Antikvariske prinsipp i fartøyvernet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Pilotprosjekt «prioritering i bygningssamlingen» Skolehus Presentasjon til drøfting, Kulturrådet, 29. november 2013 Jorunn E. Gunnestad.
v/Tormod Engebu, IKAVA KDRS 13. november 2013
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Totalentreprenørens avtale
SIKKER VANNinstallasjon
Hovedstrategi for Statsbygg
EN VEILEDER OM TILTAK I BOLIGBYGG Høringsutgave mars 2005
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Innovative offentlige anskaffelser
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Det var en gang et slott, hvor det bodde en konge
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Primus og prioriteringsmetoden Om utvikling av primus for å fange kulturhistorisk verdi, museal relevans og tilstand basert på metoden.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Arkivering av nettsider
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Offentlighet.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Vinnerlaget.
Johannes 21,11-19.
Nils Marstein Riksantikvarens rolle i byggesaker.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Line Bårdseng rådgiver
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
Overordnet bevaringsplan for privatarkiver i Vestfold Marit Slyngstad
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Kapittel 10 Exceptions Handtering av exceptions Ein exception er eit objekt som representerer ein feil eller eit unntak Exceptions blir kasta av.
Delegasjonsreglement
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Soria Moria Slott Et norsk folkeeventyr. Halvor.
Kirkebygget og biskopens oppgaver Presentasjon under kurs for kirkelige fellesråd 2016 Agder og Telemark bispedømme.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Midler til fartøyvern Fartøyvernets ABC 2017.
Fartøyvernets ABC.
Fartøyvernets ABC Bestillerkompetanse Oift.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Søkje på hjelpemiddel -frå NAV Hjelpemiddelsentral
Naturhistorisk Museum UIB Nordfløyen
Ombygging av foajeen til Den Nationale Scene
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Antikvariske prinsipp i fartøyvernet NFF – Horten 23.11.2013 Sverre Nordmo, seniorrådgiver Riksantikvaren

Hvorfor verne / frede? Bygningshistorisk verdi Bygningsteknisk – historisk verdi Arkitekturhistorisk verdi Samfunnshistorisk verdi Sosialhistorisk verdi Personhistorisk verdi Fartøyhistorisk verdi Opplevelsesverdi Symbolverdi «Ammonia» og «Storegut»: Industri-, krigs- og samferdselshistorisk verdi

Antikvariske prinsipper Restaurering er tiltak for å setje i stand eit bygg eller ein gjenstand slik at det får attende opphavleg skapnad og utsjånad. Omgrepet vert nytta på ulike måtar i ulike fagmiljø. Innanfor vernerørsla har ein nytta omgrepet både om gjenoppretting til opphavleg tilstand og gjenoppretting til ynskt tilstand. Omgrepet vert i dag helst berre bruka om antikvarisk restaurering. Det inneber at arbeidet vert utført etter ein antikvarisk plan, og gjennomført med tradisjonelle material og tradisjonelt verktøy, av handverkarar som kjenner dei tradisjonelle handverkteknikkane. Restaurering vil likevel innebere betydelege inngrep og forandringar, og skil seg slik frå konservering, som i antikvarisk samanheng ofte blir halde fram som idealløysinga. I folkeleg språkbruk kan ordet feilaktig bli bruka om all slags vøling, også den som inneber modernisering. Innan kulturminnevernet vert ordet bruka om reparasjonar med vekt på å følgje antikvariske prinsipp. Praktisk restaureringsarbeid vil likevel vere et kompromiss mellom det å gjenskape ein opphavleg utsjånad og det å gjere gjenstanden eller byggverket tenleg for framtidig bruk. (Wikipedia)

Hovedprinsipp: Bytte likt mot likt Bruk samme materialer Bruk samme arbeidsteknikk Samme overflatebehandling Malerrull kom ca 1950 Vinkelsliper gir feil merker og spor Ikke forbedringer eller standardhevinger!

