Systemrettet Rådgivning Tilbakemelding & veiledning ift arbeidskrav 1& 2 og eksamen Relevans, muligheter, utfordringer av systemrettet rådgivning Liv M. Lassen 17.11.08 Lassen 2008
Arbeidskrav og eksamen Arbeidskrav 1- problemstillinger Begrunnet valg Definisjoner & begreper Eksepmler & case Arbeidskrav 2- Refleksjoner og analyse av egne kommunikative ferdigheter samt egenskaper Eksamen- Å knytte disse temaene sammen med praksis – Velge egnet problemstilling – individuelt eller systemrettet Lassen 2008
Eksemplifisering av arbeidskrav 2 Carl Rogers møte med Gloria Presntasjon av teori Gjennomføring av intervjuet Analyse av intervjuet Hvordan bruke dine logg notater Velg hovedfokus – Hva oppdaget & lærte du om spesialpedagogiske rådg.? Deg som rådgiver Deg som rådsøker Deg som observatør Lassen 2008
4 Tema før jul 17.11.08 – Systemrettet rådgivning : Relevans, muligheter, utfordringer v/Liv M. Lassen 24.11.08 – Å snakke med barn & ”elevsamtalen” Gamst & Langballe/ Liv M. Lassen/ Nils Breilid 01.12.08 – Rådgivning til foreldre Aase Midkiff / Liv Lassen 08.12.08 Lærer & skolerådgivning v/ Holmberg – Organisasjon & innovasjon v/Kjell Skogen 15.12.08 Oppsummering av studiet & forberedelse til eksamen. Lassen 2008
Relevans og sentralitet Sosiale rammer for utvikling og fungering Familien & utvidet familie Barnehager & lekegrupper Skoler & SFO Fritidsarenar, organisasjoner & nabolag Venner Arbeidsplasser Trygghet, tilhørighet, vekststimulering, behovssikring, kompetanseutvikling Lassen 2008
”Empowerment” Alle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetente Svikt i å vise kompetanse ligger like mye i systemets begrensninger og vansker for å legge tilrette for læring & fungering som i individets mangler eller begrensninger Lassen 2008
Howard Gardner 8.5 intelligensen & 5 Sinn Disciplined Mind – å beherske kunnskap & ferdigheter, life long learning (Flow) Creative Mind – å finne nye løsninger Synthesizing Mind – å velge det som er viktig og sammenfatte dette (SOC) på en anvendbar måte The Respectful Mind- å forstå ulikheter og forsøke å samarbeide med mennesker fra ulike bakgrunn The Ethical Mind- å handle på en slik måte som tjener samfunnet Lassen 2008
Systemteoretisk perspektiv Vansker, svikt eller problemer er symptomer på at systemet fungerer dysfunksjonelt Systemet vedlikeholder og forsterker atferden til medlemmene ut fra dens behov (for eksempel likeverkt, meningsstrukturer) Dysfunksjoner: ”Run away- ikke kontroll”, Strukturproblemer,Myter, regler, meninger Lassen 2008
”Alt henger sammen” Økosystemer Individet er en del av en større helhet der en rekke elementer handler og reagerer på hverandre på uforutsigbare måter. Fordi handling og reaksjon er kontinuerlig, endrer ”feltet” (systemet) hendelsen skjer i konstant. Økosystemer Lassen 2008
Sirkulære Prosesser 1. Nivå Barn/ Ungdom/Bruker Pedagogen/ helse personel / Foreldre 2-. Nivå Klasse/Barnehageavdeling/klubb miljø Skole/barnehage/arbeidsmiljø Hjem/bomiljø 3-. Nivåer Kommune/ Bydel Etatene Befolkningen Lassen 2008
Fire Nivå MAKROSYSTEMER (Staten, UN) Lover, Programmer (Kunnskapsløftet) EKSOSYSTEMET (Kommunal & Fylkesplan, BUP, PPT, Sosial- helseetater, Kompetansesentrene, osv. ) MESOSYSTEMET (tverrfaglig & tverretateligsamarbeid, nettverksmobilisering, ansvarsgrupper) MIKRO SYSTEMET (Barnet, barnehage/ skole, familie/ nære venner) Lassen 2008
”F low” – M. Csikszentmihalyi Utfordringer Høy Angst Flyt Kanal = Optimal trivsel & læringssituasjon A3 A4 A1 A2 Kjedsomhet Lav Høy Ferdigheter Lassen 2008
Muligheter Som spesialpedagoger/offentlig ansatte hvilke muligheter opplever dere finnes for å sikre ”Flow” ved systemrettet arbeid. 1. I forhold til utfordringer: 2. I forhold til ferdigheter: Lassen 2008
Empowerment av systemer Mobilisering av både formelle & uformelle systemer Krever bred økologisk kartlegging Krever en åpen leting etter løsninger (stor variasjon i forhold til individuelle situasjoner). Krever ”proaktiv” handling Lassen 2008
Utfordringer Utvidet egenskaper og ferdigheter: Empati, positiv aktelse, genuinitet for alle Oppmerksomhet uten alliansedannelse Responsferdigheter som gir plattform for kommunikasjon (felles språk, lik plass, interaksjon) Eierskap & ansvar for alle involverte Koordinerte mål & handlingsplaner Komme i posisjon som prosesskonsulent Troverdighet, deltagelse, bidrag Lassen 2008
Eksemplifisering av innovasjon - ”En planlagt forbedring av praksis” 3 modeller - Ofte systemrettet PS- rådgiver som prosess konsulent SI- Sosial interaksjon – motivere, presentere, følge implimentering av ny ide` RDD- Research, development and diffusion- Ovenfra ned av intervensjon – Veiledning/supervisjon Lassen 2008
Et eksempel -Ledet samspill i skole og barnehage –ICDP programmer 8 temaer for samspill Utrykke kjærlige følelser vs. Avvise barnet Ser & følger b’s initiativ vs dominere Kontakt/dialog vs ingen kommunikasjon Anerkjennelse vs Likegyldig/nedvurdering Felles oppmerksomhet vs snakke forbi hv. Formidle mening vs lite engasjement Utvide/berike opplevelser vs ikke bry seg Regulere barnets handlinger steg for steg vs ”la det skure holdninger” Lassen 2008
Fremme pedagogens/omsorgsgiverens opplevelse av barnet Læreren og barnets gjensidig oppfatning av hverandre – benevnelse, mening, felles involvering Inkluderende emosjonelle klima Dialog og formidling Informativ kontekst- utvidelse Regulerende kontekst- Scaffolding, utfordring, grensesetting Anerkjennelse: Fremme resiliens, selvstendighet, moralsk ansvarlighet/ nestekjærlighet & empati Lassen 2008