Verbal atferd HiAk Per Holth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Evaluering av effekt og kostnader Vidar Halsteinli, SINTEF Unimed
SOSIAL KAPITAL.
Atferdsanalyse & språk
Problemløsning Per Holth HiAk.
Verbal atferd HiAk Per Holth.
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Palmer 2003.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Chronic obstructive pulmonary disease Pernille Sunde, Jannike Simonsen and Sara Staubo.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Roma and Romani 2016 Eero Olli, Senior Advisor.
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
SRPP Guidance in Norway
Finanspolitikk og pengepolitikk
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Verbal atferd HiAk Per Holth

Atferdsanalytisk tilnærming Naturvitenskap Observasjonsdata og operasjonelle analyser heller enn indirekte (og operasjonelle definisjoner av tradisjonelle, mentalistiske begreper) Eksperimentelle analyser Avgrensning av analyseenheter Identifisering av grunnleggende prinsipper Fortolkning Når eksperimentelle analyser er vanskelig eller umulig

Atferdsanalytisk tilnærming Hva tas I betraktning?

Grunnleggende prosesser: Tekniske begreper 1. Forsterkning 2. Motivasjonelle hendelser 3. Operant diskriminasjon 4. Betingede forsterkere og kjeding 5. ’Joint control’ 6. ’Conjugate reinforcement’ 7. Kontinuerlig repertoar 8. Observasjonsresponser

Observing responses Dinsmoor (1983) MULT R R VR MIX Ext.

Observing responses Dinsmoor (1983) Reinf.

Observing responses Dinsmoor (1983) Ext.

Observing responses: Mother’s look as SD Reinf. MIX Ext.

Observing responses: Mother’s look as S SD S R R Reinf. MIX Ext.

Språk og verbal atferd Reseptivt Ekspressivt (impressivt) Språkforståelse Kommunikasjon Verbal atferd ”Lytters” atferd ”Snakkers” atferd

Hva er verbal atferd? Eksempel: Flytte en hest 1. Fysisk makt 2. Presentasjon av ubetinget stimulus 3. Smatting (hesten er trent som lytter) Definisjon: 1. Operant 2. Sosialt forsterket 3. Forsterkerformidlende atferd er etablert av det verbale samfunnet

Operant modell Snakker Lytter EO, SD RV SR R SD R

Generell analyseformel EO SD  RV  SR

Ulike funksjoner – klasser Mand Tact Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli Formale klasser Intraverbal atferd Autoklit Primære verbale operanter

Mand EO SD  RV  SR

Tact EO SD  RV  SRGEN.BET

”in the presence of” . . . a car?

The contingency SD R RJOINT-ATT SRGEN. COND

Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli EO SDV  RV  SRGEN.BET

Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli Formale klasser: Punkt-til-punkt overensstemmelse SDV RV Vokal Skriftlig Vokal Skriftlig

Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli Intraverbal atferd: Ikke punkt-til-punkt overensstemmelse Eksempler: Telling, etablerte svar på spørsmål

Autoklit Heng ham ikke vent til jeg kommer , EO Stimuli korrelert med defekt lytteratferd SDVprimær  RV  SRlyttermod Heng ham ikke vent til jeg kommer ,

Generell analyseformel EO SD  RV  SR

Autokliter Deskriptiv autoklit Autoklitiske mands kontrollvariabler for akkompagnerende verbal atferd styrke andre effekter av kontrollforhold Autoklitiske mands Kvalifiserende autoklit negasjoner påstand indikasjon på grad av ekstensjon Kvantifiserende autoklit Syntaks

Komplekse fenomener Ekstenderte mands Ekstenderte tacts Multideterminering Ulike autokliter

Verbal atferd under kontroll av private stimuli 1. Korrelert med offentlig registrerbar stimulering 2. Korrelert med offentlig registrerbar atferd 3. Metaforisk ekstensjon 4. Amplitudereduksjon fra offentlig til privat nivå

”Naming” Prerekvisitter: Lytter-atferd Ekkoisk atferd Tact

Verbal atferd ekstra Eksempler Kritikk av definisjonen av verbal atferd Multideterminering Tenkning

Eksempler 1. ”Send meg sennepen, er du snill” 2. ”Hva heter hovedstaden i Bulgaria?” 3. ”Sofia” 4. ”Hva er dette? ” 5. ”Et tusenbein” 6. ”Hvor mange bein har den?” 7. (a) ”tusen” (b) (teller) ”32” 8. ”Hva hadde du til middag på torsdag?” 9. ”_______________”

Kritikk av definisjonen av verbal atferd Hayes, Blackledge, & Barnes-Holmes (2001): Definisjonen er ikke funksjonell Omfatter lytterens historie i tillegg til snakkerens Definisjonen er for vid Inkluderer spaktrykking hos rotter

Joint attention as a characteristic feature of verbal behavior (1)

Joint attention as a characteristic feature of verbal behavior (2)

Multideterminering Feilsnakking - Catania vikler - Så kan vi ta det seinere etterpå - Ingen . . . intet . . . ingtet kommunikasjon eller lingvistisk budskap - Det er en stor bekjenning på musklene - Han hadde praksis ute på Sissel Reichelt

Tenkning Atferd Atferdsprosesser Problemløsning

Tact reinforcers SD  R  SRGEN. COND The unique relation to a discriminative stimulus, rather than to a specific establishing operation, is obtained by (i) many different reinforcers or (ii) generalized reinforcers.

The consequences that typically maintain stimulus-controlled verbal operants Generalized conditioned reinforcers: Money, ”Approval”? A common generalized conditioned reinforcer is “approval” . . . It may be little more than a nod or a smile on the part of someone who characteristically supplies a variety of reinforcements. Sometimes . . . it has a verbal form: Right! or Good!” (p. 54)

Typical generalized ‘conditioned’ reinforcers Autocatalytic process? Additional sources of reinforcement? Monitor smile, nod gaze, comments Observe Novel event Lower frequency of SAs and Ss Higher frequency of mand reinf. Report Novel event

Pivotal or prerequisite Joint attention skills? Social reinforcers? - Nods, smiles, gaze directions, relevant comments

How are new conditioned reinforcers most effectively established? • correlate with primary reinforcer (blocking) or • establish as SD for responses that produce a primary reinforcer

Establish other’s looking, smiling and nodding as SD

Normalizing tact reinforcement Nods, smiles, ’attention,’ etc. as SDs for responses that produce reinforcers Different reinforcers, using tokens Stretching the ratio Fading the tokens

Free-operant reinforcer pretest Response: Hit bell Intrinsic Mix social Sweets 57 2 Response: Put mark across line 4-minute sessions 1. Operant level (intrinsic) 67 Relevant comments Intrinsic Sweets 3

Free-operant reinforcer pretest Response: Ball into wall 57 Intrinsic Praise Sweets 57 22 2 Response: Pearls on board 45 Nods & smiles Intrinsic Sweets

Free-operant reinforcer posttest Response: Pearls on board Mix social 39 Sweets Intrinsic 27 Response: Mark across line Relevant comments Intrinsic 46 Sweets 22 23

Free-operant reinforcer posttest Response: Ball into basket Intrinsic Praise Sweets 20 14 14 Response: Ball into wall 81 48 Sweets 47 Intrinsic Nod & smile

Establishing TACTS in tactless manders establishing normal tact-consequences as reinforcers establishing simple joint attention skills producing high-rate tact responses in the natural environment discrimination training with respect to objects and events worth talking about vs. those not worth talking about

The Cumulative recorder program can be download at no cost from Richard Norton’s homepage: http://home.no.net/rhnorton/cum.htmed