Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vi er alle redaktører Arne Krokan Dr.polit. Arne Krokan Professor ”sosiologi og teknologi” NTNU / BI Rådgiver for norske bedrifter Magister i familiesosiologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vi er alle redaktører Arne Krokan Dr.polit. Arne Krokan Professor ”sosiologi og teknologi” NTNU / BI Rådgiver for norske bedrifter Magister i familiesosiologi."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Vi er alle redaktører Arne Krokan

3 Dr.polit. Arne Krokan Professor ”sosiologi og teknologi” NTNU / BI Rådgiver for norske bedrifter Magister i familiesosiologi Dr.grad i ”medier og kommunikasjon” Har også utd. i psykologi, statistikk, kvinnesosiologi, IT

4 Trenger vi redaktørene? Eller trenger redaktørene oss? Trenger vi NRK? Hva med Dagbladet og VG? –Hvor mye av disse avisene er egenprodusert stoff som ikke finnes noen andre steder? Trenger vi journalistene? Hva skjer når det er knapphet på lesere og ikke lesestoff?

5 Avisene bygger på en elitistisk modell

6 Kommunikasjon var dyrt Dyr og spesiell teknologi Krever spesialkompetanse for bruk Krever ofte offentlig subsidiering Også intern kommunikasjon var dyrt: –Møter, telefon, papir for koordinering og produksjon Siling av informasjon i organisasjonen nødvendig for å holde organisasjonskostnader nede Favoriserer organisasjoner med få koblinger (hierarkier) Filosofi: lederne vet best, -har nødvendig kompetanse – derfor trengte vi redaktører!

7 Internett endrer alt dette Kommunikasjon blir billig Nye, billige teknologier emulerer gamle og dyre teknologier (eks IP-telefon, mp3) Integrert tekst, lyd og bilde i samme medium (skaper nye genre) Fra The Medium is the Message til The Network is the message (Castells) Open Access Networks og OMN Produksjons- og distribusjonsteknologi for alle –Blog, podcast, videocast,

8 Cogito ergo sum.

9 Jeg lenker, altså er jeg.

10 What Is A Blog? weblog, or *blog, is a frequently updated website consisting of dated entries arranged in reverse chronological order so the most recent post appears first. Jill Walker, Definition of ‘Weblog’ http://huminf.uib.no/~jill/archives/blog_theorising/final_version_of_weblog_definition.html Blogg var opprinnelig et publiseringsverktøy for samarbeid i prosjekter.

11 Network Literacy Network literacy is “writing in a distributed, collaborative environment. Weblogs are the first native web genre. Serial, unstable (ethics: edit? annotate? delete? change your mind? - compare net journalism, post-editing), networked.” “Bringing network literacy to the classroom means jolting students out of the conventional individualistic, closed writing of essays only ever seen by your professor.” From Jill Walker's talk at Brown, http://huminf.uib.no/~jill/archives/blog_theorising/talk_at_brown.html

12 Blogger er bra. De forandrer mediebildet og de tradisjonelle mediene. De er selvregulerende Det er ingen inngangsbarrierer Blogger er levende (world live web) – Google-sider statiske.

13 Omfang 9 millioner blogger 40 000 nye hver dag En av fire internettbrukere leser blogger Blogger integreres i de tradisjonelle mediene –Dagbladet, Startsiden Nye tjenester uten redaktører popper opp Selvjustis (som på news)

14 Hvilken oppmerksomhet får blogging i mediene?

15

16

17

18 Hva er det teknologiske grunnlaget for utviklingen av nye nettbaserte medier? Husk: Open Access Network (OCN)

19

20

21

22

23

24 Hvordan finne ut hva som er de mest populære temaer, artikler, forfattere?

25

26

27

28

29

30 Hvem er bloggerne? Kjendiser blir bloggere Bloggere blir kjendiser Fagfolk Bedrifter Ledere Journalister Kvinnen i gata Pressen ROLLENE ENDRES

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40 Hvor er redaktøren?

41

42 Utfordringer Hvem sikrer at det er kvalitet på innholdet? Hvor finner vi de kloke formidlerne? Er vi i ferd med å få en 5. statsmakt? –Trenger MSM å bli kontrollert? Har teknologiutviklingen gått fra redaktørrollen? Har samfunnsutviklingen (halvparten av ungdomskullene går på Universitetet) endret behovet for redaktørene?

43 Her er tabloidversjonen Blogger, metablogger, blogindexer, blogsøkemotorer, OAN, OMN endrer det teknologiske grunnlaget for publisering i alle MSM Nye aktører kommer på banen som eiere av infrastruktur, innholdsleverandører og som stjerner Denne utviklingen påvirker også de tradisjonelle mediene (Gubbeprosenten øker) Vil du være med må du forstå stammespråket og beherske teknologiene

44

45 Konklusjon Blir redaktørene vår tids bøkkere? Mediebildet forandres dramatisk de neste årene, - vi ser konturene av mye nytt Dette skaper nye genre, nye kunstgrener, nye arenaer for vitenskapelig publisering etc MSM kan være med, men får ikke dominere utviklingen Ja – vi blir alle redaktører! Ja – vi trenger gode gatekeepers og attentorer (fra attention og editor)

46 Skate to where the puck is going, not where it is Wayne Gretzky

47 Send sms til 91897473 for å få kronikkversjonen

48 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Vi er alle redaktører Arne Krokan Dr.polit. Arne Krokan Professor ”sosiologi og teknologi” NTNU / BI Rådgiver for norske bedrifter Magister i familiesosiologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google