“A work for men with bodies of brass, lungs of steel, heads of oak, hands of springsteel, hearts of apostles, memories of angels, and lives of Methuselah.”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Advertisements

Internasjonaliseringskonferansen 2012
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2010 Presentasjon for søkere.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2008 Informasjonsmøte mandag 11. februar 2008.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2013 Presentasjon for søkere.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Språkleg modul A - oversyn
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Bestått/ikke-bestått
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Borre ungdomsskole
Student i ”moden” alder
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2012 Presentasjon for søkere.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med arabisk
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
KIN2010 – Kinesisk C Praktisk informasjon om studieoppholdet i Kina.
ITA2317R/ITA4317R – La grande bellezza - Italiensk film og fjernsyn i Roma Sommeren 2016.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi
ITA2317R/ITA4317R La grande bellezza – Italiensk film og fjernsyn i Roma
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Studiespesialisering
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
Les litt i leseuniversboka hver skoledag
Time- og eksamensplanlegging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

“A work for men with bodies of brass, lungs of steel, heads of oak, hands of springsteel, hearts of apostles, memories of angels, and lives of Methuselah.” – William Milne

Kinesisk ved UiO Hva venter en førsteårsstudent? 好 学 不 倦 hàoxuébújuàn likelæreikketrøtt ”Utrettelig glad i lærdom” Man blir aldri utlært i kinesisk…

Ukentlig undervisningsstruktur Syv timer obligatorisk (80%) undervisning per uke Fordelt på: To grammatikkforelesninger MAN og ONS Tre timer gruppeundervisning TIR, TOR, FRE + Lekseinnlevering, tegninnlevering, fredagsquiz Lesing, skriving, lytting og snakking vektlegges i utgangspunktet likt. I praksis kommer lesing og skriving lettere for norske studenter enn lytting og snakking. Etter ca. to måneder blir torsdags/fredagstimene “kun kinesisk”- timer. “Direkte metode”.

Leksjoner “Integrated Chinese” Greetings Family Dates and Time Hobbies Visiting Friends Making Appointments Studying Chinese School Life Shopping Transportation

Ord/tegn Man lærer i underkant av 500 tegn det første semesteret, og omtrent like mange ord. Ett kinesisk tegn er et morfem (og alltid én stavelse), og settes sammen med andre morfemer til å lage ord, f.eks.: 高兴 gāoxìngadjektiv“glad” 高 gāoadjektivhøy 兴 xìngsubstantivopphisselse, oppstemthet GĀO er et høyfrekvent ord/tegn som også kan stå alene. XÌNG er et lavfrekvent tegn som kun forekommer i bundet form (i flermorfemsord).

Parallelle forelesningsrekker Både på 1. og 2. semester gis det en separat forelesningsrekke på 6 dobbeltimer i: 1. semester: Språkteori Tegnenes historie og oppbygning, dialektforhold, talespråkets historie, typologiske særtrekk, transkripsjonssystemer. 2. semester: Grammatikk Grunnleggende syntaktisk analyse, ordklasser/setningsledd, grammatiske termer på kinesisk, øving på uvante (i forhold til norsk) setningsmønstre.

Kurslengde, eksamen og vurderingssituasjoner 14 undervisningsuker per semester Kvalifiseringsprøver midtveis i semesteret Pinyin-prøve første semester Lytteprøve andre semester 4-timers eksamen To deler (vektlegges 70% vs. 30%) Praktisk del: ca. 3 timer Teoretisk del: ca. 1 time

KIN1010 høsten 2013 Ca. 60 påmeldte studenter (gjennomsnitt per kull) Gjennomføring 5 strøk på mid-term (man får en sjanse til) 8 strøk på eksamen (48 gikk opp) Gjennomsnittlig ca. 10 hopper av (av div. grunner)

Obligatorisk studieopphold 3. semester - Opphold i Kina (3. semester) helt nødvendig for grunnleggende språkbeherskelse. - Eksponering essensielt, men forutsetter solid strukturell innføring på forhånd (de lærde strides!). - Elevene deles inn i ulike nivåer på BeiDa (Peking University). - Avsluttende prøver i Beijing, samt muntlig eksamen etter hjemkomst. - Integrert del av kinesisk C+D (3. og 4. semester), hvor 4. også inkluderer klassisk kinesisk.

Utfordringer… Minst dobbel så lang tid å lære som et europeisk språk? Mangel på språklig eksponering i Norge. Ingen språklige holdepunkter – et nytt lingvistisk system. Tegn – tidkrevende og “komplisert”. Toner – uvant og uforståelig for mange.

Hva kan dette brukes til? Stort behov for folk som behersker kinesisk språk i næringslivet, men kun litt kinesisk er sjelden nok Kinesisk språk må som regel kombineres med noe annet for å gjøre en attraktiv på arbeidsmarkedet Innsikt i kinesisk språk, kultur og samfunn hører med til allmenndannelsen i en globalisert verden (?)