DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Regional HR handlingsplan for perioden
Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Organisering av flyktningarbeidet
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Joachim Bjerkvik
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Arbeidssted.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kommunen som arbeidsgiver
Presentasjon av Skien kommune 27
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Barnevernpanelet Gunnar Toresen, NOBO.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Strategiplan Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken 25.febr
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Bakgrunn for skolehelserådet
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Avdelingsstrukturen i Nord-Trøndelag. Hva har hendt siden 1988 Siden etableringen av Fellesforbundet i 1988 har avdelingsstrukturen vært et sentralt tema.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Kommunal styring og privatisering.
Ansatte Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer Vanskelig å rekruttere ansatte med kompetanse Kompetanseutvikling av egne ansatte Ressursfordeling –
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Nøklene til handlingsrommet
Framtidens ledelse i kommunene
Visjon, virksomhetside og verdier
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Asker - mulighetenes kommune
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Framtidens ledelse i kommunene
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER Nærhet til politikere, tjenester, forvaltning Politisk styring - større oversikt, identitet Befolkningen - større mulighet til å påvirke - bedre kjennskap Lokalkunnskap, kort fysisk avstand For små politiske miljøer Kan bli for nære relasjoner Vanskelig rekruttering til politiske verv Kjennskap kan virke ekskluderende Samarbeidsfora kan bli for nære Rollekonflikt ombud og beslutter Forfordeling

DEMOKRATI - ENDRET KOMMUNESTRUKTUR FORDELER ULEMPER Bedre arbeidsvilkår for politikerne Større politiske miljøer kan skapes Større fysisk avstand Mer uoversiktlig Svekket ombudsrolle Lobbyvirksomhet

MEDARBEIDERE - DAGENS STRUKTUR FORDELER ULEMPER Nærhet - C og bli Z, påvirkning Større mulighet for tverrfaglighet Innsikt og kunnskap - gir trygghet og åpenhet Liten mulighet for karriereutvikling For tette relasjoner - vanskelig saksbehandling Rekruttering på alle nivåer Lettere fanget av de en har tillit til

MEDARBEIDERE - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Kan skape større fagmiljøer, bedre spiss -, bredde og/dybdekompetanse Større internt arbeidsmarked - flere karrieremuligheter Bedre rekrutteringsevne Bedre mulighet til jobbrotasjon og hospitering Større gjennomslagskraft Mer profesjonalitet, bedre planlegging og styring Bedre økonomiske rammevilkår Store kulturforskjeller i de ulike miljøene Tap av kommunale arbeidsplasser Omstillingskostnader Mange tjenestesteder Nærheten til toppledelsen forsvinner - vanskeligere å bli Z Mindre tverrfaglighet

LEDELSE - DAGENS STRUKTUR FORDELER ULEMPER En innarbeidet organisasjon Tjenesteledere -nærhet til kommunalsjefene Nærhet gir mulighet til påvirkning Toppledelsen - 3 forskjellige måter o organisere på Kan bli for personavhengig Samarbeidsfora kan bli for nære Stor nærhet mellom leder og medarbeider Kan eksludere eksterne lederkandidater

LEDELSE - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Større miljøer kan skapes Større internt arbeidsmarked Større bredde i ledelseskompetanse Bedre utviklingsmuligheter Større frihet til organisering Mindre sårbart ved fravær Større fleksibilitet Hindre nærhet - vanskelig å C og bli Z Større ledergrupper Fare for sektorisering, nye etater Kan bli flere ledernivåer Økt kontrollspenn

SAMFUNNSUTBYGGING - DAGENS STRUKTUR FORDELER ULEMPER Oversiktlig Generalist med dagens oppgavefordeling Kontakt mellom innbyggere, politikere og ansatte - C og bli Z Sårbarhet - fravær Rekruttere/beholde arbeidskraft

SAMFUNNSUTBYGGING - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Rekruttere/beholde arbeidskraft Større fagmiljø Økt bredde i kompetanse Mindre sårbart arbeidsfellesskap Stordriftsfordeler Fysisk avstand Uoversiktelig

TEKNISK DRIFT - UENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Nærhet, tilgjengelighet Lokalkunnskap Korte fysiske avstander Oversiktlig Kontakt - C og bli Z Helhetlig planlegging Vanskelig å igangsette større prosjekter Lite fagmiljø

TEKNISK DRIFT - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Stordriftsfordeler, maskinpark, utstyr Helhetlig planlegging Økt kunnskapsnivå og bredde i kompetanse Økt tilgjengelighet, flere å spille på Økt avstand til bruker Omstillingskostnader Uoversiktlig

STØTTEFUNKSJONER - UENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Nærhet mellom støtte og bruker Oversiktlig God kontakt - C og bli Z Begrensede ressurser, mennesker, teknologi, utstyr, verktøy Vidtfavnende Få ansatte gir sårbarhet ved fravær Generalistkompetanse på bekostning av spisskompetanse

STØTTEFUNKSJONER - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Stordriftsfordeler, rasjonalisering, effektivisering Økt bredde i fagmiljø, større fleksibilitet Avstand Uoversiktlighet

BYGG OG EIENDOM - UENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Oversiktlig Tilgjengelig Ensomt

BYGG OG EIENDOM - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Raskere saksbehandling Økt kompetanse Flere om å løse pålagte oppgaver Økt tilgjengelighet Stordriftsfordeler Større fagmiljø Økt avstand til bruker Uoversiktlig

SKOLER/BARNEHAGER - UENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Nærhet - trygghet bruker og administrasjon Oversiktlighet Tverrfaglig samarbeid Sårbarhet rekruttering Manglende kompetanse Økonomi Lederutfordringer - utvikling av tj.tilbud kontra andre oppgaver

SKOLER/BARNEHAGER - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Uendret fysisk plassering En felles administrasjon som styrer et felles tilbud Mer likeverdig tilbud Pedagogisk mangfold Mer makt bak krav til bevilgende myndigheter Større fagmiljø - styrket rettssikkerhet Større valgmuligheter Redusert identitet Svekket tilhørighet Større avstand - mindre trygghet Kulturkollisjoner

Nærhet - samarbeid, geografi Lokalkunnskap PRO, HELSE/SOSIAL, FOREBYGGING/AKTIVISERING - UENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER God utnyttelse av ressursene, godt tjenestetilbud, fornøyde medarbeidere Nærhet - samarbeid, geografi Lokalkunnskap Nærhet til brukerne (både produksjon og politikere) Trygghet, kontinuitet Ivaretakelse av tverrfaglighet Sårbare, små fagmiljøer Økonomiske begrensning (smådriftsulemper) Kan oppstå belastende nærhet Begrensede utviklingsmuligheter Stor arbeidsbelastning Mangler enkelte tilbud rettet mot få brukere Vanskelig å rekruttere/beholde fagpersoner Kommunesammenslutning - bedre enn samarbeid/samordning

PRO MM - ENDRET STRUKTUR FORDELER ULEMPER Bedre kvalitetssikring/mindre sårbarhet Mer attraktiv arbeidsgiver Bedre utnyttelse av ressurser - stordrift Bredere fagkunnskap Større variasjon i tilbudene Flere ledernivåer Anonymisering av innbyggere Større enheter - mer utsatt for budsjettkutt Usikkerhet til brukerne Større avstand brukere og politikere Omstillingskostnader (økonomiske, medarbeidere) Avstand til toppledelsen, frustrasjon blandt ansatte øker Geografisk avstand øker