Nettverk i nettverkssamfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
10Velstand og velferd.
10. Organisasjoners effektivitet
1. Innledende påstander om organisasjoner
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Segmentering Kapittel 8.
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Software Requirements Elicitation
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Definere og velge hovedmål og delmål
Omstilling for virksomheten l Fleksibilitet, mobilitet, globalisering l Outsourcing: legge ut deler av virksomheten på anbud l Spin-off: skille ut deler.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Standardiseringsforskning ved ifi Informasjonsinfrastrukturer Ole Hanseth.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
God kommunikasjon – vær trygg
Vi er alle redaktører Arne Krokan Dr.polit. Arne Krokan Professor ”sosiologi og teknologi” NTNU / BI Rådgiver for norske bedrifter Magister i familiesosiologi.
Valgfag på Kastellet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Segmentering og målgruppetenkning
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Monopol og markedsmakt
Det strukturelle perspektivet
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Identifisere behov – og etablere krav
Gode venner som hjelper andre
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innovasjon i lokalarbeidet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
INF 9650 Informasjonsledelse
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Camilla Hall-Henriksen
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Utskrift av presentasjonen:

Nettverk i nettverkssamfunnet Arne Krokan, murer ++

Nettverk – nye realiteter Håndverkere har nettverk 60-80% av dem som skifter jobb, skaffer seg ny jobb via nettverkene Hemmelige nettverk Gutteklubben GREI Åpne nettverk Forretningsnettverk Personlige nettverk / organisasjonnettverk

