Introduksjon til patenter og patentering av oppfinnelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Dine ideer er din inntektskilde - beskytter du dem mot kopiering?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Beskyttelse av forretningsideer
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Hvorfor trenger vi patenter
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Introduksjon til patentsystemet
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Kapittel 14 Simulering.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Verving Fagforbundet Buskerud
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Introduksjon til patentrett
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Seminar ved Grunderskolen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Immaterielle rettigheter- Intellectual Property Rights, IPR
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Patenter 17. Januar 2005 G. Lillian Livgard Oslo.
Seminar ved Gründerskolen
Introduksjon til patent Arild Tofting
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til patenter og patentering av oppfinnelser Eirik Røhmen ONSAGERS AS

Disposisjon Hvorfor bry seg meg immaterielle rettigheter? Hvorfor skal en gründer tenke patent? Innføring i patentretten Grunnleggende trekk ved patentsystemet Viktige momenter når man vil søke patentbeskyttelse Hva bør jeg tenke over? Litt om patentstrategi for små aktører Hvordan kan patentretten brukes? Kan hemmelighold være et alternativ til patentering?

Hvorfor bry seg om immaterielle rettigheter? Hovedregelen for all kommersiell aktivitet i land som er medlem av WTO er fri konkurranse Eneste lovlige unntak fra hovedregelen er immaterielle rettigheter Kan skape en markedsnisje som er ”din” Gir deg en registrert eiendomsrett til egen utvikling Godt harmonisert lovverk i hele WTO-regionen

Hva er immaterielle rettigheter? Består av fire rettigheter Opphavsretten, beskytter åndsverk, kunst, håndverk, dataprogrammer Varemerkeretten, beskytter handels- og produktnavn, o.l. Designbeskyttelsen, beskytter utseendet til varer, interiører, hjemmesider etc. Patentretten, beskytter teknologiske nyvinninger

Instrumentmaker Thomas Robert Jahn Et eksempel: Instrumentmaker Thomas Robert Jahn Utviklet en serie tromboner i samarbeid med profesjonelle trombonister i verdensklasse i perioden 1996 - 2002

Opphavsretten, i praksis en kopieringsbeskyttelse som oppstår automatisk

Varemerke Butikken: Produktet: THROJA

Designbeskyttelse

Patent

Hvorfor patenter? Et patent kan gi eieren enerett til enhver kommersiell utnyttelse av alle produkter og tjenester som utviser de samme tekniske egenskaper eller funksjonalitet beskrevet i patentets kravsett i inntil 20 år Et patent utgjør et fleksibelt og anvendelig kommersielt verktøy fordi det er en registrert rettighet Et patent kan brukes både defensivt og offensivt overfor konkurrenter

Patentloven - en kort historikk Dagens patentlov har sitt utspring i England på sekstenhundretallet og en parallell utvikling fra USA på syttenhundretallet Patentretten møtte motstand i Europa på 1800-tallet Harmonisering av nasjonale patentlover Pariskonvensjonen av 1883, WIPO World Trade Organisation, TRIPS

Grunnleggende trekk ved patentsystemet Knyttet til kommersiell utnyttelse av teknologiske nyvinninger (gjelder ikke USA) Nasjonal behandling – territorialprinsippet, det finnes ikke noe ”verdenspatent” Må søke for å etablere patentrettigheter Tidsbegrenset enerett – som regel 20 år Informasjonsplikt – en fagmann skal settes i stand til å utøve oppfinnelsen

Grunnleggende trekk ved patentsystemet En patentsøknad er unndratt offentlighet i inntil 18 måneder etter innlevering – blir deretter offentlig tilgjengelig, inkludert all korrespondanse med patentmyndigheter Konvensjonsprioritet – første søknad etablerer en utvidelsesrettighet til resten av verden Beskyttelsen defineres av kravene i patentet Kan være forskjellige krav som innvilges i søstersøknader

Grunnleggende trekk ved patentsystemet Hovedkravene ramser opp en rekke trekk Beskyttelsen er unionen av samtlige trekk i kravet Avhengige krav skal leses i kombinasjon med hovedkravet – legger til flere trekk i unionen

Grunnleggende trekk ved patentsystemet EP 1 017 622 B: 10. A carbon material comprising micro-domain graphitic materials, characterised in that it contains open carbon micro-cones with total disclination degrees 60° and/or 120°, corresponding to cone angles of respectively 112.9° and/or 83.6°.

Enhver kommersiell utnyttelse av et karbonmateriale inneholdende mikrodomene graffitiske materialer med åpne karbonmikrokjegler med totale disklinasjonsvinkler på 60° og/eller 120° er forbudt uten samtykke fra eieren av EP 1 017 622 B Denne rettighet blir konsumert

Prioritet t 12 18 30 Stamsøknad PCT-søknad Nasjonale søknader

Priority appl. 31 mnd Regional søknad 12 mnd EP-appl. PCT appl. EP national appl National appl. National appl. National appl. Regional søknad EP-appl. National appl. EU national appl. EP-appl. PCT appl. National appl. EP national appl National appl.

