Verbal atferd HiAk Per Holth
Atferdsanalytisk tilnærming Naturvitenskap Observasjonsdata og operasjonelle analyser heller enn indirekte (og operasjonelle definisjoner av tradisjonelle, mentalistiske begreper) Eksperimentelle analyser Avgrensning av analyseenheter Identifisering av grunnleggende prinsipper Fortolkning Når eksperimentelle analyser er vanskelig eller umulig
Atferdsanalytisk tilnærming Hva tas I betraktning?
Grunnleggende prosesser: Tekniske begreper 1. Forsterkning 2. Motivasjonelle hendelser 3. Operant diskriminasjon 4. Betingede forsterkere og kjeding 5. ’Joint control’ 6. ’Conjugate reinforcement’ 7. Kontinuerlig repertoar 8. Observasjonsresponser
Observing responses Dinsmoor (1983) MULT R R VR MIX Ext.
Observing responses Dinsmoor (1983) Reinf.
Observing responses Dinsmoor (1983) Ext.
Observing responses: Mother’s look as SD Reinf. MIX Ext.
Observing responses: Mother’s look as S SD S R R Reinf. MIX Ext.
Språk og verbal atferd Reseptivt Ekspressivt (impressivt) Språkforståelse Kommunikasjon Verbal atferd ”Lytters” atferd ”Snakkers” atferd
Hva er verbal atferd? Eksempel: Flytte en hest 1. Fysisk makt 2. Presentasjon av ubetinget stimulus 3. Smatting (hesten er trent som lytter) Definisjon: 1. Operant 2. Sosialt forsterket 3. Forsterkerformidlende atferd er etablert av det verbale samfunnet
Operant modell Snakker Lytter EO, SD RV SR R SD R
Generell analyseformel EO SD RV SR
Ulike funksjoner – klasser Mand Tact Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli Formale klasser Intraverbal atferd Autoklit Primære verbale operanter
Mand EO SD RV SR
Tact EO SD RV SRGEN.BET
”in the presence of” . . . a car?
The contingency SD R RJOINT-ATT SRGEN. COND
Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli EO SDV RV SRGEN.BET
Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli Formale klasser: Punkt-til-punkt overensstemmelse SDV RV Vokal Skriftlig Vokal Skriftlig
Verbal atferd under kontroll av verbale stimuli Intraverbal atferd: Ikke punkt-til-punkt overensstemmelse Eksempler: Telling, etablerte svar på spørsmål
Autoklit Heng ham ikke vent til jeg kommer , EO Stimuli korrelert med defekt lytteratferd SDVprimær RV SRlyttermod Heng ham ikke vent til jeg kommer ,
Generell analyseformel EO SD RV SR
Autokliter Deskriptiv autoklit Autoklitiske mands kontrollvariabler for akkompagnerende verbal atferd styrke andre effekter av kontrollforhold Autoklitiske mands Kvalifiserende autoklit negasjoner påstand indikasjon på grad av ekstensjon Kvantifiserende autoklit Syntaks
Komplekse fenomener Ekstenderte mands Ekstenderte tacts Multideterminering Ulike autokliter
Verbal atferd under kontroll av private stimuli 1. Korrelert med offentlig registrerbar stimulering 2. Korrelert med offentlig registrerbar atferd 3. Metaforisk ekstensjon 4. Amplitudereduksjon fra offentlig til privat nivå
”Naming” Prerekvisitter: Lytter-atferd Ekkoisk atferd Tact
Verbal atferd ekstra Eksempler Kritikk av definisjonen av verbal atferd Multideterminering Tenkning
Eksempler 1. ”Send meg sennepen, er du snill” 2. ”Hva heter hovedstaden i Bulgaria?” 3. ”Sofia” 4. ”Hva er dette? ” 5. ”Et tusenbein” 6. ”Hvor mange bein har den?” 7. (a) ”tusen” (b) (teller) ”32” 8. ”Hva hadde du til middag på torsdag?” 9. ”_______________”
Kritikk av definisjonen av verbal atferd Hayes, Blackledge, & Barnes-Holmes (2001): Definisjonen er ikke funksjonell Omfatter lytterens historie i tillegg til snakkerens Definisjonen er for vid Inkluderer spaktrykking hos rotter
Joint attention as a characteristic feature of verbal behavior (1)
Joint attention as a characteristic feature of verbal behavior (2)
Multideterminering Feilsnakking - Catania vikler - Så kan vi ta det seinere etterpå - Ingen . . . intet . . . ingtet kommunikasjon eller lingvistisk budskap - Det er en stor bekjenning på musklene - Han hadde praksis ute på Sissel Reichelt
Tenkning Atferd Atferdsprosesser Problemløsning
Tact reinforcers SD R SRGEN. COND The unique relation to a discriminative stimulus, rather than to a specific establishing operation, is obtained by (i) many different reinforcers or (ii) generalized reinforcers.
The consequences that typically maintain stimulus-controlled verbal operants Generalized conditioned reinforcers: Money, ”Approval”? A common generalized conditioned reinforcer is “approval” . . . It may be little more than a nod or a smile on the part of someone who characteristically supplies a variety of reinforcements. Sometimes . . . it has a verbal form: Right! or Good!” (p. 54)
Typical generalized ‘conditioned’ reinforcers Autocatalytic process? Additional sources of reinforcement? Monitor smile, nod gaze, comments Observe Novel event Lower frequency of SAs and Ss Higher frequency of mand reinf. Report Novel event
Pivotal or prerequisite Joint attention skills? Social reinforcers? - Nods, smiles, gaze directions, relevant comments
How are new conditioned reinforcers most effectively established? • correlate with primary reinforcer (blocking) or • establish as SD for responses that produce a primary reinforcer
Establish other’s looking, smiling and nodding as SD
Normalizing tact reinforcement Nods, smiles, ’attention,’ etc. as SDs for responses that produce reinforcers Different reinforcers, using tokens Stretching the ratio Fading the tokens
Free-operant reinforcer pretest Response: Hit bell Intrinsic Mix social Sweets 57 2 Response: Put mark across line 4-minute sessions 1. Operant level (intrinsic) 67 Relevant comments Intrinsic Sweets 3
Free-operant reinforcer pretest Response: Ball into wall 57 Intrinsic Praise Sweets 57 22 2 Response: Pearls on board 45 Nods & smiles Intrinsic Sweets
Free-operant reinforcer posttest Response: Pearls on board Mix social 39 Sweets Intrinsic 27 Response: Mark across line Relevant comments Intrinsic 46 Sweets 22 23
Free-operant reinforcer posttest Response: Ball into basket Intrinsic Praise Sweets 20 14 14 Response: Ball into wall 81 48 Sweets 47 Intrinsic Nod & smile
Establishing TACTS in tactless manders establishing normal tact-consequences as reinforcers establishing simple joint attention skills producing high-rate tact responses in the natural environment discrimination training with respect to objects and events worth talking about vs. those not worth talking about
The Cumulative recorder program can be download at no cost from Richard Norton’s homepage: http://home.no.net/rhnorton/cum.htmed