Aktiviteter høst 2011 Presentasjon for Grenlandstinget Kragerø Spa Hotell 19. januar 2012 Ståle Tveit, Vekst i Grenland AS Strategisk Næringsplan for Grenland
En prosess og en plan som bidrar til felles virkelighetsforståelse i en region; som igjen danner grunnlag for helhetlige prioriteringer innen næringsutvikling. Hva er en Strategisk Næringsplan?
Planprosessen eies av Grenlandssamarbeidet Grenland har hatt SNP siden Planperioden er den samme som kommunevalgsperiode ViG har fått i oppdrag å utarbeide forslag til plan En helhetlig plan for all nærings- utvikling i Grenland; IKKE bare for ViG Forventer bred medvirkning fra privat og offentlig sektor når strategier skal realiseres Fakta
Mai: ”40 kloke hoder” Mai – februar 2012: SNP- arbeidsgruppe og ViG- styret Oktober – desember: Presentasjoner og forankring i nærings- og organisasjonsliv 31. okt og 1. nov: Folkemøter januar 2012 – møte i Grenlandstinget Februar 2012: Høringsrunde (?) Mars 2012: Politisk behandling Prosess
”Grenland er ett felles bo- og arbeidsområde.” Strategisk kjerne i SNP
Befolkningsutvikling Arbeidsplassutvikling Bransjer Pendling Arbeidsmarkedsintegrasjon Utdanningsnivå Nyetableringer Lønnsomhet Grenlands ståsted (ref. Telemarksforsking) Vekst Nærings-NM Innovasjonsklima Attraktivitet
En region i endring Kommuner i en komplett region Etablering og vekst Kompetanseparadokset Nye trender i flyttemønsteret Hensyn til miljø og bærekraft Fokus på de små- og mellomstore bedriftene (SMB) Naturgitte og menneskeskapte fortrinn Vi må skape vår egen fremtid! Grenlands muligheter
Grenland skal være et ledende vertskap for fremtidsrettet industri! På jakt etter det store mangfoldet! Et forpliktende regionalt samarbeid i Grenland Samarbeid på tvers av regioner! De gode opplevelsene! Hva bidrar til vekst i en region? Kunnskap er viktig! Det globale bildet Utviklingen frem mot 2025 Grenlands muligheter
Planstruktur: Mål: Definerer hvilke overordnede mål planen har Strategier: Strategiske satsningsområder som skal bidra til å nå målene Strategiske grep: Ulike tiltak/grep innen hver strategi * * * Må følges opp av årlige handlingsplaner!!!
Mål Mål A: Økt antall arbeidsplasser Mål B: Økt attraksjonskraft Mål C: Styrket vertskap overfor næringslivet Mål D: Økt næringsrettet kunnskap, forskning og utvikling
Strategi A1: Fremme nyskaping, næringsmangfold og kommersialiseringsevne. risikoavlastning for å styrke nyskaping, fornyelse, omstilling kommersialiseringsselskap; bredt eierskap, fokus på de virkelig gode ideene etablererveiledning utfordre lokale kapitalmiljøer Mål A: Økt antall arbeidsplasser
Nyskapingsområder: MaterialteknologiProgramvareutvikling Bioteknologi/biomedisin/helse Bioteknologi/biomedisin/helse miljø- og energiteknologi miljø- og energiteknologiOpplevelsesindustrien Næringsmidler Næringsmidler Transport og logistikk Olje- og gassindustrien Et spørsmål om komparative fortrinn!!!
Strategi A2: Tilrettelegge for industrielle virksomheter gjennom konkurransedyktig tilgang på råstoff, kompetanse og infrastruktur råstoff- og energitilførsel etter/videreutdanningstilbud – lærlingordninger industrielle piloter Internasjonalt Senter effektive vei-, bane- og havneløsninger Økt antall arbeidsplasser
Strategi A3: Stimulere til økt internasjonal satsning i regionens små- og mellomstore bedrifter. stimulere til SMB-eksport utnytte de store eksport- bedriftenes internasjonale nettverk vurdere behov for lobbyressurser i viktige internasjonale markeder Mål A: Økt antall arbeidsplasser
Strategi A4: Skape et integrert arbeidsmarked i søndre Vestfold og Grenland «Integrasjonskonferansen 2012» SNP for storregionen? Mål A: Økt antall arbeidsplasser
Strategi B1: Profilere Grenland som et attraktivt etablerersted for bedrifter, kapital og attraktiv arbeidskraft gjennom et offensivt markedsarbeid. helhetlig markeds-/kommunikasjonsplan selgende ide: Grenland; Rom for å lykkes; plass til å leve. lobbyisme/markedsaktiviteter i Oslo?? Mål B: Økt attraktivitet
Strategi C1: Utarbeide helhetlig strategi for næringsarealer felles plan for næringsarealer ”grønn fil” nye industriarealer Frier Vest?? utnyttelse av særskilt attraktive arealer moderne handelskonsepter Mål C: Profesjonelt vertskap overfor næringslivet Klosterøya
Mål C: Profesjonelt vertskap overfor næringslivet Strategi C2: Tydeliggjøre regionens fortrinn for jobbskaping og næringsetableringer. sikre at alle kommunale planer støtter regionale næringsambisjoner
Strategi D1: Videreutvikle nasjonalt ledende kunnskaps- og FoU-klynger i regionen Kjølnes, Herøya, Klosterøya, Rønningen fra høyskole til universitet Mål D: Økt næringsrettet kunnskap, forskning og utvikling
Strategi D2: Styrke entreprenørskapsarbeid for unge gjennom hele utdanningsløpet. elevbedrifter/studentbedrifter metodeutvikling realfagsatsning fagbrev Mål D: Økt næringsrettet kunnskap, forskning og utvikling
Kompetanse og rekruttering 21
Skien – Porsgrunn – Bamble Kragerø - Drangedal - Siljan Grenland
Takk for oppmerksomheten Rom for å lykkes, plass til å leve!!
Visjon 2025 ”Grenland; blant fem i tjuefem!” Måling: NM i næringsutvikling Attraktivitetsbarometeret Vekst i antall innbyggere Norge har 83 regioner……