Yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet Kari Fyhn rådgiver Udir, Avdeling for fag- og yrkesopplæring
Oppdragsbrev 06-11 fra KD til Udir: Oppdraget Oppdragsbrev 06-11 fra KD til Udir:
Udirs svar Er basert på en kvalitativ undersøkelse (dokumentstudier + intervju). Vi intervjuet 35 personer: 17 personer fra Y-nemndene (16 ledere og ett medlem) og 18 representanter fra fylkeskommunene. Alle fylkene er representert i undersøkelsen.
En generell modell for dimensjoneringsarbeidet Funn 1
Styringsdokumenter Seks av fylkeskommunene sendte oss styringsdokumenter. Innholdet i dokumentene varierer. Noen er overordnede, andre er detaljerte arbeidsinstrukser. Flere har sendt inn årshjul.
Y-nemndas aktiviteter Innhente informasjon fra arbeidsgivere om tilgangen på læreplasser og behov for fagarbeidere. Gi råd til fylkeskommunen. Informere potensielle søkere om behov og muligheter på arbeidsmarkedet.
Utviklingsplaner Jevnt over moderate, ikke snakk om store omveltninger i den eksisterende arbeidsformen. Mer snakk om å spisse og forbedre elementer som allerede inngår i dimensjoneringsarbeidet. De aller fleste informantene etterspurte metoder for å skaffe til veie sikrere tall om fremtidige behov for forskjellige typer fagarbeidere.
Vellykkede strategier Våre vurderinger tar utgangspunkt i gode eksempler på arbeidsformer og tiltak som informantene våre har fortalt oss om: Yrkesopplæringsnemndene blir involvert i dimensjoneringsprosessen på et tidlig tidspunkt. Både fylkeskommunene og yrkesopplæringsnemndene strekker seg langt i å prøve å identifisere fremtidige kompetansebehov. De følger også opp informasjonen de innhenter. Fylkeskommunene tar høyde for mobilitet når de planlegger tilbudet.