Om metodekurset Pensum: Bordens & Abbott, 6. utgave (5. utgave OK)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Med forskning på timeplanen
Fra ide til problemstilling
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
8 Mål og strategier Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Arbeidsmåter i naturfag
Hvordan skrive en god utredning?
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Naturfag i sommerferien?
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Forklaringstyper i historievitenskapen
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Introduksjon - positivisme
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fra idé til publikasjon
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Roller.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Om metodekurset Pensum: Bordens & Abbott, 6. utgave (5. utgave OK) Kapittel 1-13 er pensum 12 ganger forelesning Oppgaveløsning 10 oppgaver som ligger på hjemmesiden til PSY1010 Hver student får 3 oppgaver rettet Innlevering: tors. 17. mars, utlevering: man. 25. april Kontaktperson for spørsmål: Anne-Marie Halberg a.m.halberg@psykologi.uio.no Eksamen: 25. mai, 3 timer. 5 oppgaver, besvar 4

Andre lærebøker Stanovich er anbefalt lesning Knut I. Fostervold: Forskningsmetoder I – kommentarhefte Psykologi årsenhet NKI-fjernundervisning (Norsk kortversjon av Bordens og Abbott) Annen støttelitteratur på norsk Frode Svartdal: Psykologiens forskningsmetoder Kristen Ringdal: Enhet og mangfold De som er opptatte av kunnskap generelt leser Stanovich, sepsielt mht. den første forelesning Forstervolds hefte er greit, en for knapt å kun basere seg på dette Ringdal: bra Svartdal: ikke så godt kjent med denne selv Hvorfor skal man lære forskningsmetode, når man f eks ikke har tenkt å gjøre forskning selv? - evaluere andres forskning og omtale av den - i hverdagsliver andres påstander ofte dårlig underbygd (videovold gir vold osv.)

Forklaringer på handlinger og mentale prosesser ”Common sense” (folkevett, alminnelig livserfaring) Trosbaserte forklaringer – ”står i bibelen” Vitenskapelige forklaringer Tro på at sikker kunnskap oppnås gjennom en kombinasjon av rasjonelle (logikk) og empiriske metoder (testing gjennom observasjon) Metode: bestemt fremgangsmåte som gjør dette mulig Skepsis til forklaringer som ikke er basert på vitenskapelige metoder : ”scientific attitude”

Kilder til sann kunnskap Autoritet (eksperter/lederfigurer m.m.) Rasjonalitet (deduksjon) Trekke logiske slutinger ut i fra premisser som ikke trenger støtte fra erfaring. Renè Descartes: Cogito ergo sum. ”Den korteste vei mellom to punkter er en rett linje” Empirisime (induksjon) – sann kunnskap oppnås gjennom observasjon av virkeligheten (Francis Bacon) Vitenskapelig metode - en kombinasjon av rasjonalitet og empirisme Vanligste form: den hypotetisk-deduktive metode

Hypotetisk-deduktive metode Kombinasjon av induksjon (observasjon) og deduksjon (logisk tenkning) Begge påvirker hverandre Hypoteser skal være testbare gjennom observasjon, teori modifiseres på grunnlag av disse

Trinn i forskningsprosessen

Kort om litteratursøk Viktig forarbeid, gjør at vi unngår å finne opp kruttet på nytt Hva vet man fra før om forskningsspørsmålet? Er det hull i denne kunnskapen? Beste kilde til kunnskap er vanligvis artikler i vitenskapelige tidsskrift, lærebøker for overfladiske Lett å få tak i informasjon gjennom søk i databaser tilknyttet internett, kan skrive ut nyere artikler direkte Kurs i litteratursøk gis av biblioteket Les videre på egen hånd i kapittel 3

Hva er en teori og en hypotese? Ideer, sett av forklaringer av atferd og mentale prosesser Byggverk av hypoteser Hypoteser er mer spesifikke antagelser/prediksjoner som bør være testbare (f eks kvinner har bedre verbal evne enn menn) Teori nyttig fordi det gir bedre muligheter for Beskrivelse Forklaringer Prediksjon Systematisere kunnskap og observasjoner Utgangspunkt for ny forskning (generere nye hypoteser)

Flere hovedtyper forklaringer gitt av teori Mekanistiske (årsakssammenhenger) Hva forårsaker hva - hvilke faktorer har sammenheng med det å utøve vold? Funksjonalistiske (hvorfor) Hvilket formål har atferden –utøver f eks man vold for å rense sinnet for frustrasjon?

En mekanistisk forklaring, The theory of planned behaviour (Ajzen, 1988) Forenklet presentasjon Holdninger Intensjon om å utføre atferd Faktisk atferd Sosiale normer Oppfattet egenkontroll over atferden

Eksempel på en funksjonalistisk forklaring (som ikke lar seg falsifisere): The Risk homeostasis theory (Wilde 1982) Funksjon! Beslutning om tilpasning: Økt fart Målrisiko: Den risiko man er villig til å akseptere Inter-vensjon: Økt veibredde Komparator, Søker likevekt mellom målrisiko og oppfattet risiko Atferds-tilpasning Kjører fortere Oppfattet risiko Opplevd risiko ved å kjøre i en bestemt hastighet Kunnskap om ulykkesrisko

Bekreftelse og avkreftelse av teorier og hypoteser Karl Popper og falsifikasjonisme: Bekreftelse er aldri absolutt, kan aldri være 100 % sikker på at en teori eller hypotese er sann Men kan med sikkerhet avkrefte teorier og hypoteser (falsifisering) Vitenskapelig metode sterkt påvirket av dette, krav hypoteser avledet fra teorien må kunne være testbare (falsifiserbare) Men praksis annerledes, teorier tenderer til å dø ut med de som utviklet dem, ikke på grunnlag av avkrefting av hypoteser (Thomas Kuhn)

To hovedtyper forskning Grunnforskning Mål om kunnskap i seg selv Har teoretisk interesse, kan ikke nødvendigvis anvendes på praktiske problem Anvendt forskning Utspring i behov for å løse praktiske problem Har visse terapi noen effekt på atferd? Utvikling av nye produkter I praksis ikke så klart skille mellom de to

Annet skille: Teoridrevet vs. datadrevet forskning Teoridrevet: tar utgangspunkt i teori og utleder forskningsspørsmål/hypoteser fra denne F eks: Stemmer prediksjonene til ”The Theory of Planned Behaviour”? Kan bli for snever, utelater interessante observasjoner som ikke er relevante for teorien Datadrevet: Tar utgangspunkt i observasjon av enkeltfenomen uten noen klar teoretisk forankring F eks: første forsøk på identifisering av personlighetstrekk gjennom å kategorisering av adjektiv Men kan gjøre at man leter i blinde I praksis ikke så klart skille, mer snakk om i hvilken grad forskning er data- eller teoridrevet