Yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet Kari Fyhn rådgiver Udir, Avdeling for fag- og yrkesopplæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Kunnskapens Borg – Trivsel og læring for samfunn og næring.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
NESOs Formannskole klasse / 2014
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Fagarbeider i bibliotek
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fagopplæring -yrkesfag
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Kvalitative og kvantitative metoder
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valgfag på Kastellet skole
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Hvordan lykkes med yrkesfag
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» DIMENSJONERING I FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN FAGPOLITISK UTVALG OPPLÆRING,
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Prosjektoppgaven.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Evaluering av organisasjonsform samisk høgskole
Are Solli og Kristian Ilner
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Brukerundersøkelse, vår 2017
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Norsk Fosterhjemsforening <fylke>
Bufdirs arbeid med CRPD
0–24-samarbeidet.
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet Kari Fyhn rådgiver Udir, Avdeling for fag- og yrkesopplæring

Oppdragsbrev 06-11 fra KD til Udir: Oppdraget Oppdragsbrev 06-11 fra KD til Udir:

Udirs svar Er basert på en kvalitativ undersøkelse (dokumentstudier + intervju). Vi intervjuet 35 personer: 17 personer fra Y-nemndene (16 ledere og ett medlem) og 18 representanter fra fylkeskommunene. Alle fylkene er representert i undersøkelsen.

En generell modell for dimensjoneringsarbeidet Funn 1

Styringsdokumenter Seks av fylkeskommunene sendte oss styringsdokumenter. Innholdet i dokumentene varierer. Noen er overordnede, andre er detaljerte arbeidsinstrukser. Flere har sendt inn årshjul.

Y-nemndas aktiviteter Innhente informasjon fra arbeidsgivere om tilgangen på læreplasser og behov for fagarbeidere. Gi råd til fylkeskommunen. Informere potensielle søkere om behov og muligheter på arbeidsmarkedet.

Utviklingsplaner Jevnt over moderate, ikke snakk om store omveltninger i den eksisterende arbeidsformen. Mer snakk om å spisse og forbedre elementer som allerede inngår i dimensjoneringsarbeidet. De aller fleste informantene etterspurte metoder for å skaffe til veie sikrere tall om fremtidige behov for forskjellige typer fagarbeidere.

Vellykkede strategier Våre vurderinger tar utgangspunkt i gode eksempler på arbeidsformer og tiltak som informantene våre har fortalt oss om: Yrkesopplæringsnemndene blir involvert i dimensjoneringsprosessen på et tidlig tidspunkt. Både fylkeskommunene og yrkesopplæringsnemndene strekker seg langt i å prøve å identifisere fremtidige kompetansebehov. De følger også opp informasjonen de innhenter. Fylkeskommunene tar høyde for mobilitet når de planlegger tilbudet.