Virtuelle nettverk når stadig nye områder. Virtuell sekretær for The Resource Group i NY, Saadia Musa er 7500 miles unna (og 7,5 timer tidsforskjell), men svarer på telefonen, åpner dørene og bestiller lunch. Virtuelle nettverk når stadig nye områder. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/05/09/AR2005050901158.html?referrer=emailarticle Virtual Secretary Puts New Face on Pakistan Despite Area's Instability, More U.S. Firms Are Offshoring There By S. Mitra Kalita Washington Post Staff Writer Tuesday, May 10, 2005; Page A01 In a chic downtown lobby across the street from the Old Executive Office Building, Saadia Musa answers phones, orders sandwiches and lets in the FedEx guy. And she does it all from Karachi, Pakistan. Saadia Musa, on a big screen in the District, works from Pakistan as a receptionist for the Resource Group, a call-center company founded by Zia Chishti. (By Jessica Tefft -- The Washington Post) As receptionist for the Resource Group, Musa greets employees and visitors via a flat screen hanging on the lobby's wall. Although they are nine hours behind and nearly 7,500 miles away, her U.S.-based bosses rely on her to keep order during the traffic of calls and meetings. The Resource Group, a call-center company, represents a model that might sound familiar: U.S. companies save money by offshoring certain tasks to developing countries with cheaper workers who can telemarket, integrate data and program computer code. These "back-office" functions have created a booming, multibillion-dollar industry in countries such as India, Ireland and the Philippines. Now, companies such as the Resource Group hope to replicate that success in Pakistan. But because of regular State Department travel advisories, news footage of militants chanting in the streets and rumors that Osama bin Laden might be hiding in the western region's cavernous mountains, some American businesses remain skeptical. Zia Chishti, the Resource Group's founder, parrots clients' initial reaction: "Pakistan, are you crazy? No way." And that's how a virtual secretary (toiling in the front office, no less) became a concrete example of offshoring, an answer to skeptics' questions: How exactly does offshoring work? Is Pakistan safe? Do workers speak intelligible English? "We present Saadia, and the debate ends right there," said Hasnain Aslam, head of investments. "We're able to show that we practice what we preach." Chishti and Aslam are part of a small entrepreneurial group of Pakistan's expatriates who have returned -- at least for part of the year -- to their homeland, even as Western businesses plotted their exodus in a post-Sept. 11 world. "You have to look for other opportunities that people haven't seen," Chishti said. Born and educated in the United States, Chishti co-founded the Resource Group three years ago after selling his shares in a California dental-imaging company he had also founded. That company, Align Technology Inc., left its operations in Lahore, Pakistan, after the 2001 terrorist attacks, and Chishti took the abandoned office filled with laid-off workers and asked them to trust his vision for a call-center empire. "Pakistan was very late to this game," he said. "India had already been at it for a decade or more." Comparisons to India are inevitable yet somehow impossible. Pakistan remains just a blip in the offshoring industry, generating an estimated $150 million in revenue from software and related services last year, according to the Pakistan Software Houses Association. India, meanwhile, generated $12.8 billion. Most of the estimated 100 call centers in Pakistan were set up in the past two years, according to a report by the Pakistan Software Export Board. he Resource Group, which employs 4,000 people worldwide and reports $170 million in revenue, operates under the philosophy that catching up is possible. "It makes perfect sense. The basic structure of Pakistan is very similar to India," Chishti said. "The labor pool is totally untapped." Free E-mail Newsletters TechNews Daily Report See a Sample  |  Sign Up Now Personal Finance See a Sample  |  Sign Up Now Personal Tech See a Sample  |  Sign Up Now The company's strategy is rooted in acquiring U.S. call centers and supporting them via operations in Karachi and Lahore, where workers perform the telemarketing services and tasks such as payroll, accounting and human resources work. Telephone operators are trained in American English and culture -- and the secrets of success in an industry where most calls are not welcome. "A smile can be heard," Musa recited in an interview via her flat screen. She worked as a call-center operator before being promoted to secretary. "Posture can make a difference. A dress code makes a difference." A recent job fair in Falls Church sponsored by the Pakistan American Business Association yielded a handful of companies in the Washington region that either outsource work to Pakistan or have an office there. They stressed the lower costs, but to their country brethren gathered at the event, they also articulated a loftier goal: to transform their homeland. "After 9/11, there are a lot of good people in government who are empowering business to change the image of Pakistan," said Shakeel Tufail, president of Alexandria's Insyte LLC, a computer-training and education company that operates a call center of about a dozen workers in Karachi. "Everyone needs some sort of sustenance, and business brings people together. If it's mutually beneficial, if you're increasing prosperity, there will be less sectarian violence, less crime." Pakistan, a country once married to India under the British Empire, still operates under a quasi-feudal system in which elite landlords profit mightily off the poor. Unemployment is high and wages are low; the per capita income is $2,200. As in many developing countries, corruption can be a problem. At the Resource Group, where the chief operating officer is a Rhodes scholar and Harvard degrees are commonplace, Chishti says he tries to "steer clear of the political stuff." Still, he wonders if his company can play a role in creating a new Pakistan. "If you've got a guy without a job, that's the prime candidate for radicalization," Chishti said. "By giving those people hope, you're taking the edge off the potential. We're stressing not separation but integration with developed markets." Last month, the information technology minister of Pakistan's Sindh province, where Karachi is located, embarked on a U.S. tour from Silicon Valley to Washington to drum up support for offshoring to Pakistan. But so far, the U.S. tech industry has not noticed Pakistan, said Harris Miller, president of Information Technology Association of America. "They haven't really shown up on the radar screen as being a major player," he said. And while the two countries demonstrated their nuclear prowess in a series of 1998 tests, Miller said India has been better able to reassure the global community of stability. He said the Indian tech sector has lobbied its government to keep the peace. In Pakistan, companies are more likely to lobby for the infrastructure they need to do business with the United States, said Jehan Ara, president of the Pakistan Association of Software Houses. "If you look at our government incentives, they are pretty good," Ara said in a phone interview from Karachi, where she runs a multimedia company. Indeed, there are trade-offs in doing business in a developing country. In August, Bob Beringer, chief executive of Rockville's Electronic On-Ramp Inc., traveled to Karachi with a delegation of American businesses. He had already hired one Pakistani firm to handle a contract for his information-technology and security company, and he wanted to check on other prospective partners. "The power grid's not stable, so once a month, workers might lose a day and a half," Beringer said. And having been escorted by armed guards, Beringer acknowledged he did not feel totally safe. Being a Westerner made him feel, at times, self-conscious. "There was a bomb threat while we were there," he said. Still, most entrepreneurs say even a cursory cost-benefit analysis can help clinch a decision. Mid-level programmers can be hired for as little as $6 an hour. Those low rates make it less costly to test new ideas. "There's no better way to reduce the risk of investing in something that doesn't exist yet," Beringer said. So despite his anxiety, Beringer signed contracts with two more companies in Karachi. His quandary, though, is one familiar to Pakistanis. Consider the cover of Newsline, a popular Pakistani magazine: three women, one clad in a burqa, another sporting a sequined, leather mini-skirt and the middle filled by a call-center worker donning a headset. The headline implores, "Will the real Pakistani woman please stand up?" For Musa, the Resource Group's secretary, the changes unfolding around her are refreshing. At 21, she says there's no pressure to get married and she wants to wait until she's a millionaire; "by the time I'm 30," she promises. She spells her name and chuckles that the last three letters -- u-s-a -- are no coincidence. She turns the camera -- which is usually focused on her face -- to offer a view of her surroundings in Karachi: a lounge, a cafeteria, a pool table. "You walk into this space and think, 'Am I still in Karachi?' " she said. Just then, a phone call interrupts her. It is 1:15 a.m. where Musa sits. "Good afternoon," Musa says brightly. "Thank you for calling the Resource Group."

