabsfunksjoner

Sentralt organiserte støttefunksjoner

Beskrivelse av tjenestene Støttefunksjonene De funksjonene som må ivaretas for at ledere og ansatte i utadrettet tjenesteyting og forvaltning skal kunne gjøre jobben sin effektivt Førstelinjefunksjoner; lokal organisering - nærstøtte Støtte til daglig ledelse og tjenesteyting - på tvers av administrative fag/funksjoner Annenlinjefunksjoner; sentral organisering – støtte-enheter Rådgivnings-, veilednings- og driftstjenester - mer sporadisk kontakt Støttefunksjonene gir faglig bistand og er kompetansesentra for ledelsen Grensesnitt mot linjen Økonomi-, personal-, resultatansvaret og beslutningsmyndigheten ligger til lederne i linjen Linjen har ansvaret for styring, iverksetting av overordnede strategier og utvikling av tjenester og driftsorganisasjon

Nøkkeltall Antall årsverk administrasjon Antall årsverk – strategisk ledelse, sentralt organiserte støtteavdelinger og nærstøtte til toppledelsen

KOSTRA 2010

Målekart administrasjon

Utfordringer i årene som kommer Opprettholde god kvalitet til tross for reduserte rammer Ledelse og omstilling Etablere nytt kunnskapssenter i Sandvika Nye felles systemløsninger – holder på å implementere LØP, planlegger utskifting av økonomisystemet Pensjon Sikre helhetlig kvalitet - Lean som metode? Overformynderiet skal overføres til staten

Styringsdokumenter Kommuneloven Forvaltningsloven IKT strategi Kommunikasjonsstrategi Anskaffelsesstrategi Arbeidsgiverstrategi mot 2020