Systemrettet Rådgivning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Relasjon med barn.
Fra prøving og feiling til
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Sosiologi i barnehagen
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
-ikke bare for zippylæreren…
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
HelART i Ulåsen barnehage
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Opprettholdende faktorområder
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Modellkommunene Hva er unikt?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Refleksjonsnotat om din profesjonell utvikling som rådgiver
Spesialpedagogisk rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Økologisk systemperspektiv
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Transaksjonsmodellen
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Velkommen til Apalløkka
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Systemrettet Rådgivning Tilbakemelding & veiledning ift arbeidskrav 1& 2 og eksamen Relevans, muligheter, utfordringer av systemrettet rådgivning Liv M. Lassen 17.11.08 Lassen 2008

Arbeidskrav og eksamen Arbeidskrav 1- problemstillinger Begrunnet valg Definisjoner & begreper Eksepmler & case Arbeidskrav 2- Refleksjoner og analyse av egne kommunikative ferdigheter samt egenskaper Eksamen- Å knytte disse temaene sammen med praksis – Velge egnet problemstilling – individuelt eller systemrettet Lassen 2008

Eksemplifisering av arbeidskrav 2 Carl Rogers møte med Gloria Presntasjon av teori Gjennomføring av intervjuet Analyse av intervjuet Hvordan bruke dine logg notater Velg hovedfokus – Hva oppdaget & lærte du om spesialpedagogiske rådg.? Deg som rådgiver Deg som rådsøker Deg som observatør Lassen 2008

4 Tema før jul 17.11.08 – Systemrettet rådgivning : Relevans, muligheter, utfordringer v/Liv M. Lassen 24.11.08 – Å snakke med barn & ”elevsamtalen” Gamst & Langballe/ Liv M. Lassen/ Nils Breilid 01.12.08 – Rådgivning til foreldre Aase Midkiff / Liv Lassen 08.12.08 Lærer & skolerådgivning v/ Holmberg – Organisasjon & innovasjon v/Kjell Skogen 15.12.08 Oppsummering av studiet & forberedelse til eksamen. Lassen 2008

Relevans og sentralitet Sosiale rammer for utvikling og fungering Familien & utvidet familie Barnehager & lekegrupper Skoler & SFO Fritidsarenar, organisasjoner & nabolag Venner Arbeidsplasser Trygghet, tilhørighet, vekststimulering, behovssikring, kompetanseutvikling Lassen 2008

”Empowerment” Alle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetente Svikt i å vise kompetanse ligger like mye i systemets begrensninger og vansker for å legge tilrette for læring & fungering som i individets mangler eller begrensninger Lassen 2008

Howard Gardner 8.5 intelligensen & 5 Sinn Disciplined Mind – å beherske kunnskap & ferdigheter, life long learning (Flow) Creative Mind – å finne nye løsninger Synthesizing Mind – å velge det som er viktig og sammenfatte dette (SOC) på en anvendbar måte The Respectful Mind- å forstå ulikheter og forsøke å samarbeide med mennesker fra ulike bakgrunn The Ethical Mind- å handle på en slik måte som tjener samfunnet Lassen 2008

Systemteoretisk perspektiv Vansker, svikt eller problemer er symptomer på at systemet fungerer dysfunksjonelt Systemet vedlikeholder og forsterker atferden til medlemmene ut fra dens behov (for eksempel likeverkt, meningsstrukturer) Dysfunksjoner: ”Run away- ikke kontroll”, Strukturproblemer,Myter, regler, meninger Lassen 2008

”Alt henger sammen” Økosystemer Individet er en del av en større helhet der en rekke elementer handler og reagerer på hverandre på uforutsigbare måter. Fordi handling og reaksjon er kontinuerlig, endrer ”feltet” (systemet) hendelsen skjer i konstant. Økosystemer Lassen 2008

Sirkulære Prosesser 1. Nivå Barn/ Ungdom/Bruker Pedagogen/ helse personel / Foreldre 2-. Nivå Klasse/Barnehageavdeling/klubb miljø Skole/barnehage/arbeidsmiljø Hjem/bomiljø 3-. Nivåer Kommune/ Bydel Etatene Befolkningen Lassen 2008

Fire Nivå MAKROSYSTEMER (Staten, UN) Lover, Programmer (Kunnskapsløftet) EKSOSYSTEMET (Kommunal & Fylkesplan, BUP, PPT, Sosial- helseetater, Kompetansesentrene, osv. ) MESOSYSTEMET (tverrfaglig & tverretateligsamarbeid, nettverksmobilisering, ansvarsgrupper) MIKRO SYSTEMET (Barnet, barnehage/ skole, familie/ nære venner) Lassen 2008

”F low” – M. Csikszentmihalyi Utfordringer Høy Angst Flyt Kanal = Optimal trivsel & læringssituasjon A3 A4 A1 A2 Kjedsomhet Lav Høy Ferdigheter Lassen 2008

Muligheter Som spesialpedagoger/offentlig ansatte hvilke muligheter opplever dere finnes for å sikre ”Flow” ved systemrettet arbeid. 1. I forhold til utfordringer: 2. I forhold til ferdigheter: Lassen 2008

Empowerment av systemer Mobilisering av både formelle & uformelle systemer Krever bred økologisk kartlegging Krever en åpen leting etter løsninger (stor variasjon i forhold til individuelle situasjoner). Krever ”proaktiv” handling Lassen 2008

Utfordringer Utvidet egenskaper og ferdigheter: Empati, positiv aktelse, genuinitet for alle Oppmerksomhet uten alliansedannelse Responsferdigheter som gir plattform for kommunikasjon (felles språk, lik plass, interaksjon) Eierskap & ansvar for alle involverte Koordinerte mål & handlingsplaner Komme i posisjon som prosesskonsulent Troverdighet, deltagelse, bidrag Lassen 2008

Eksemplifisering av innovasjon - ”En planlagt forbedring av praksis” 3 modeller - Ofte systemrettet PS- rådgiver som prosess konsulent SI- Sosial interaksjon – motivere, presentere, følge implimentering av ny ide` RDD- Research, development and diffusion- Ovenfra ned av intervensjon – Veiledning/supervisjon Lassen 2008

Et eksempel -Ledet samspill i skole og barnehage –ICDP programmer 8 temaer for samspill Utrykke kjærlige følelser vs. Avvise barnet Ser & følger b’s initiativ vs dominere Kontakt/dialog vs ingen kommunikasjon Anerkjennelse vs Likegyldig/nedvurdering Felles oppmerksomhet vs snakke forbi hv. Formidle mening vs lite engasjement Utvide/berike opplevelser vs ikke bry seg Regulere barnets handlinger steg for steg vs ”la det skure holdninger” Lassen 2008

Fremme pedagogens/omsorgsgiverens opplevelse av barnet Læreren og barnets gjensidig oppfatning av hverandre – benevnelse, mening, felles involvering Inkluderende emosjonelle klima Dialog og formidling Informativ kontekst- utvidelse Regulerende kontekst- Scaffolding, utfordring, grensesetting Anerkjennelse: Fremme resiliens, selvstendighet, moralsk ansvarlighet/ nestekjærlighet & empati Lassen 2008