© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Firmanavn og varemerker – status i Norden
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Beskyttelse av forretningsideer
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
© Patentstyret Varemerke og design Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Juridisk rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:
Hva er det og hvorfor beskytte det?
Hva er det og hvorfor beskytte det?
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Arbeid med bistand Rapportering.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Samdata 2012 Somatikk.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Vern av kjennetegn - næringslivets behov Advokat Anna E. Nordbø, NHO. NIR mellomkonferanse 27. mars 2009, København.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Thon Hotel Backlund, Levanger
© copyright all rights reserved Onsagers 2009 Hvordan beskytte din idé? Med immaterielle rettigheter i fokus. Advokat Jette Robsahm, ONSAGERS AS.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Panterett Våren 2010.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:

side 2 Hvorfor varemerke og design?  Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet.  Finnes det tilleggsverdier?  Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?

side 3 Gevinst/kostnad eksempler  Coca Cola  Antatt verdi: 70 mrd. dollar!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2100 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1200 kroner  Varemerker kan vare evig

side 4 Merkevare = goodwill  Bygges på:  Kvalitet (patent)  Gjenkjennelighet (varemerke og design)  Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg?  Ikke la andre aktører forveksles med deg  Når vernetiden for patent og design løper ut kan andre kopiere disse elementene. Den verdien som knytter seg til navnet kan derimot vernes evig.

side 5 Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

side 6 Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse.

side 7 Hvordan beskytte et varemerke  Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse  ® / TM ?

side 8 Fordeler ved registrering  Sikkerheten er stor for at du har en enerett  Vern i hele Norge  Lite kostnadskrevende  Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet  Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)

side 9 Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering?  Domenenavn: Kun en internettadresse  Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma  Registrering i register hos NORID for no.domene.  Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften  Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm.  Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn.  Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester  Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet  Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker  Kan også gi vern mot f. eks. domeneregistreringer og firmaregistreringer

side 10 Hvorfor nektes noen varemerker registrering?  2 hovedgrunner:  Pga. manglende særpreg  Pga. tidligere registrerte varemerker

side 11 Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13  Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning

side 12 Grader av særpreg Isofoam (isolasjon)? Baby-dry (bleier)? Pære full (alkoholholdig drikke)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Godt Brød Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart

side 13 ”sterkt”/”svakt” – hva vil det si?  Både sterke og svake registrerbare merker har vern  Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?

side 14 Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14)  Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet  Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet)  Omsetningskretsen  Helhetsvurdering

side 15 Forvekselbare merker? Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr fra 2001

side 16 Forvekselbare merker? Reg. nr Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr Annen avdeling avgj. nr AUQABONA

side 17 Andre registreringshindringer i § 14  Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden?  Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company  Villedende fordi innehaver var et tysk selskap  Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)

side 18 Etter registrering, pass på varemerket ditt.  Protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer  Bruk TM eller ® ?  Unngå degenerering!

side 19 Degenerering  Hva har skjedd med  Thermos  Linoleum  Rollerblades  Kiwi

side 20 Hva er design? -”desing er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget

side 21 Hva er et produkt i lovens forstand?  En tekanne

side 22 Dekor, ornament, grafisk design

side 23 Deler av et produkt? Armlene Ryggplate Stolben Nakkestøtte

side 24 Sammenstilling av gjenstander Kilde: Karim Rashid

side 25 Design beskytter ikke funksjon

side 26 Design - oppsummering  Utseendet til et produkt  alle visuelle trekk  selvstendige deler til sammensatte produkter  deler (områder) av et produkt  grafisk design  sammenstilling av produkter  ikke den delen av designen som er funksjonsbestemt

side 27  Sykkelstolen (helheten)  Ryggplaten  Fotstøtten Beskytt helhet og viktige designelementer Hamax – Kiss og Sleepy  Hva er nytt?

side 28 I tillegg til at din design må være et produkt, må:  Designen være ”ny”  Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig  For relevante fagmiljøer innen EØS  Unntak: forutsetning om fortrolighet  Unntak: ”grace period”  Designen må ha ”individuell karakter”  Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design  Frihet i utformingen har betydning

side 29 Eksempel  Helhetsutseende  form  linjer  materiale  graden av frihet  den informerte bruker

side 30

side 31

side 32 Industrielt rettsvern – tre ting på en gang