Hva er et nettverk? Et mønster av relativt varige, uformelle, selvbærende sosiale kontakter. (Bø 1993, s.31). Barnes fikk ideen til metaforen nettverk på Bømlo! Samfunnsforskeren Eilert Sundt pekte på fenomenet "sosialt nettverk" for mer enn hundre år siden, dog uten å kalle fenomenet ved dette navnet. Innen samfunnsforskningen skjøt nettverksforskningen fart på 1950-tallet med publiseringen av arbeider av forskerne Barnes og Bott. Barnes introduserte uttrykket sosialt nettverk i en rapport fra 1954, fra en feltundersøkelse i Bremnes på Bømlo. (Bø 1993).

Nettverk består av noder og lenker eller relasjoner Det interessante er ofte å studere relasjonene - Svake og sterke bånd - Intime, effektive og utvidede sone - Sektornettverk (bosted, jobb, hobby ..)

Manuel Castells i The Internet Galaxy: Networks have extraordinary advantages as organizing tools because of their inherent flexibility and adaptability, critical features in order to survive and prosper in a fast changing environment.

This is why networks are proliferating in all domains of the economy and society, outcompeting and outperforming vertically organized corporations and centralized bureaucracies.

Nettverk er en metafor Verdinettverk Verdiverksted Verdikjede Individer i sosiale nettverk og organisasjoner i nettverk Industrielle clustre Virtuelle organisasjoner

Valg av organisasjonsform Avhenger av hvilken oppgave som skal løses Avhenger av hvor stabile omgivelser organisasjonen har Avhenger av tilgjengelig teknologi for å håndtere arbeidsdeling og koordinering

Det handler ikke bare om en annen design

Kommunikasjon var dyrt Koordineringsmekanismene er Møter, papir, telefon Siling av informasjon i organisasjonen nødvendig for å holde koordineringskostnadene nede Favoriserer organisasjoner med få koblinger Filosofi: lederne vet best, -har nødvendig kompetanse Arbeiderne er dumme og upålitelige

Hierarkiske organisasjoner

Internett endrer alt dette Kommunikasjon blir billig Nye, billige teknologier emulerer gamle og dyre teknologier (eks IP-telefon) Integrert tekst, lyd og bilde i samme medium The network is the message (Castells)

Overgang til digitale tjenester

The E-transformation Digital Service provider Physical products Digital proces p Physical proces Physical actors Digital actors

Nettverksmodeller popper opp overalt Organisasjoner Mellom personer Medieteknologi (OAN og OMN) Som tekst- og bildegenre Som leksikon Som ord i dagligtalen -alle er opptatt av nettverk og nettverking Spiller du golf ?