Vern gjennom bruk Verneverdi Brukshensyn kontra Brukshensyn = konflikt? Bevaring motiveres gjerne gjennom et sett kulturhistoriske verdier. Bruken tar utgangspunkt i funksjonelle, tekniske, økonomiske og sosiale hensyn

En tett vev Løsningene vil ofte måtte begrunnes i lovverk, forskrifter, sikkerhetsanalyser og økonomi. I mange tilfeller vil løsningen måtte baseres mer på verdivalg og skjønn Til sammen kan dette bli en ganske tett vev, ofte med mange kryssende hensyn

Autentisitet Historiske autentisitetsverdier kan ikke økes. Alle fysiske inngrep vil nødvendigvis redusere autentisiteten, som igjen lett vil berøre aldersverdi og sjeldenhetsverdi. Ikke minst er autentisitetsverdiene også knyttet opp mot kulturminnets vitenskapelige verdi. Gode dokumentasjonsmetoder og rutiner kan til en viss grad kompensere for dette, men ikke fullt ut. Autentisitet brukes om et objekts grad av ekthet og/eller opprinnelighet. Autentisitet må alltid sees i forhold til noe, for eksempel tidsperiode, stilart, materialbruk eller byggemåte. Se også Gunnar Eikli: http://www.hestmanden.no/storage/_page_files/Mellom_verneverdi_og_brukshensyn.pdf

Noen valg Bevare i tilstand fartøyet hadde ved opphør av ordinær drift Tilbakeføre til siste, sikre dokumenterbare driftsperiode Tilbakeføre eksteriør, men beholde / endre innredning Tilbakeføre til stadium for ombygging Tilbakeføre til byggeåret

«Gamle Kragerø» og fredningsvedtak Noen eksempler på bevaring og betingelser / konsekvenser ved tilbakeføring «Gamle Kragerø» og fredningsvedtak Bilferga «Kragerø» ble bygget i Kragerø i 1960. Originaltegninger finnes, god bildedokumentasjon og historier. Del av bok om fergene i Kragerø. Ved overtakelse og tilbakeføring fra Bastøy, inneholdt fredningsbestemmelsene en oversikt over endringer som var gjort fra den forlot Kragerø, og tillatelse til tilbakeføringer når slikt arbeide var aktuelt. Den største jobben var å dette om bord en Alpha diesel 403 – 26 VO, montert i Fredrikshavn etter de samme tegninger som da den opprinnelige motoren ble montert. En vellykket tilbakeføring!

«Gamle Kragerø»

Bremsnes-krysser, fiskernes «Mercedes» «Toma» ble bygget i 1972 og overtatt i 2005 Riksantikvaren uttalte da: I 1991 ble det påbygd trålerbakk og egnehus i aluminium, men minimale inngrep ble gjort utover dette. Alle rekkestøttene på forskipet er således fortsatt intakte, og den opprinnelige nedgangskappen til lugaren står på sin opprinnelige plass. Fartøyet er videre i meget god stand. Som følge stadige endringer og moderniseringer av fiskeflåtens eldre fartøyer, pleier Riksantikvaren å forutsette at fartøyene eventuelt bevares slik de var da de sist gikk Ut av aktivt fiske. Dette for at autentisiteten skal bli ivaretatt best mulig, idet dokumentasjonen av tidligere stadier pleier å være mangelfull. Når det gjelder "Toma", er dette ikke tilfelle. Fartøyets opprinnelige utførelse er godt dokumentert og stort sett intakt. Man har derfor nå en mulighet til å få bevart et fiskefartøy fra 1970-tallet, slik de ble bygd på Nordmøre, i opprinnelig stand.

Fiskebåt – standard i dag - og tilbakeført til 1972

«Folkvang», en av 4 gjenværende Skandferbåter Tilbakeført eksteriørmessig til 1911 etter tegninger, foto, beskrivelse og bestillingsbrev. Arbeidet godt dokumentert Interiøret tilpasset ny bruk, men lugar bygget i tradisjonell utførelse. En av svært få tilbakeføringer til original fiskebåt for seil.

«Folkvang» 1911

Kystrutebåt, fredes Båten ble bygget for kystruta Oslo – Bergen, seinere hurtigruten Stavanger – Oslo så nattruten Sandnes/Stavanger – Bergen, sist godsruten Oslo – Bergen Representerer et rutetilbud fra 1884 Ble skadet i eksplosjon på Bergen havn i april 1944, kondemnert, men satt i stand og i drift igjen. Styrhuset forsvant og er i dag i forkant av salongen under det opprinnelige styrhuset Dampmaskin byttet ut med dieselmotor i 1950. Ei eventuell tilbakeføring til damp forutsetter at også de andre elementene tilbakeføres. Vi krever en historisk sammenheng av alle elementer ved ei tilbakeføring av fartøy til et tidligere nivå

M/S «Rogaland» 1929

M/S «Grytøy» 1954

D/S «Hestmanden» - symbolverdi