Aktiviteter høst 2011 Presentasjon for Grenlandstinget Kragerø Spa Hotell 19. januar 2012 Ståle Tveit, Vekst i Grenland AS Strategisk Næringsplan for Grenland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
Grenland Senter for bærekraftig industriell utvikling Hallgeir Kjeldal ViG.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Regional transportplan Agder
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Trysil- Utfordringer og muligheter.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Aktiviteter høst 2011 Presentasjon for Grenlandstinget Kragerø Spa Hotell 19. januar 2012 Ståle Tveit, Vekst i Grenland AS Strategisk Næringsplan for Grenland

En prosess og en plan som bidrar til felles virkelighetsforståelse i en region; som igjen danner grunnlag for helhetlige prioriteringer innen næringsutvikling. Hva er en Strategisk Næringsplan?

Planprosessen eies av Grenlandssamarbeidet Grenland har hatt SNP siden Planperioden er den samme som kommunevalgsperiode ViG har fått i oppdrag å utarbeide forslag til plan En helhetlig plan for all nærings- utvikling i Grenland; IKKE bare for ViG Forventer bred medvirkning fra privat og offentlig sektor når strategier skal realiseres Fakta

Mai: ”40 kloke hoder” Mai – februar 2012: SNP- arbeidsgruppe og ViG- styret Oktober – desember: Presentasjoner og forankring i nærings- og organisasjonsliv 31. okt og 1. nov: Folkemøter januar 2012 – møte i Grenlandstinget Februar 2012: Høringsrunde (?) Mars 2012: Politisk behandling Prosess

”Grenland er ett felles bo- og arbeidsområde.” Strategisk kjerne i SNP

 Befolkningsutvikling  Arbeidsplassutvikling  Bransjer  Pendling  Arbeidsmarkedsintegrasjon  Utdanningsnivå  Nyetableringer  Lønnsomhet Grenlands ståsted (ref. Telemarksforsking)  Vekst  Nærings-NM  Innovasjonsklima  Attraktivitet

 En region i endring  Kommuner i en komplett region  Etablering og vekst  Kompetanseparadokset  Nye trender i flyttemønsteret  Hensyn til miljø og bærekraft  Fokus på de små- og mellomstore bedriftene (SMB)  Naturgitte og menneskeskapte fortrinn  Vi må skape vår egen fremtid! Grenlands muligheter

 Grenland skal være et ledende vertskap for fremtidsrettet industri!  På jakt etter det store mangfoldet!  Et forpliktende regionalt samarbeid i Grenland  Samarbeid på tvers av regioner!  De gode opplevelsene!  Hva bidrar til vekst i en region?  Kunnskap er viktig!  Det globale bildet  Utviklingen frem mot 2025 Grenlands muligheter

Planstruktur: Mål: Definerer hvilke overordnede mål planen har Strategier: Strategiske satsningsområder som skal bidra til å nå målene Strategiske grep: Ulike tiltak/grep innen hver strategi * * * Må følges opp av årlige handlingsplaner!!!

Mål Mål A: Økt antall arbeidsplasser Mål B: Økt attraksjonskraft Mål C: Styrket vertskap overfor næringslivet Mål D: Økt næringsrettet kunnskap, forskning og utvikling

Strategi A1: Fremme nyskaping, næringsmangfold og kommersialiseringsevne. risikoavlastning for å styrke nyskaping, fornyelse, omstilling kommersialiseringsselskap; bredt eierskap, fokus på de virkelig gode ideene etablererveiledning utfordre lokale kapitalmiljøer Mål A: Økt antall arbeidsplasser

Nyskapingsområder: MaterialteknologiProgramvareutvikling Bioteknologi/biomedisin/helse Bioteknologi/biomedisin/helse miljø- og energiteknologi miljø- og energiteknologiOpplevelsesindustrien Næringsmidler Næringsmidler Transport og logistikk Olje- og gassindustrien Et spørsmål om komparative fortrinn!!!

Strategi A2: Tilrettelegge for industrielle virksomheter gjennom konkurransedyktig tilgang på råstoff, kompetanse og infrastruktur råstoff- og energitilførsel etter/videreutdanningstilbud – lærlingordninger industrielle piloter Internasjonalt Senter effektive vei-, bane- og havneløsninger Økt antall arbeidsplasser

Strategi A3: Stimulere til økt internasjonal satsning i regionens små- og mellomstore bedrifter. stimulere til SMB-eksport utnytte de store eksport- bedriftenes internasjonale nettverk vurdere behov for lobbyressurser i viktige internasjonale markeder Mål A: Økt antall arbeidsplasser

Strategi A4: Skape et integrert arbeidsmarked i søndre Vestfold og Grenland «Integrasjonskonferansen 2012» SNP for storregionen? Mål A: Økt antall arbeidsplasser

Strategi B1: Profilere Grenland som et attraktivt etablerersted for bedrifter, kapital og attraktiv arbeidskraft gjennom et offensivt markedsarbeid. helhetlig markeds-/kommunikasjonsplan selgende ide: Grenland; Rom for å lykkes; plass til å leve. lobbyisme/markedsaktiviteter i Oslo?? Mål B: Økt attraktivitet

Strategi C1: Utarbeide helhetlig strategi for næringsarealer felles plan for næringsarealer ”grønn fil” nye industriarealer Frier Vest?? utnyttelse av særskilt attraktive arealer moderne handelskonsepter Mål C: Profesjonelt vertskap overfor næringslivet Klosterøya

Mål C: Profesjonelt vertskap overfor næringslivet Strategi C2: Tydeliggjøre regionens fortrinn for jobbskaping og næringsetableringer. sikre at alle kommunale planer støtter regionale næringsambisjoner

Strategi D1: Videreutvikle nasjonalt ledende kunnskaps- og FoU-klynger i regionen Kjølnes, Herøya, Klosterøya, Rønningen fra høyskole til universitet Mål D: Økt næringsrettet kunnskap, forskning og utvikling

Strategi D2: Styrke entreprenørskapsarbeid for unge gjennom hele utdanningsløpet. elevbedrifter/studentbedrifter metodeutvikling realfagsatsning fagbrev Mål D: Økt næringsrettet kunnskap, forskning og utvikling

Kompetanse og rekruttering 21

Skien – Porsgrunn – Bamble Kragerø - Drangedal - Siljan Grenland

Takk for oppmerksomheten Rom for å lykkes, plass til å leve!!

Visjon 2025 ”Grenland; blant fem i tjuefem!” Måling: NM i næringsutvikling Attraktivitetsbarometeret Vekst i antall innbyggere Norge har 83 regioner……