Utfordringen blir å forstå instruksjonsboken for det nye samfunnet

Digitale produkters egenskaper Høye utviklingskostnader Sunc cost Lave distribusjonskostnader (går mot 0) Perfekte ”kopier” (eksemplarer) Enkel formatendring (eks musikk –mp3) Lave transaksjonskostnader Koordineringskostnader synker Increasing returns Nettverkseffekter Commoditysyndromet Mye av dette er forskjellig fra tradisjonelle industriprodukter -eks bøker, video, CDer mm

Teknologi og økonomi Increasing returns Metcalfs lov Informasjonsprodukter som kollektive- og nettverksgoder Transaksjonskostnader Commoditysyndromet

Increasing returns Increasing returns Diminishing returns Gjennomsnittskostnader Gjennomsnittskostnader Antall prod enheter Antall prod enheter Skaper selvforsterkende vekst!

Verdi av fysiske ting vs nettverk 10 telefoner + 1 telefon = 11 telefoner Utgifter og inntekter pr telefon stiger med 10% 10 ab i telenettverket + 1 ab = 11 ab i nettverket Utgifter stiger IKKE, inntekter stiger med MER enn 10% Nytte = ½ n (n-1) Metcalfs lov

Nettverkseffekter forutsetter Kringkastingsmodellen gir ingen nettverkseffekter! Alle-til-alle-forbindelser

Reduserte transaksjonskostnader Søkekostnader Informasjonskostnader Forhandlingskostnader Beslutningskostnader Undersøkelseskostnader Straffekostnader Internett Coordineringskostnader Relasjonskostnader

Kommodifisering Kommodifisering innebærer at stadig flere produkter blir standardvarer global konkurranse på digitale produkter vanskelig å holde teknologisk forsprang prisene presses mot produksjonskost/grensekostnad, dvs. lavere marginer – gratis? makt og fortjeneste flyttes fra produksjon til planlegging, produktutvikling, markedsføring, salg og fremfor alt: design, integrasjon, koordinering og relasjonshåndtering

Ikke bare organisasjonen, men også samfunnet endrer rammevilkårene Ny globalitet Økt kompleksitet og turbulens Stabile relasjoner gjennom nettverk er lønnsomt i det lange løp Manuel Castells sier: Nettverket ER organisasjonen. Dette fordrer at vi også trenger ny kompetanse for å lykkes i det digitale nettsamfunnet

Versjon 2.0

Utfordringer videre Hvem ”eier” produkter og tjenester som utvikles i nettverk (kollektive eller nettverksgoder)? Hvordan styre utviklingen? Hvordan få etablerte sjefer til å avgi makt? ?????????????

Virtuelle organisasjoner Såkalte virtuelle organisasjoner Virtuelle organisasjoner Om det virtuelle og det reelle -og hvordan en ny type organisasjon vokser fram. Arne Krokan Inf 2450 2004

BAKGRUNN

Organisasjonskonsekvenser Nye organisasjonsformer Virtuelle imaginære Konsekvenser for eksisterende organisasjoner

Informasjonsteknologi Organisasjonsformer Arbeidsmåter Eksterne og interne grensesnitt Business impact Kommunikasjon Samarbeid System- koordinering Data- behandling Beregninger Kontroll Individuell teknologi Organisasjonsteknologi

Økt kompleksitet Mindre kontroll

Samarbeidsteknologi Arbeidsoppgaver Samlokalisert – distribuert Prosjektutvikling Kreative prosesser Løpende koordinering Kunnskapsdeling funksjonsdeling Samlokalisert – distribuert Synkront - asynkront

eSamfunnet Effekter? Endrer forretningsprosesser og strategier Skaper nye organisasjonstyper og utfordr. Utfordrer nasjonale/internasjonale reg. Utfordrer skillet mellom offentlig/privat Endrer mennesker – ”n-generation” Forretningsprosesser med nye machingmekanismer Nye typer organisasjoner – 5 av 7 vil bli grundere – 1 av 5 er selvstendige – elancere Internasjonal handel convergerer mot like priser og avgiftssystemer Tipping i Australia – hva er konsekvensenen i Norge? Kikkeren i oss får Effekter?

