Det finnes hjelpemidler –men er de i bruk? Pål Lennart Horne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på
Skole – hjem samarbeid.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER
Kommunale kriseteam Froland
Familiehjem på Husafjellheimen
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
”Når vi bestemmer selv”
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
PBL - PROSJEKT.
Avdeling for barn og unge/Enhet for barnehabilitering Lærings- og mestringssenteret Side 1 © Hemit - team elæring 2011 Familien og ”jungelsystemet” Hjem.
FAU-møte Mandag Satsningsområder  Tilstandsrapport  Lekser og lesing  Samarbeid skole/hjem – fagdag i samarbeid med foreldre? Lesekampanje?
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hvorfor foreldremedvirkning?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Det viktige samarbeidet
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
iPad i grunnskoleopplæringen Lillehammer kommune.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Prosjekt og utviklingsarbeid i bibliotek Siri Tidemann-Andersen, Det flerspråklige bibliotek.
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
iPad i grunnskoleopplæringen
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Innføring av Chromebook på Solås skole
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
SS-generasjonen HL-senteret,
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Rådgivningskontor for syn
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
ALL vectors have two components (x and y)
Utskrift av presentasjonen:

Det finnes hjelpemidler –men er de i bruk? Pål Lennart Horne

Kommunene har planer, men blir de fulgt opp?

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord 2012

”Får ditt barn hjelp av skolen og PPT?”

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord % har måttet skaffe PC selv

Pc-bruk på skolen betyr mer bruk av hjelpemidlene hjemme

7 av 10 hjem får ikke informasjon fra skolen om digitale hjelpemidler!

7 av 10 hjem får ingen opplæring av det offentlige i bruk digitale hjelpemidler!

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord % 37 % Har ingen kontaktperson på skolen

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord 2012 Vi har ikke god oppfølging og godt samarbeid med skolen og PPT

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord 2012 Skolen og hjelpetjenestene må bli bedre i tilretteleggingen for mitt barn

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord 2012 ”Vi må selv være aktive i samarbeidet”

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord 2012 Konklusjon Forpliktende IKT-planer (kommunalt og lokalt) Ressurspersoner på skolen (superbrukere) Samarbeid med kompetansemiljøene Gi foreldrene støtte og veiledning Tettere samarbeid mellom skole og PPT

Pål Lennart Horne – Masteroppgaven IKT i læring. Høgskolen Haugesund/Stord 2012 There is a phrase in jazz, "being in the groove," that suggests the state when an ensemble "plays as one” (Peter Senge, 1990). Det er dette samspillet som er nødvendig mellom hjem, skole og hjelpetjenestene