Utarbeidelse av stamsøknad Videreføring i PCT Kostnader Utarbeidelse av stamsøknad Timer, ligger normalt mellom 20 – 50 KNOK Videreføring i PCT Totalt ca. 100 KNOK Videre nasjonale søknader Rundt 25 KNOK pr land – USA/Japan/EPO dyrere Saksbehandling Veldig varierende, mellom 5 -25 KNOK pr uttalelse Meddelelse av patent Varierer, 10 – 30 KNOK Årsavgifter Progressive, 3 – 20 KNOK pr år.

Norge ble medlem av EPC i 2008 EPC er en patentkonvensjon gjeldende for EU og noen andre europeiske land Sentral søknadsbehandling ved Det Europeiske Patentkontor (EPO) i München Bevilget patent må gjøres rettskraftig i hvert enkelt medlemsland Det finnes ikke en felles immaterialrettsdomstol, patenttvister i rettsapparatet må føres i hvert enkelt land Kan bety at flere patentrettigheter blir gjort gjeldende i Norge

Hva kan patentbeskyttes? Enhver oppfinnelse som er ny, skiller seg vesentlig fra kjent teknikk og som er industrielt anvendbar Med oppfinnelse menes: En praktisk løsning på et teknisk problem En praktisk løsning kan være: Et produkt, en fremgangsmåte eller en anvendelse av et produkt. Kjemisk stoff, gensekvenser, mikroorganismer, mekaniske gjenstander etc. Produksjonsmetoder, løsningsmetoder etc. Rene ideer eller oppdagelser som sådan kan ikke patenteres, det er hvordan utnytte dem i praksis som er gjenstand for patentbeskyttelsen

Krav til patenterbarhet Nyhet – oppfinnelsen må ikke være kjent eller gjort allment tilgjengelig før søknadsdatoen Dette er et globalt og absolutt krav som tolkes strengt Noen få land har en skånefrist

Krav til patenterbarhet Oppfinnelseshøyde – i tillegg til å være ny må oppfinnelsen også skille seg vesentlig fra kjent teknikk Oppfinnelsen må utgjøre noe mer enn hva gjennomsnittsfagmannen ville forventes å komme på Må alltid vurderes separat for hvert tilfelle

Krav til patenterbarhet Industriell anvendbarhet – en oppfinnelse må være egnet for industriproduksjon Reproduserbarhet Må fungere som angitt i søknaden

Viktige momenter når man vil søke patentbeskyttelse Det er en iboende konflikt mellom behovet for tidlig beskyttelse og det vern man trenger senere Bordet fanger – kan ikke utvide en innlevert søknad Riktig fokus ved innlevering t 12 18 30

Viktige momenter når man vil søke patentbeskyttelse Hold kortene så tett til brystet som mulig Oppfinnelsen bør holdes hemmelig i den perioden søknaden er unndratt offentlighet (18 mnd) – kan bli nødvendig å gå til start

Viktige momenter når man vil søke patentbeskyttelse Utvid perspektivet mest mulig ved utarbeidelse av en søknad prøv å betrakte oppfinnelsen fra konkurrentenes ståsted Vær klar over at forskjellige måter å løse samme problem ofte utgjør en patenterbar forskjell Let etter nøkkelfunksjoner/faktorer ved oppfinnelsen:

EP 0 686 816

CH 289 319 1 July 1953

Viktige momenter når man vil søke patentbeskyttelse Faktorer/trekk ved et produkt/tjeneste som kan gi konkurransefortrinn og som kan danne ramme for beskyttelse er: Funksjonalitet Ytelse Miljøpåvirkning Kostnader, både i produksjon og bruk Pålitelighet Brukervennlighet

Litt om patentstrategi for små aktører Patent er et markedsinstrument Glem aldri kost-nytte-perspektivet ved patentering US 4 320 756 Fresh-air breathing Device and method

Evaluer din patentportefølje regelmessig

Litt om patentstrategi for små aktører Forankre denne evaluering i din forretningsplan Definer dine strategiske mål Definer din kjerneteknologi, både den du har og den du eventuelt vil trenge å kjøpe/utvikle for å nå målet Søk patent på nøkkelfaktorer ved din kjerneteknologi Smal beskyttelse, godt underbygget og høy kvalitet Søk i alle viktige markeder Håndhev rettighetene aktivt

Litt om patentstrategi for små aktører Hvis du nå ikke er blakk, innlever defensive søknader også Videst mulige krav, skaper usikkerhet Gjerne mange søknader Søkes kun i noen få nøkkelmarkeder Bør kun unntaksvis håndheves Byttemiddel overfor konkurrenter Kjøpe etableringstid

Litt om patentstrategi for små aktører En vanlig ansett optimal strategi er: Offensive patenter på alle nøkkelfaktorer En skog med defensive søknader/patenter rundt dine offensive patenter De små aktører må som regel klare seg med å prøve å oppnå 1-2 offensive patenter Men som ofte dessverre har en kvalitet/styrke som kjennetegner defensive ikke-håndhevbare patenter Kan i noen tilfeller være tilstrekkelig med en defensiv patentsøknad

Litt om patentstrategi for små aktører Når bør man søke?

Mange/de fleste patentagenter anbefaler så snart som mulig Men etter min erfaring, tenk deg om to ganger– riktig fokus er avgjørende viktig, ellers:

Onsagers as + 47 23 32 77 00 www.onsagers.com