Løsningsforslag oppgave 10.3 b)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fotokurs Grunnleggende kurs 1 Av Jan H. Holgersen © 2006
4 Bruk øynene riktig.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Sone 1 (aerob) % av makspuls, lav intensitet
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Tørkeparti PM 5.
Kap 5 The discounted cash flow approach
Muntlig Matematikk Eksamen
Skattefradrag på selvangivelsen
Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 16 Produktvalg Læringsmål:
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Online målposter Helge Rustad 21/ I individuelt og stafett.
Forslag til Levangers 1000 års logo
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 6: Lagermodeller
Oppgave – diagramanalyse av avvik faste kostnader Følgende opplysninger foreligger om en tilvirkningsavdeling: BudsjettHele året Faste kostnader
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Utvidelser av tallområdet:
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 16 Produktvalg
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Komplekse tall Naturlige tall
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
REKRUTTERING OG OPPLÆRING AV VALGMEDARBEIDERE
i:SEE Conceptual Learning DA
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: singel kampanje Innleveringsfrist 15. august.
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
VI INVITERER deg/ditt firma til Søve som UTSTILLER PÅ MINIDYRSKU’N Sted: SØVE VIDEREGÅENDE SKOLE ULEFOSS Lørdag 1. juni 2013 Søve kan feire 120 år som.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
LR-Akademi Lederbonus.
Kort om | Funksjonsmembran
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Powerpoint v/ Terje Høiland
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 INF oktober 2010 Stein Krogdahl Foreløpige foiler Dagens program: –Første time: Kap 23.5: Trær og strategier for spill med to spillere –Andre.
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Funksjoner i PowerPoint Fil-menyen Lagre Skriv ut Bytte språk Deling: Sende som vedlegg.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Velkommen til skyteskole - Kveld 3 -
Gode alene – enda bedre sammen?
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Økonomistyring KRV-analyser
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Løsningsforslag oppgave 10.3 b) TIL FORELESER På de neste 3 plansjene presenteres en PPT-løsning av kapasitetsdiagrammet med tilhørende isobidragslinje, og avlesning av mulighetsområde og optimalløsning. Plansjene må vises som Slide Show, og absolutt med lyd på full guffe, gjerne på avansert lydanlegg……….. Om man står i plansje 2, velger «Slide Show,» deretter «From Current Slide», så er man i gang. Presentasjonen stopper av og til opp for at man skal kunne trekke pusten og legge inn forelesers kommentarer og presiseringer og gjentakelser og utdypinger av hva som skjer. For at studentene skal klare å henge med, bør den kjøres i svært moderat tempo, og den kan sogar enkelt kjøres om igjen, og da i litt raskere tempo som avslutning. Etter forestillingen kan jo gjerne foilene legges ut på lokalt nett

Løsningsforslag oppgave 10.3 b) a) Først drar vi opp aksene, og plasserer A og B (noe som allerede er gjort i arbeidsheftet). I punkt b) skal vi finne en brukbar skalering for å unngå at figuren blir unødig liten, eller skalaen skal måtte endres fordi den «sprekker» b) Etter et raskt overslag ut fra de gitte opplysningene i tabellen, ser vi at 1000 er max aktuelt antall for A, og 1 000 er også max antall B i dette tilfellet. . A 1 000 800 Husk å 600 400 200 B 200 400 600 800 1 000

Løsningsforslag oppgave 10.3 b) – slide 2 a) Vi skal nå tegne inn kapasitetslinjen for avdeling 1. Da trenger vi to punkter. Om vi utelukkende produserer A, kan vi lage 1 000 enheter (= 1 800 / 1,8). Tilsvarende for B: 1 800 / 3,6 = 500. b) I avdeling 2 får vi tilsvarende 750 A (= 1 500 / 2) og 1 000 B (= 1 500 / 1,5) c) Det er ulik råvare for A og B, og man kan max produsere 800 A og 800 B Diagrammet viser at råvarer A i praksis ikke er en reell flaskehals med nåværende kapasiteter. Det er heller ikke råvaretilgangen til B. . A Råvarer A Avdeling 1 1 000 Råvarer B 800 Max salg B 600 Husk å d) For B er salg en pot-ensiell flaskehals, ved at det ikke er mulig å selge over 400 enh. 400 Avdeling 2 200 B 200 400 600 800 1 000

Løsningsforslag oppgave 10.3 b) – slide 3 Vi har nå et omfattende og imponerende diagram, men mangler rosinen i pølsa: ISOBIDRAGSLINJEN Men før vi tegner inn den, skal vi markere mulighetsområdet! a) Vi velger å la isobidragslinjen starte ved 1 000 A, dvs. et DB på 500 000 (= 500 x 1000 ). Da vil den måtte lande på B-aksen ved 833 enh. (= 500 000 / 600) b) Vi skyver så isobidrags-linjen innover mot mulighetsområdet . A Max salg B Avdeling 1 1 000 Råvare A Råvare B c) Men vi ser at den kan skyves enda lenger innover, før den akkurat berører mulighetsområdet! 800 Isobidragslinje 1 600 Husk å 400 Avdeling 2 d) Optimal løsning blir, avlest i diagrammet, ca. 600 A og ca. 200 B Optimal produktmiks 200 B 200 400 600 800 1 000