Det nye i nettsamfunnet : utvikling og håndtering av relasjoner Intelligent individuell kommunikasjon ”Collaborative filtering” (Amazon-TV ?) Communities Fra modellering av tjenester til modellering av kundeatferd Rolle, situasjon, sted MODUS Rammene er nettverkslogikk Økonomisk, organisatorisk, strategisk

Hva er det virtuelle? Konstruert eller dyrket? Tilstede eller ikke tilstede? Virkelig eller ikke? Hallusinasjon? Forskjellig fra annen mediert ”virkelighet”? Konstruert eller dyrket: jfr Tors metafor for læring og skille mellom mekanisk og organisk kultur. Så hytter, ha med en pose hyttefrø, flaggstangfrø, trappefrø osv

Det virtuelle er virkelig To tilstander av virkelighet Virtuell og aktuell Virkelig ”I`ve got it! ”You`ll get it” Aktuell Virtuell Stjålet fra Pierre Levy

Det virtuelles natur Deterritorialisert Delokalisert Desynkronisert Åpent

Virtuell organisasjon Aktuelle Fysisk koordinering Hver ansatt en fysisk posisjon/lokasjon Schedule som koordinator Virtuelle IP-koordinering Kontorløse ”kontor” Løsrevet fra her og nå Asynkron koordinering ”The virtualization of the corporation consist primarily in transforming the spatiotemporal coordinates of work into a continously renewed problem rather than a stable solution”

De nye organisasjonene Virtuelle Imaginære (Bo Hedberg)

Nettverksstruktur

GANT PRODUKSJON SELVSTENDIGE BUTIKKER MOTEFOTO PYRAMID SPORTS- WEAR GANT-BUTIKKER FOTO- MODELLER MOTEFOTO KATALOGER DESIGN GRUPPE PYRAMID SPORTS- WEAR (8 ANS.) GANT PRODUKSJON VARE- MERKE STARTET MED GANT U.S. - Stjålet fra Bo Hedberg

DET IMAGINÆRA SYSTEMET LEV.SYSTEM PARTNERBEDRIFTEN IMAGI- NATØR BETALINGSSYSTEM “RESOURCING” KUNDE- BASE LEDELSE KUNDE KOMM. KJERNE- KOMPE TANSE KUNDER Stjålet fra Bo Hedberg

IKEA SOM IMAGINÄR ORGANISATION FABR. FABR. POSTORDER, VARUHUS PARTNERS Ikeas kund bas (Family mm.) FÖRS. IKEAKORT, LÅN M.M. IKEA “RESOURCING” FABR. BENSIN MARKNADS KOMMUNI KATION KÄRN KOMPE- TENS Stjålet fra Bo Hedberg

Virksomhetens tre bedrifter* Kundrelations- Bedriften Infrastruktur- Bedriften Produktut- viklings- bedriften Stjålet fra Hagel & Singer: ”Unbundling the Corporation”, HBR March-April 1999

Virksomhetens tre bedrifter Kundrelations- bedriften Infrastruktur- bedriften Produktut- viklings- bedriften Stjålet fra Hagel & Singer: ”Unbundling the Corporation”, HBR March-April 1999

Bedriften som fire bedrifter. Kundrelations bedriften Kunnskaps- ledelse Produktut- viklings- bedriften Ledelse Infrastruktur- bedriften Stjålet fra Bo Hedberg

En organisasjon er ikke EN organisasjon i henhold til nettverkslogikken. Organisasjonens ulike deler må betraktes ut fra ulike typer logikk.

Bedriftenes ulike logikker Stjålet fra Bo Hedberg

Nettverk i skolen Nettverksorganisasjoner utfordrer tradisjonelle organisasjonsgrenser Klasse, skole, faggruppe, fylke, land Hvordan utnytte de beste ressursene til rask kunnskapsendring? Hvordan honorere innsats for nettverket? Hvorfor skriver folk for Wikipedia?